|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jahapp, tänkte byta olja i min M5 för säkerhetsskull. Vad ska jag använda? TWS 10W60? E alltså en E39 | |
|
Castrol TWS 10W-60 är väl den oljan som rekommenderas till den motorn. //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
|
OKidoki. Hur blir det nu när vintern närmar sig, är det smart att ha en såpass "trög" olja i? Eller borde jag satsa på en 5w50t.ex? |
|
|
När jag frågade på bmw i grästorp så sade de att jag skulle ha nån annan olja, med viskositet 0-30, men de måste sagt fel eller? /Lidberg |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Från start tom 02/2000 av M5 bilar är endast TWS godkänd för dessa motorern på de senare så är tydligen Slx 0W30 var Ok också. enligt spec som fanns 12/2001 Det är nog TWS jag skulle förlita mig på under den period som tempen ligger över -15 grader, men ska bilen köras på vintern så är nog 0W-30 att föredra ///MVH Hasso Länk |
|
OK, tack för det! Då köper jag TWS nu, för jag brukar köra ca 500-700mil mellan oljebytena. Tycker det med 1000mil, verkar för mycket. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du kan lungt köra 1000 mil på en så fin olja, men det är ALDRIG fel att byta olja ofta, om man inte behöver ta den ekonomiska aspekten i anspråk. Frisk fin olja och motorn stormtrivs. ///MVH Hasso Länk |
|
bayerischemotor: Ska du köra ofta med bilen på vintern? Har du motorvärmare? Om det är ja på första och nej på andra skulle jag rekomendera Castrol RS 0W-40 i vinter, eller möjligtvis en 5W-50 med API SL-klassning om du har motorvärmare. Om jag förstått det hela rätt så ska du köra i vinter och byta olja igen till sommaren? Mvh |
|
| Vad har du för olja i nu? | |
| BMW har gjort förra oljebytet, så antagligen det som ska vara, därför frågade jag. Köpte bilen på torsdag... | |
|
Grattis till nyförvärvet! Vad jag vet så är inte motorvärmare standardutrustning på M5 direkt =), så Castrols RS 0W-40 är nog oljan för dig. Mvh Robban |
|
| OK, tackar och bockar. | |
|
Ja, glömde. Hur blir det med oljeförbrukningen? -Kan man förvänta sig en ökning eftersom det blir en tunnare olja? |
|
|
En av de främsta anledningarna till att BMW använde TWS på de tidiga E39 M5, var just för att få ner oljeförbrukningen som blev "onormalt hög" med vanlig olja. Om du har en M5:a från efter 02/00 har motorn modifierats på flera punkter, t ex andra cylinderfoder och snävare toleranser mm. Då bör inte motorn dra onormala mängder olja om du använder t ex 0W40 eller 5W40-olja. SLX ligger väldigt nära att klara 0W40-klassning. Vissa 0W40-oljor ligger å andra sidan ganska nära gränsen för att bli klassade som 0W30.....så det är inte säkert att skillnaden blir så stor om man väljer 0W40 före SLX 0W30! Ett bättre alternativ kan vara 5W40, som brukar ligga längre upp i varmviskositet än 0W40-oljorna gör. Men för att få riktig klarhet i viskositeten får man gå in i respektive oljas produktdatablad. Mellan RS0W40 och SLX 0W30, skiljer det ganska lite i varmviskositeten! Här finns ganska många oljors data: Länk Har du en tidig M5:a, skulle jag inte rekommendera dig att använda någon annan olja än TWS. Möjligen Castrols RS10W60, som enligt Castrol "borde fungera lika bra", men mig veterligen har man inte gjort några riktiga tester på det... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det e en -99. |
|
|
Då bör du använda TWS! Om du väljer en tunnare olja, kommer du med stor sannolikhet att få en hög oljeförbrukning. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
OK, tackar och bokkar. Så Johan, enligt dig så funkar TWS i "Stockholms klimat"?, läs södra Finland. |
|
|
En 10W-olja bör fungera tillfredställande ner till minst -20 Grader Celsius. Givetvis är en olja med lägre kallviskositet (t ex 0W eller 5W)bättre vid kallstart i kallt klimat/årstid, men i detta specifika fallet kan en sådan olja leda till problem när oljan blir driftsvarm om du väljer en olja med för låg varmviskositet...(finns inga 0W60 eller 5W60-oljor på marknaden!) Med tanke på att det finns mängder av bilar som kör på mineralolja eller delsyntetisk olja som har både 10W och 15W som kallviskositet, under vintern utan större problem, fungerar TWS också. Se bara till att varmköra bilen ordentligt innan du belastar den nämnvärt när det är kallt ute. Ett fulladdat och fräscht startbatteri kan också vara bra att ha då 10W-oljor kan bli rätt tjockflytande om det är ordentligt kallt ute. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tusen tack! | |
|
Johan B: Kollade instruktions boken idag, där nämner de endast BMW longlife. 0W-X eller 5W-X där X är 30, 40 eller 50. Inget om TWS... Borde jag ändå hälla i 5w-50 t.ex mobil 1 med tanke på att vintern närmar sig, och ibland blir det ju kallare än -20. Lite högre oljeförbrukning kan jag leva med. Eller ska jag slå till med TWS? Prismässigt är det ingen skillnad. TWS e ca 35€ för 4L som billigast. |
|
|
Övergången till TWS gjordes efter att din bil tillverkades (och din instruktionsbok trycktes). Med andra ord hade man inte uppmärksammat problemen med hög oljeförbrukning mm. vid tryckningen av din instruktionsbok. Jag rekommenderar inte att du använder annan olja än TWS, men om du trots allt vill ha en olja med lägre kallviskositet: använd en bra helsyntetisk 5W50-olja (t ex Mobil1 eller Valvoline V-max racing 5W50) och byt den efter halva serviceintervallet. Detta pga att det finns en viss teoretisk risk för att de höga halterna av VI-förbättrare kommer att tuggas sönder vartefter oljan användes och därmed tappar oljan i varmviskositet (blir tunnare när den är varm). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.