|
Sida 13 av 14
|
|
|---|---|
|
Lika bra att "Googla" runt här på AP. Det finns säkerligen ett 100-tal diskussioner där du hittar all nödvändig information och lite till. Begguiden brukar annars räcka gott för de flesta: Länk Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
| Han kanske köpte en nyare Opel.............. | |
|
"Köp en Opel bli belåten, se naturen genom plåten". Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
| Inget fel på nyare Oplar ......... | |
|
Det finns väl få riktigt dåliga bilar idag, bara mindre bra Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
| Opel är en bil för två. En sitter i och en skjuter på. ;) | |
| Här har det tillkommit en; Länk . Lite klent med bilder och info för att bilda sig en uppfattning kanske. | |
|
Haha, den var bra Lasse-SL500. Alla skämt är bra utom möjligen de dåliga. Ännu en 750 vacker med rätt fälgar monterade. Priset ska dock ned med 30.000 kr. Jag känner till en vacker calypsoröd 750 -97 på drygt 18.000 mil i mint condition som såldes förra året för 67.000 kr. Och det var förra året innan krisen etablerat sig. Tro att de pengarna går att krama ur en 98 är inte realistiskt, oavsett faktorer. Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Hej på er alla, Har varit ute och lekt med bilen så jag har inte hunnit skriva :) Det blev 740 individual som jag fastnade för. Har inte hunnit ta kort ännu, har ingen kamera. Men det ska läggas upp så fort kameran kommer tillbaka och vädret håller i sig. Är 200% nöjd med bilen. |
|
|
Det jag hunnit göra är att jag handtvättat den ett par ggr, mest för att det är så kul att spendera tiden med bilen. Har uppgraderat NAV skivan till senaste samt firmware på bilen till senaste. Har idag bytt 4 st 5.25" i hatthyllan i hopp om att få bättre bas men det blev ännu sämre med dem jag köpt. TV kanaler får jag inte in, är det för att analogt inte sänd alls? Önskelistan är feta ljudanläggning, IPD samt DVD uppspelning men av alla guider jag hittar blir jag bara dummare. Att lämna in för ljudbygge kostar mycket och jag har höga krav. Motor, chassi m.m. är perfekt, bilen hörs inte förrän man gasar och den är stabil och inte alls vinglig som min 728 kändes ibland. Lacken har sina negativa delar, dåligt fixat stenskott, rosor på något ställe och lite färg i motorskarmen som är borta, lite småskrapor här och där som går att polera bort säkert men en större på 2 cm på motorhuven. Jag provade lägga i färg och våtslipa en repa och det resulterade i bättre lack men att polera är inte lätt tydligen, skvätte överallt och jag lämnade tillbaka maskinen. Tips på en bra maskin med låg dB, hatar när det låter för mycket. Ja, annars är jag helt jävla lycklig för att jag äger denna bil, den drar till sig blickar vilket ärskitkul men även att jag måste vara försiktig i mina trakter. |
|
|
Gabber. Jag svarar eller kommenterar i tur och ordning på dina skriverier. Har du köpt ny NAV-skiva på BMW? Kostade? Eller har du fixat en NAV-skiva med svenska språket? Vad är det för firmware du uppgraderat i bilen? den till navigationen/navigationsskärmen? Jag har original 4xsub i hatthyllan, och tycker det är riktigt bra bas, ja med tanke på vad det är alltså. Tyvärr så går det bara att spela hyfsat högt, inte ordentligt högt, för då bottnar ju dessa originalelement. Men det räcker till för normalt musikspelande på drägliga nivåer. Det analoga TV-nätet är helt nedstängt sen några år ja.... Jag hade också lite drömmar om att trixa med ljud/bildanläggningen i bilen, så det skulle gå att köra iPod och spela upp DVD m.m. Men jag har nog lagt hela den biten på is. Tycker det är rätt synd att börja rycka och dra, klippa och klistra i en sådan exklusiv bil för att få till allt det där. Vill helst hålla det helt original, eller uppgradera med BMW originalutrustning i så fall. Eller måljigen till annat så länge det inte blir bara "bling" och handlar om att bara koppla in i befintliga ledningsnät och kontakter i bilen. Så det går att återställa till original utan åverkan. Min bil är väldigt stabil, tyvärr för att min EDC inte är som den ska så det går i medium eller hårt hela tiden och aldrig i komfort. Men jag jobbar för att lösa det problemet. Även min bil har en del lackskavanker, men den kan trots det se rätt stilig ut när den är nytvättat. Om det skvätter när du polerar så gör DU fel, så skyll inte på apparaterna.... Testa att ta mindre polermedel så kanske det går bättre. Jag har polerat hela min bil själv, första gången man försökte, med en billig 299 kr Biltemamaskin med dubbeltrissor. Funkar helt kalas för den lilla slanten. Du hatar när det låter för mycket, men grunnar på ett ljudbygge i bilen....? Jo jo, men snöre..... Tror du det är möjligt att använda hörselproppar eller liknande när du polerar? Själv blev det trevlig musik från iPhonen med in-ear-pluggar när jag polerade min, så jag hörde inte mycket av maskinen... Jo, folk tittar på min bil med, oftast då företagare inom