AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.067

Köpte 525 d -02 kom 50 mil sen gick kamkedjan, vad gör jag?

Sida 1 av 2
52
5
525Diesel
525 d 2002 e39
Hej!

Var och köpte mej en bmw 525 diesel 02:a 110 mil hemifrån den gick som en dröm men efter femtio mil tvärdog den... ringde till bärgare och dom tog den till närmsta bmw verkstad som konstaterade att kamkedjan hade gått av... köpte ju bilen privat så nu står jag här utan bil... vad gör man nån som har nåt tips tacksam för svar!!!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det var tråkigt och troligen ganska ovanligt. Vid privatköp gäller inga garantier. Misstänker att den gått så långt att du inte har någon gällande maskinskadeförsäkring. Kamkedjebrott på en diesel brukar dra med sig en del följdfel som krökta ventiler, sönderslagna kolvar, vevstakar o.s.v. Det kan vara idé att leta på en begagnad motor och skifta.
Var är den köpt? Kanske härrör kedjebrottet från att bilen gått längre än mätaren visar?
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om bilen gått mindre än 10000 mil så gäller ju maskinskadeförsäkringen så då kan försäkringsbolaget ta det.

Du kan inte gå till säljaren eftersom det är ett privatköp så den dörren är stängd (om du inte kan bevisa att säljaren visste att kedjan skulle gå sönder vilket i stort sett är omöjligt)

Annars måste du nog tyvärr jaga verkstad och göra dig beredd på en tung räkning :-(

//Lövet
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Var det inga missljud från kedjan, brukar leva om och rassla rätt friskt i god tid innan en kedja rent går av.

Är man händig är det ju inte omöjligt att lyfta av toppen själv. Med lite tur har du bara ett gäng krokiga ventiler. Om kedjan gick av på tomgång klarar man sig oftast med några ventiler. Gick den av med bilen rullandes och lite högre varv så är det vanligen flertalet ventiler som fått smaka och risken för skador
på kolvar och stakar ökar.

Att lämna in på en verkstad för reparation landar troligen runt 30k +-10k förutsatt att inga kolvar behöver bytas och att kedjan inte slagit sönder något viktigt.

Gör man jobbet själv kostar en sotningsats runt 2000:- och sen går ventilerna på runt 500:-/st och jag skulle räkna med att man lär behöva runt 10st.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Väldigt tråkigt men tyvärr så kan kamkedjan brista utan större förvarning: Länk

"Det obehagliga var ju att gamla kedjan ser ut att vara splitterny. Det finns inget glapp eller märkbart slitage alls på kedjan som rullat drygt 20.000 mil, den hade säker hållit i 60.000 mil.

Det är bara en enda länk som är helt slut och nästan var av. Det kunde slutat med katastrof om de brustit, det fanns inget rassel eller dyligt."

Länk

Bildelsbasen Länk har några M57D30 (ingen M57D25 dessvärre) från ca. 18.000:- och uppåt, kan ju kanske vara billigare?

Mvh
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Är man nog händig för att byta motor själv så är man säkerligen nog händig för att lyfta toppen själv. Kostanden för att fixa det själv lär ligga i intervallet 3000-10000:- som jag skrev tidigare om det bara är ventiler som måste bytas.

Att lyfta toppen och kolla kostar inget alls.

Risken är väl dock stor att kedjan har haft sönder något när den gick av och då måste man hursomhelt lyfta ut motorn.

Det är ju lite trixigt att byta till en D30 då man även åker på att byta en massa elektronik runt motorn som t.ex ECU box. Sen lär ju inte BMW vilja utfärda ett typintyg för bilen efter motorbyte men risken är kanske liten att dom upptäcker det på bilprovningen.

