Bakom kulisserna — Frankfurt IAA 2007

Söndag – Ankomst till Frankfurt
Mugge och Erik tar 06:45 flyget från Landvetter för att kl 07:30 mellanlanda i Kastrup. Väl i Kastrup möter vi upp Tommie & Kalle. Det visar sig att Kalle av misstag (läs, p.g.a. sitt flitiga festande kvällen innan) lämnat kvar sitt pass hemma. Då datumet är 9 september, bara två dagar från årsdagen av 11/9 katastrofen med allt det innebär i form av skärpta kontroller med mera, infinner sig en viss oro för om huruvida Kalle kommer tillåtas att gå ombord på flyget. Vi bestämmer oss för att vara bland de första som går till gaten för att checka in och allt verkar lösa sig till det bästa.

Efter att i Frankfurt ha hämtat ut bagaget, berättar Tommie att Janne, Johan och Mattias kommer att möta upp och köra oss till hotellet. Efter en kortare visit på hotellet för att lämna av medhavt bagage, begav sig AP Crew ut för att utvärdera Frankfurts utbud av kulinariska läckerheter. Valet föll denna gång på en restaurang beläget inte långt från hotellet där rätter från såväl pizzamenyn som olika versioner av wienerschnitzlar provades.

Väl tillbaka på hotellet samlade Tommie till konferens innehållandes bl.a. en genomgång av planeringen, samt utdelning av presskort och AP-Crew tröjor. Kvällen avslutades senare på närbelägen krog där det bl.a. serverades mexikansk köttbit och öl.

Måndag – Konferens och bankett
Den första halvan av måndagen ägnades åt att konferera om bl.a. arbetsuppdelningen på mässan och AutoPowers framtid, med en lunchpaus på Pizza Hut. Det dröjde dock inte länge innan kl hade hunnit bli 17 och det var dags att packa ihop och ta tunnelbanan till mässan för att närvara vid pressbanketten.

Pressbanketten är en mycket trevlig tillställning, ordnad av mässan för pressens alla medlemmar. Där det bortsett från div. alkoholhaltiga drycker från baren med tillhörande tilltugg även bjuds på för-, varm- och efterrätt. För att inte förglömma den utsökta kaffemenyn som av Mugge fick ett högt betyg.

Tisdag – Första mässdagen
Det var till att gå upp tidigt för att hinna med att äta frukost på hotellet och via tunnelbana bege sig iväg till mässan för att närvara vid BMW presskonferensen som började kl. 08:30. Ljud och ljus anläggningen i BMW hallen imponerade lika stort som uppbådet från pressen. Kort efter att presskonferensen nått sin ände, begav sig AP delegationen ut på upptäcktsfärd i BMW hallen för att någon timme senare sammanstråla i BMW´s VIP Lounge.

VIP Loungen var verkligen speciell och undertecknad kan inte minnas sig ha blivit uppvaktad på det viset tidigare. Servitriserna gick i skytteltrafik mellan köket och borden. En del kom artigt fram för att fråga efter önskemål från bar eller kök, medan andra bar omkring på ställ lastade med små assietter fyllda med alla möjliga varianter av för-, varm- eller efterrätter. Allt mycket utsökt upplagt. Möjligen fanns det en servitris på var tredje besökare!  Det var svårt att inte känna sig uppvaktad. Kalle och Erik ägnade hela dagen i BMW hallen, där de samlade material till BMW reportaget, medan de resterande i AP-delegationen besökte de övriga montrarna.

Väl tillbaka på hotellet, samlades de flesta i AP delegationen i Eriks rum för att tillsammans hjälpas åt att sammanställa allt insamlat material och färdigställa och publicera de viktigaste reportagen.

Onsdag – Andra mässdagen och hemfärd
På onsdagen åkte vi al Var och en fick

Publicerad: september 2007