|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har blästrat, grundat, spacklat o. slipat lite rostbubblor efter bakkanten av v-bakdörr på min e34. Igår la jag på 3 lager lack (sprejburk köpt hos BMW) och jag tyckte det såg mycket bra ut. Har maskerat av rätt stort för att slippa lackskarv. Har nu polerat en bit av det lackade med Autosol och det blev inte vackert! Har inte lagt ngn klarlack ännu. Tog ett gäng bilder: Länk Har bara polerat ovanför "midjelisten"...under är det också lackat men alltså inte polerat. Vad har jag gjort fel? Vad ska jag göra för att få det bra? Under listen ser man knappt med blotta ögat att det är pålackat...det är bara lite mattare... Tacksam för alla tips! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När man lackar med sprayburk så måsten man lägga på klarlacken efter ca 10-15 minuter dvs vått i vått annars blir underlacken matt om den hunnit torka helt innan man klarlackar. Silver är en svår färg dessutom. ///MVH Hasso Länk |
| Så det enda/bästa är att lägga på ett extra varv lack och sedan klarlacka redan efter 10-15min? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja jag tror det är enda lösningen på ditt problem, enligt vad jag kommit fram till efter eget "kladdande" :)) Jag gjorde ofrivilligt det misstaget när jag lackade dragluckan på min 528, blev nått fika i mellan, som tog längre tid än väntat. Bara att lacka om då blev det bra. Sedan passade jag på vid tillfälle att få luckan proffslackad, när samma kulör skulle sprutas på en annan bil. ///MVH Hasso Länk |
|
Ok ska bege mig ner i garaget och testa på stört. Återkommer med resultat. Tack för hjälpen! |
|
|
Ja, du ska absolut inte polera i en metallic lack som inte har klarlack, klarlacken lägger du nästan direkt efter basen (5-10 min) och när sedan klarlacken genomhärdat då kan du börja polera skarven, observera att du måste lägga klarlacksskarven utanför baslackens skarv så att du inte polerar ned på basen när du polerar bort skarven. Vänta sedan några veckor innan du polerar ut skarven så att klarlacken blivit riktigt genomhärdad, använder du riktig 2 komp klarlack räcker det att vänta ngn dag. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
Håller på med liknande projekt som Keihin. Har slipat bort rosten, lagt på rostskyddsfärg, spacklat och slipat. Börjar nu bli dax för lackning, färgen är laxsilver metalic. Har dock några frågor innan lack? 1. Skall man lägga på en 3-4 lager lack? 2.Skall varje lager torka innan man lägger på nästa lager? 3.När man har lagt på sista lagret så skall sedan klarlacken läggas på direkt? Sedan skall klarlacken härda lite innan man kan slipa med ett väldigt fint paper och sedan kan man ytterligare lägga på ett lager med klarlack. 4. Är 2-skickts klarlack samma sak som 2 komp klarlack? Klarlacken är Auto K köpt på mekonomen även lacken är köpt på samma ställe. Mackan |
|
| Så va det gjort...lite flammigt blev det men det får duga tillsvidare...kanske blir bättre efter polering? Lyder JN's råd och låter klarlacken härda ordentligt innan jag rör den. | |
|
Någon som kan svara på $Martens frågor? *BAWORAK* |
|
|
Metallic är knepigt att få bra, det blir gärna flammigt pga att metallflingorna i färgen lägger sig på olika sätt beroende på hur man rör sprutan/sprayburken när man lägger på det. Jag brukar försöka spruta två lager basfärg, först kanske uppifrån och ner och sedan höger till vänster med 5-10 minuter mellan. Klarlacken sprutar jag som vanlig färg, dvs så att den täcker bra utan att tänka på riktningen, 2-3 lager med en stund mellan varje. //Magnus |
|
| Hur har era bättringar klarat sej mot rost ?? Gjorde en del bättringar förra sommaren och var riktigt noga, blästrade och slipade noga som f-n...var noga med spackling och grundade bra, men nu har rosten börjat krypa fram så fint i skarvarna på bättringarna igen :( | |
