Rolls-Royce — Frankfurt IAA 2007
Att besöka Rolls-Royces monter på en mässa är alltid en litet speciell upplevelse. Där vissa andra tillverkare tycks tävla i vulgariteter, halvnakna damer och bjudmat går Rolls mot strömmen och omringar bilarna i den mycket sobra montern med ett glasstaket och tillhörande portvakt. Här släpps man inte in hur som helst, utan får snällt vänta på att någon av värdarna har tid att bjuda på en guidad visning bland de fyra bilar som visas upp. Litet arrogant, och väldigt brittiskt, men det finns en tanke bakom. När mässvärden ber mig att inte provsitta Drophead Coupé med hänvisning till att jag för dagen bär svarta jeans, är det inte av arrogans, utan för att bilen redan är såld. Föreställ dig att du betalar tre miljoner kronor för en bil, och så är det benvita skinnet besudlat med allehanda spår från mässbesökare – inget drömscenario.
Rolls-Royce erbjuder för närvarande tre modeller: Phantom, Phantom Long Wheelbase och Drophead Coupé.
Phantom står för grundplattformen i modellflottan och är den första Rolls-Royce som utvecklats under BMW’s ägarskap och översyn. Den lanserades 2003 med målsättningen att vara världens bästa bil. Man var mycket noga med att Phantom inte skulle upplevas som en ”upphottad” BMW 7-serie, vilket varit fallet med Mercedes' Maybach som kritiserats för att vara allt för lik en ”vanlig” S-klass. Följden är att endast 15% av komponenterna i Phantom kan härledas från 7-serien. Motorn är i grund och botten samma V12 som i 760i, men cylindervolymen har ökats till
På mässan visas Phantom med kort hjulbas i svartmetallic med en djupt vinröd interiör och handmålade(!) dekorstripes längs karossidorna. Rolls-Royce kan beställas i 44 000 (!!) olika ”standardfärger” men det går att få bilen i princip i vilken nyans man vill, så länge man är beredd att betala för det. En kvinnlig köpare beställde exempelvis sin Phantom i exakt samma kulör som sitt favorit-nagellack… Kort hjulbas innebär att bilen ”endast” är
Phantom Long Wheelbase är, föga förvånande, baserad på Phantom men är förlängd med hela 250 milimeter, vilket ger en totallängd på precis över sex meter! Hela den extra längden kommer baksätespassagerarna till godo, och benutrymmet bak är följaktligen tillräckligt även för den längste av basketspelare. Bilen som visas upp på mässan är nattsvart metallic med vitt skinn och bakre innertak av modell stjärnhimmel, med hundratals tindrande dioder mot svart bakgrund. Effektfullt till tusen!
Den tredje modellen är den nya Drophead Coupé – en cabriolet i jätteformat, baserad på samma plattform som Phantom. Rolls-Royce räknar med att sälja drygt 1000 bilar i år, varav 200 Drophead. Värt att nämna är vindruteramen som konstruerats med en ny hållfasthetsmetod för aluminium, och som fungerar som störtbåge ifall bilen skulle välta. Utseendemässigt så har bilen en litet mer tillbakalutad hållning, utan att tappa nämnvärt i pondus. Suflettluckan täcks av ett rejält teakdäck som sträcker sig längs med karossens sidor – en oblyg flört med den maritima världen av yachter och segelbåtar. Och visst är det svårt att tänka sig ett lämpligare transportmedel för fyra personer mellan yachten i Monte Carlos hamn och nattklubbarna i Cannes, en ljummen augustikväll?
I mitt tycke bygger Rolls-Royce några av världens mest imponerande bilar. Man har till skillnad från konkurrenterna lyckats kombinera ett gediget och traditionstyngt arv med det bästa från modern fordonskonstruktion och hantverk! Frågan är om inte Phantom faktiskt är världens bästa bil - enligt mig är det åtminstone tveklöst en av de mest åtråvärda!
Text: Kalle Hansen
Foto: Tommie Goldhammer
Bilder
Publicerad: september 2007