|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Mer problem med beemern! Märkte att den läckte vatten vid anslutningen till den övre kylarslangen härom dan och såg vid närmare undersökning att anslutningsröret hade gått av till hälften ungefär (se denna bild, plaströret uppe till vänster är alltså hälften så långt på min kylare som på den här: Länk Vad ska man göra?! Ska man behöva köpa ny kylare enbart för detta eller hur ska man bära sig åt?! Det gick inte speciellt bra att försöka dra åt slangen runt den korta plastbiten som är kvar eftersom det läcker bara, får det inte tätt med så lite plast kvar :( Kan man på något sätt laga plasten där eller hur hade ni gjort om det var eran bil detta hänt på?? | |
|
Märkte att länken inte fungerade, testa att klippa in detta i webbläsaren, verkar funka. autopower.se/powerborsen/annonsbilder_a/in/00150676_281146.jpg |
|
|
Min E32:a var "lagad" med en invändig stålhylsa, om du förstår hur jag menar, när min vagn hade ungefär samma fel... Dvs någon fd ägare hade lagat den så, det höll visserligen minst ca 5-6 år(ca den tiden jag ägt den s.a.s), sedan började den läcka rejält kan jag säga och då var den enda lösningen att inhandla en ny kylare :) Mvh Janne. |
|
|
Hej! Hände även mig, försökte laga på alla möjliga sätt, men vattnet försvann likväl! Visade sig efter ett tag att det var expansionskärlet som läckte! Blev alltså en ny kylare med oljekylare, (monteras i vår när det är varmt och skönt) men till ett bra pris tyckte jag, köpte den hos AMOTEK, 2.870:- + frakt 165:-från Tyskland till Sthlm! Du hittar AMOTEK på www.amotek.se mvh/Gunnar |
|
|
Jag fick samma problem på min 530i lydde Janne T och satte i en hylsa i röret men höll ca en månad... mitt råd: köp en ny kylare, inte en beg. kylare är färskvara! m60-b30... |
|
|
Verkar alltså inte vara ett helt ovanligt problem tråkigt nog :( Hittade en kylare som jag tyckte verkade rätt billigt för att vara nytt! Länk kommer den passa rakt av på min? bara lossa slangarna, dra ur kylaren och trycka dit nya eller? Märkte att det stog oljekylare på den oxå, vad innebär det? har jag det nu oxå eller blir det något nytt man måste koppla in? Har aldrig bytt kylare förut därav min novis inom området! |
|
|
Med automat följer oljekylaren, är 2 röranslutningar för oljan i kylaren, förutom vattenanslutningarna. Bra pris, verkligen, tror att BMW vill ha runt en 8 tusen för en kylare i det utförandet. Om det ev. finns på lager! mvh/Gunnar |
|
|
dalleballe: Tyska eBay har också: Länk 29 Euro i frakt är rätt billigt. Men Scmiedmann har också billig frakt: Order total exkl. moms SEK 1 469,12 Totalt vikt och fraktpris exkl. moms (Sverige - ZONE1) 4,838 KG SEK 135,29 Moms* av order och frakt (25%) SEK 401,10 Totalt inkl. frakt* SEK 2 005,51 Om du inte kan tyska hjälpligt så är Schmiedmann antagligen smidigast för dig! Mvh /Robban |
|
|
Hade oxå problem med kylaren för ett år sedan. Började med "rutten" plastanslutning enligt ovan. Lyckades trä på slangen på stumpen som var kvar och det funkade några månader. Började sedan läcka vid O-ringen i botten på expansionskärlet. Nya ringar (fanns en upptill med) för 40:- ordnade detta. Ytterligare några månader senare sade kylaren slutligt upp sig. En ny inhandlades till bra pris från en firma på sveriges västra sida. "Produkten är inte original, men i OE kvalitet" Nu var det tätt igen. I ett år ungefär, läcker numera i botten på expansionskärlet igen. Vid inspektion visade det sig att det nya expansionskärlet är i tunnare plast än orginal. En O-ring i överdimension var ditsatt för att täta ändå. Det fungerade alltså inte så länge. Det är tätt när det är tryck i systemet, pissar ut när det kallnar. Funderar nu på att byta expansionskärlet till det gamla som jag ej hunnit kasta. Frågan är bara om själva kylarhuset även det är undermåligt.... Slutsats, tänker du behålla bilen kan det vara ide att tänka orginal. |