|
Tja spray är enkelt att hålla på med men resultatet blir i längden inte bra,beror mycke på att burken inehåller mest lösningsmedel istället för färg. Det finns inga genvägar till en hållbar lackering,blästra,2k grund,2k färg, el om du har met, bas o 2k klarlack. Jag använder oftast Hagmans CA 2k grund den biter bra,eller standox wachprimer,sen kör jag uteslutande med Standox lacker funkar helbra. Mvh/Micke |
|
|
När lägger man på klarlacken då? Innan färgen hunnit torka helt eller? Vad gör man om det skulle börja rinna? *BAWORAK* |
|
|
Som Hasso skriver bör du inte vänta längre än 15 min lite beroende på temp.Lättare rinn kan du våtslipa dagen efter avsluta med rubbing o vax. Mvh/Micke |
|
|
Vad är bäst i ett sånt läge? vanlig hederlig rubbing eller flytande, typ sonax? Sedan undrar jag: Fick en repa under tanklocket (klantigt vid macken). Försökte fylla i med lackstift o lite klarlack. Repan är väl ganska ok nu, men efter att jag kört lite flytande rubbing på så har jag en nyansskillnad på lacken nu, ca 4x4cm stort område. Har orglack på sprayburk o så. Hur kan jag fixa detta på ett bra sätt? Ska jag försöka sprya orglack på stället o sedan klarlack? HUr gör jag med den "nya" skillnaden som då borde uppkomma? *BAWORAK* |
|
|
Hej! Jag lånar tråden för en egen fråga. Om man skall försöka få tag på 2k färgför att lägga på rostlagningar, var skall man bäst vända sig för att köpa sig en skvätt färg/klarlack. /Ian |
|
|
Tja alla glada. Satt i läste lite Å det va någon som sa att man ska lacka klarlacken 10-15 min efter att man har lacka färgen. Nu e det så att jag hagr lackat fyra dörrar Å dom har torkat e det kört med klarlacken då eller funkar det. Tacksam för svar. |
|
| Pröva så får du se. :) blir det inte bra så har du bara använt klarlack för 100-200kr i onödan, så det blir ju ingen stor förlust. Hur länge sedan var det du lackade? Var det mindre än ett eller ett par dygn, så borde det kunna bli bra ändå. Det som (jag tror) händer är att föroreningar fastnar i baslacken när den inte är skyddad av klarlack, därför bli läckeringen förstörd när man väntas för länge med klarlack. Så pröva på bara, fungerar det inte är det bara att göra om! Mvh carl | |
|
Saken är väl den att om man klarlackar efter så är risken bra mycket större man får klarlackssläpp (små bitar av klarlacken släpper). Så har fattat det då jag läst olika trådar iaf. |
|
| Snickaren.. ingen fara.. Damma över dom en gång med klarlack och vänta 10 minuter.. lägg sen på flödigt med klarlack, såpass att du ligger på gränsen mellan inte rinning och rinning.. det gäller att kunna hitta ett mellanting just innan de vill rinna.. vänta sen en 15 minuter och lägg ett lager till.. Tiden mellan lagerna e ganska enkel att hålla koll på.. tar ju olika tid beroende på hur varmt du har det där du lackar.. men ett sätt att kolla när du ska lägga nästa lager kan du göra genom att du känner med ett finger försiktigt, mycket försiktigt där det inte syns, lacken ska vara klibbig men inte så pass att du får det på fingrarna, då vet du att du ska lägga nästa lager.. Låt de sen torka.. Skulle du få rinning ska du absolut inte ge dig på att slipa den dagen efter.. låt lacken härda ordentlig i en vecka eller två.. sen kan du vattenslipa rinningen med ett 1500 vattenslip-papper.. vill du så efter med ett 1800 våtslip och till sist lite polering och avsluta med vax. | |
|
Smajly.. Om jag får rinning i lacken, kan jag ta och helt enkelt slipa ner den utan att ha klarlackat efter att den härdat och sedan köra klarlack som du skrev nu innan. Eller ska man köra rätt måna lager klarlack och slipa ner den istället? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.