|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
En ny kille börja jobba hos oss (truckförare i ett lager). Han skall tydligen meckat mycket med bilar på fritiden och att han har garage med plats för 3 bilar + hyllor, verktyg och doningar.. I varje fall, påstår han att man kan få ut 50hk ur en 2liters 6.a via ett vanligt chiptrim. (skitsnack enligt mig). Och sedan påstår han att BMWs 2.5liters 6.a motorer har dåliga och underdemensionerade toppar, han beskrev okså klart och tydligt att 2.5litern och 2liters 6an är precis identiska motoroer förutom att dem borrat större hål på 2.5liters och på sätt är den känslig för urvarvningar osv.. Jag kan börja med att säga att jag är absolut inte någon motorexpert eller något liknande, men att bmw skulle göra ohållbara och underdemensionerade motorer låter för mig massa trams. Killen säger att han meckar all slags motorer osv. Han verkar vara en liten mytoman och snackpåse, han snacka med honom 5-10min innan jag förstod att han bara snackar.... | |
|
Vad jag har hört/läst så får man ca 10% ökning i hk och nm om man chippar en 320, d.v.s. med 2,2 liters 6:a. Snackare finns det tyvärr gott om, men tack och lov så snackar de så pass att man lär sig snabbt att ta det dom säger med en nypa salt. Snacka går ju, men snacka så det går det går inte. ;) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Skaffa hörselskydd :) ///MVH Hasso Länk |
| Han vet inte vad han pratar om. | |
|
men håller ni inte med om att bmw har av dom sämre eller ohållbarare topparna bland de flesta bilmärkerna.... jag fattar inte varför de fortfarande har alliminium-toppar.. vad är så bra med det när de blir skeva på nån bmw lite då och då.. har också hört att det är inte frågan om OM toppen går på en bmw. utan frågan om NÄR den går.... Bmw är helt klart bästa bilen! |
|
|
Jag skulle vilja säga såhär, aluminiumtoppar är kvalite', men hållbarheten är inte alltid kopplad till det tyvärr. Självklart är också BMWs sportstolar "bättre" än standardstolarna, men de slits ju som bekant sönder i sidostöden. BMWs toppar är känsligare än normalbilens och det gör dem mindre hållbara för att klara hård körning i kombination med dålig service, samt speciellt kokning. BMW använder sig av nya material som ofta är lätta vilket är ett nytänkande och ganska stor innovativ förmåga anser jag, tyvärr för Rally kalle och fatta 0 Sören så kommer de inte att uppleva att topparna är bra kvalitet. KAn bara själv jämföra med att min 323E21 har rullat 35000mil med originaltopp orenoverad, enda haken är oljeförbrukningen. 535an rullat 26000+mil med allt original under huven, toppen perfekt, likaså min 318E30 som rullat 22000mil. Av dessa bilar har 323E21 gått mycket hårt och bevisligen klarat detta pga att man ser till att ALLTID VÄNTA till motorn uppnått arbetstemperatur samt servat minst 1gg/år eller var 500-1000mil. Struntar man i service och alla andra aspekter så fungerar nog gamla Volvo+japanare bäst i längden vad det gäller hållbarhet i topplock!! |
|
|
Jag har haft följande bilar: 735i -85 320iT -89 535i -92 750i -95 528iaT -97 330xiaT -01 samt min nuvvarande 330xiaT -03 Det längsta någon av mina bilar har gått var 22000 mil. Ingen av mina bilar har någonsin haft problem med topparna. |
|
| Frrla, BMW är verkligen inte ensamma om att ha toppar av aluminium. Vikt är inte den enda fördelen med aluminium. En annan viktig fördel är att aluminium leder värme bra, vilket ger möjlighet till högre effektuttag. Nackdelen är att aluminium och gjutjärn har olika värmeledningsegenskaper och temperaturutvidgningskoefficienter. Det kan leda till spänningar i materialen vid temperaturförändringar. Å andra sidan har BMWs motorer sedan flera år tillbaka även block av aluminium, varigenom skillnaden i temperaturutvidgning elimineras. Inte heller detta är anmärkningsvärt idag. | |
|
BMW's toppar är känslig finmekanik, mer racing än arbetshäst. Traktorägare brukar se detta som dålig kvalitet, för inte skall man väl behöva serva och sköta om sin bil. Några kokningar och totalslut olja skall väl en motor tåla? /Fredrik Trottoarkantshatare Min 330i Länk |
|
|
säg till din lager kompis att du föredrar en bil som redan är mycket racing i stället för en kontainer på hjul med risigt motor som låter som en traktor. bmw har mycket bra kvalite på sina saker tycker anser jag. |
|
| Det där med känsligare topp på 2,5 iaf på m20b25 är nog sant om man turbokonverterar så bör man ju lägga igen lite av kylkanalerna för att den inte ska spricka så lätt | |
|
vad jag har förstått av m20 motorerna är att de e för jävla lätt att få luftbubblor i kylkanalerna i topparna, vilket leder till både de ena och det andra, sen är de ofta andra faktorer som får en topp att ge vika, typ dålig motorfläkt och lock på expansionkärlet, håller inte kylsystemet sitt tryck så kan man ju inte få förhöjd kokpunkt på vattnet heller.. så en välskött motor håller "i all evighet" sen att fabrikationsmissar förekommer, de gör de, oavsett biltillverkare |
|
|
Majid; Fråga honom om det är BMW's raka 6:a eller V6:orna som har problemet. Svarar han båda eller V6:an vet du ju hur du ska kontra ;DD M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Fast i ärlighetens namn är det inte BARA snack han levererar. Antar att han pratar om gamla M20-motorn och dom HAR känsliga toppar, det är ju alldeles riktigt. Det är också sant att M20B25 är samma motor som M20B20, fast med större borrning. Och med större borrning blir kolvarna tyngre, vilket gör motorerna känsligare för höga varv. 50 hästar bara medelst chip är dock kvalificerat nonsens. |
|
| de e ju inte bara borrningen som skiljer b20 mot b25 på en m20 motor, stakarna är olika längd, ventilerna har större diameter på b25, likaså inlopp o utloppskanaler, och jag har svårt att tänka mig att kammen skulle va den samma.. | |
| Vilka moderna bilar tål t ex kokning utan att topplocket skiter sig? De flesta toppar är väl i alu el magnesium nu? | |
| Ha ha, han har säkert inte ens garage. | |
| En rak 6 cylindrig motor med alutopp är alltid känslig för kokning.Avancerade konstruktioner brukar vara känsliga för yttre påverkan,inget konstigt med det.Nä,låt dom som gillar gjutjärns motorer få hålla på med det,vi andra vet bättre :) | |
|
Jaha, gäller detta även på fyrorna? Så om hans tes stämmer så innebär det även att en 316 är hållbarare än en 318? För det är samma motor, bara BMW har borrat mer i 318? "Kalla mig gärna kapitalist, men det är inte därför jag kör BMW" |
|
|
Hahaha Det är dags att du skaffar en sån här: Länk Det borde göra att din nya kollega rör på läpparna hela dagen, men du hör bara "godmorgon, hej, ses imorn och så vidare Hehehehehe |
|
kamelkungen |
Jag ska renovera toppen på min 328i -98 nästa vecka... 18'mil servad enl. instruktion. Inte så jätte bra kvalite kanske...men lite otur har jag allt haft också |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.