pizzeribranchen som sträcker på halsarna och trycker näsorna mot rutorna när man glider förbi... :) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag har inte köpt någon skiva utan laddat ner(skjut mig), provade några olika men skyller det på bränning samt kvalité på skiva som är ytters viktigt, ska fördjupa mig mer inom området men den jag har är över Skandinavien som jag tror är senaste. Den har hittat alla adresser hittills, dock gillar jag inte BMW nav alls, kanske är jag ovan ännu. Har fixat firmware till senaste som sagt där man får en massa fördelar tydligen men det enda som jag märkt och behövt är Perspective View vilket gör det hela modernare. Länk Jag har 14 högtalare i bilen vara 4 i hatthyllan men jag tycker det låter endast diskant, DSP kan dra och då. Visst har jag höga krav och att jag lyssnar på Holländsk Hardcore/Gabber vilket inte mycket klarar av men det som är i BMW är skit. Och att bara byta element i hatthyallan går tydligen inte då allt måste bytas. PS: Allt ser ändå original ut då det handlar om element och gömda saker. Jag har som tur är inte EDC. Att jag inte gillar ljudet från min poleringsmaskin var nog för att den verkligen var skit från JULA, den kostade 800 kr men presterade inte alls bra. Den lät mer och funkade inte på 1-2 :) lämnade tillbaka och ska köpa en billig på Rusta eller batteridriven??? Vad säger ni? De rekomenderar ju 1200 W eller något och batteridrivna är på 200 W typ. Ska man täcka alla plast/krom/rutor innan? Att det stänkte var nog att det var för mycket medel och att jag tog lite överallt på trissan. Biljud med favoritmusik och ljudet från en halvbra poleringsmaskin skall inte jämföras, jag är ett ljudfreak annars. |
|
Gemini__ |
Som sagt, spelar ingen roll hur mycket maskinen låter då man naturligtvis använder hörselproppar el. likn. Köp den dubbeltrissiga oscillerande maskinen på Biltema. Inget batteridrivet skräp. |
|
Gabber, Blev det den här? Länk BMW CS #1812 |
|
|
Gabber. Du har väl då antagligen bara navigation Mark 3 i din, alltså inte DVD utan CD-rom? Jag har mark 4 och det är en jäkla skillnad inte minst i snabbhet. Men, alla nyare portabla navigationer man kan köpa och ploppa fast på rutan är ju bättre i det mesta. Men det finkar med original med, och det är i mitt eget fall kul att ha bilen i originalskick med utrustning och annat. När det gäller ljudet så förstår jag dig, jag är ljudintresserad själv sedan snart 30 år. Har väl en hemmaanläggning närmare 100K. Jag hämtade hem ett par gamla trevliga JBL 250ti (68 kg/st) från tyskland nyligen. Nypris upp mot 70 000 kr som värst. Ja det kan vara tur att inte ha EDC, å andra sidan så är ju EDC överlägset de konventionella dämparna när allt fungerar som det ska. Ja, man ska/bör maskera in allt som inte ska poleras, annars fis risk för skador eller drygt att få bort polermedel. Även jag rekommenderar verkligen Biltemamaskinen med dubbla trissor. Köp inget 12V-bjäfs. Viktigast är sen att använda professionella polermedel. Jag kan varmt rekommendera Menzerna Intensive Polish och lite hårdare grövre kuddar som första steg. Sen Menzerna Final Finish och mjukare kuddar som sista steg, sen avsluta med Fire Glaze lackskydd. Köp inte Turltle eller Simoniz-tjafs eller liknade på macken, det biter inget om man säger så. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Japp, det blev den du länkat till. | |
|
Nejdå, har DVD och MK4 med senaste mjukvara men som du säger knäcker den aldrig lösa Navigationssystem, jag kör med min Garmin parallellt då jag inte orkar med BMWs, den är bara fin i installationer kan man säga annars har jag inte börjat använda den fullt ut. |
|
| Grattis till bilen gabber! Kan tänka mig att du trivs med individual-nappalädret. :) | |
|
Gabber. Jag tycker att MK4 är helt OK att navigera med. Det mesta går förvånansvärt smidigt (med tanke på att det är ett rätt gammalt system) bara man fått bli lite van med grejorna. Dessutom rätt coolt när man åker och har digitalTV på och det automatiskt byter fram och tillbaka mellan navigationebild och TV vid korningar och den lena svenska damen säger "Sväng rakt på i rondellen"...... :) Jag har ingen riktigt modern lös navigering, utan bara en Garmin 60CSx handhållen GPS med stöd för turn-by-turn. Jag har använt den paralellt med MK4 endast för att jämföra och se ev. felvisning på sträcka på kilometerräknaren eller om de väljer olika rutter. I övrigt vill jag inte ha nåt extra bjäfs i rutan eller på panelen. Originallooken är prioriterad som du förstår. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinnitus, Du som tycker jag placerar mina inlägg fel när jag berättar om vilka följder ett fjäderbrott kan få i en tråd vars syfte är att byta en stötdämpare på E38. Vad har i så fall ovan skrivna inlägg att göra med bilvärdering? Skapa en ny tråd om navigationssystem om du inte respekterar vad andra skriver. BMW CS #1812 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.