Lär säkert finnas någon D25 motor i t.ex Tyskland. Bör inte kosta några hiskeliga pengar att få den skickad om man inte känner för att åka dit.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Länk
52
5
525Diesel
525 d 2002 e39
Tack för alla svar!!!
men inte blev jag rikare=) ne det jobbiga är ju att om man ska byta motorn så går ju en sådan på cirka 30 000 som redan har rullat ett gäng mil.... sen ska den hem och sen sättas i pengarna bara springer ju iväg... knäckande som faaan men va faaan ska man göra!!! pank har jag blitt på BMW iallafall
sjukt å ha livstid på nåt som inte ens håller 20 000 mil
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Hur är du så säker på att den bara gått 20 tusen mil ?? Har du kollat upp den ordentligt innan köp ?
52
5
525Diesel
525 d 2002 e39
Hej!

Japp Milgaranti på bmw.... så det hade han!
"Milgaranti på BMW" är mer en indikation på mätarskruvning, begär ett utdrag på garantireparationer från BMW istället!
Precis. Den såkallade milgarantin (som mätarskruvarna kallar den, inte BMW) är inte värd pappret den är skriven på. Tyvärr har nog bilen gått betydligt längre än utlovat.
Förmodligen det dubbla så räkna med 40000 mil. Det borde stämma ganska bra.
52
5
525Diesel
525 d 2002 e39
Nej men alltså jag lämnade den på bmw och dom gämförde styrbox gentemot mätaren....
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ok det visar enbart aktuell mätarställning inte vad bilen rullat egentligen.
DET GÖR ENDAST en kontroll med utdrag via BMWS DATABAS med garantireperationer och servciehistorik. kostar runt 500 spänn.
BMW dieslar 02-05 är de mest frekventa mätarskruvade bilarn överhuvudtaget de senaste 3 -4 åren. De lågmilade är 30-40-50 tusen dyrare i EU än i Sverige och de som gått 20-30tkr mil i tyskland "ger" man i princip bort eftersom de är osäljbara i Tyskland tex. De rullar i allmänhet 5-7000 mil årligen. Är du bussig att powerposta eller mejlar mig, Hasso@autopower.se ditt regnummer på bilen. vem köpte du den av?
Och hur mycket visar mätaren idag? helt onormalt med kamkedjeras vid normala miltal.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Det hjälper inte, styrboxen eller ljusmoduden är också fixade, så då kan du inte spåra det riktiga miltalet i bilen.

Det enda du kan göra är att göra efterforskningar med servicebok mot verkstäder där den varit servad, finns säkert någon mer väg.
Men så har jag gått till väga.

Kan ta ett exempel, en kompis till mej var intreeserad av en 530d -02 import 15000 mil tror jag.

Kompisen frågade efter en verkstadsstämpel i boken från tyskland, kontaktade verkstaden och gav chassienummret på bilen = den bilen hade aldrig varit servad där = falsk servicebok, tog inte men än 30 min att få reda på detta.

PB
52
5
525Diesel
525 d 2002 e39
xmh932 hmmm kostnadsförslag jag fått för att laga den är 50 tusen..... men vad ska man göra????
Ta först reda på vad bilen egentligen har rullat. Det kanske är en massa annat på bilen som också nått slutet på sin livslängd OM den nu gått väldigt långt. Det tycker jag är en viktig faktor att ta hänsyn till vid eventuella stora och dyra reparationer.
fredde 7
525 diesel:det är ju ovanligt med bilar som börjar brinna idag, annars hade det nog varit en ide;) gillar du bilen i övrigt? får du väl ta och hitta ngn som gör det billigare...eller ta det som en utmaning och renovera själv..kan ju inte bli värre..lycka till
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
XMH932 Chassinr GX07522. känner jag igen som en gammal bekant, import Linus bil, men den hade rullat i november 2005 14.700 mil. så den är troligen inte skruvad mer än mellan 4-5000 mil.
Den bilen fick Andreas på Linusbil hämta hem från Göteborg några dagar efter förstar köpet, när ägaren stoppade utbetalning från finansbolaget när han/hon kollat upp den och fann den skruvat.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.