AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
29.676

Gjort fel vid bättringslack? Hjälp!

Sida 2 av 2
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Rinning i själva lacken hade jag slipat ner med ett fint våtslippapper.. sen gått över igen med ett ännu finare våtslip och sen lagt på klarlack.
Risken om man lägger klarlack över en rinning i själva färgen blir att den kanske inte försvinner utan göms under klarlacken. Inte säkert att den går att få bort då utan att man måste slipa bort all klarlack man lagt över. Är rinningen grov kan man börja med ett aningen grövre papper som tillex. 800 och sen gå uppåt hela tiden.. 800, 1200, 1500, 1800..
Bara va säker på att den härdat genom ordentligt. Kan ju kännas hård och bra på ytan och när du börjar slipa ner den så är den kanske mjukare innuti rinningen.
En fördel om man målat ett föremål och ska vänta med klarlacken är ju att slipa över föremålet med ett 1200-1500 papper innan man lägger på klarlacken. Dels kommer ytan att klarlacka bli jämnare/slätare och klarlacken får bättre fäste.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Vem som helst får gärna rätta mig om jag har helt fel.. Detta är baserat på mina egna och andras erfarenheter och vad man läser mm.mm.
Håller på an hel del med lackering av diverse saker t.ex. rc-helikopter, rc-flygplan. Pysslar en del med airbrush också.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Problemet att få det både säkert mot rost och att det ska vara snyggt också är en svår ekvation att lösa. HAr kontakt med proffslackerare som har 15-20år i branschen och de sprayburkar man köper för dryga 100 ringen är i stort sett bara skräp beroende på att de släpper igenom fukt, samma mängd färg kostar 900kr som proffsen använder dvs 2-komponent färg som är fruktansvärt mycket bättre, och det är ju själva färgkostnaden som är en stor del av kostnaden för ett lackeringsjobb.

Dvs ett bra underarbete kan tyvärr ofta resultera i att rosten kommer iallafall och det enbart pga dålig färg, tex i mitt fall runt blinkersen på E34an.
För att komma undan detta problem gör jag så på min E30 att jag tar bort all rost eller nästan all i de fall där ingen plåt blir kvar och på det använder jag
ett medel som förenar sig med rosten/plåten och bildar en svar hård yta, 1-2 dygn efter lägger jag på hammarlack i 2lager och väntar i 1-2 dyg och sedan bilens grundfärg ovanpå detta. JAg har gjort så flertalet ställen och resultatet blir klart godkänt.

Egentligen ska det inte gå att måla över hammarlack men jag har bevisat motsatsen och tillråga på allt så verkar det på 10 av 12 ställen ha hållt i snart flera år utan minsta antydan till rosten letar sig igenom, det duger åt mig iallafall. Som tur är är bilen röd och den röda hammarlacken jag använder skiljer sig inte så mycket från originalfärgen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.