|
|
Usch, 525ix, det där lät som riktigt tråkiga jobbiga problem :( Håller på med en lagning just nu, har limmat in ett kopparrör i kylaren nu som sticker ut en bit där jag ska trä på kylarslangen och se ifall det håller! Limmer håller på att torka nu men återkommer med svar så fort jag testat ifall det håller! Annars får det bli ny kylare tråkigt nog.. Men orginal alltså.. Vad kostar dem?! Mekonomen skulle ha nästan 5000:- för sin.. låter lite väl saftigt.. |
|
|
hasso köpte sin kylare från Tyskland tror jag? Den såg inte sämre ut än original skrev han nånstans, fast det gällde iofs till E39...: Länk Mvh |
|
|
Råkade ut för samma sak för ca2 år sedan, 2veckor innansemester. Skulle bila ca 60mil på den finska sidan så ja va inte så måttligt sugen på börja semestern med att skruva bil. Försökte laga men de va lönlöst. köpte en ny nissens kylare men den va fel storlek... Efter ett x antal finska svordommar skickade ja tebax den o fick en ny, som hade ett sprucket exp.kärl... då va ja måttligt glad gick o köpte en 540 istället. Fick dock behålla den kylaren med trasigt exp.kärl när ja fick en helt ny kylare. Kan rota fram den om du är itresserad av att köpa den. Real x-traktor power =) |
|
|
Rizzto, vad ska du ha för kylaren då?? Och är det en 520mm?? Jag verkar ha fått bukt på problemet nu, limmade som sagt fast ett kopparrör i kylaren och trädde på slangen där, körde nån timme förut och det håller tätt så än så länge verkar det fungera, testat att rycka i slangen och den sitter verkligen som berget.. Sitter kvar även när man varvar ur motorn hårt så jag tror på denna lösning :) Så håller detta har jag i alla fall sparat minst 2000:- hehe :) |
|
| Håll dig nära hemmet | |
| Kanske det, jag ska plåga motorn några timmar i stan sen tänkte jag, på så sätt borde jag veta om det kommer hålla eller inte, för håller det plågande stadskörning kommer det förmodligen hålla länge! | |
| Dalleballe, va använde du för lim? | |
| Det är ett epoxybaserat lim som klarar höga temperaturer (ca 140c). Kommer inte ihåg märke men kan kolla upp det om det är intressant :) | |
|
Det är nog inga problem, belastningen sitter ju i slangfästet och det har du nu bytt ut. Är det tätt så är det nog bara att köra på. |
|
| Jo det verkar ju fungera hur bra som helst än så länge :) Kört cirka 15 mil denna vecka i stan och det sitter fortfarande kvar hur bra som helst, så jag tror denna lösning blev väldigt bra! Sticker till sthlm på tisdag så det blir en tripp på 25mil t&r så vi får väl se om det håller för lite längre sträckor oxå :P men det borde inte vara några problem | |
|
Vi hade samma problem på en rutten volvo 740 som vi ägde. Tog en hyllsa från botten på ett kvastskaft filade sedan upp hålet på kylare till så att det precis gick i så det fick knackas in. Tog sedan lite babiansperma runt hylsan och kylaren för att det skulle bli riktigt tätt, som "livrem" tog vi ett buntband mellan klämman på slangen och bygeln för kylarfästen. Vart kanon... |
|
|
MYCKET nyfiken på vilket lim som användes. jag har ju samma problem på min 540 likaså polarn ...på sin gamla bmw |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.