|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
Philly |
Hej! satte på mitt dubbelkonade sportluftfilter nyss. Har även ett simons system, dubbla 3.5" DTM. Trodde detta skulle öka prestandan lite på min 316. Avgassystemet gjorde verkligen susen, gick myyyycket bättre, kunde varva ut längre. Men nu när jag satte på filtret gick bilen långsammare, inte samma acc. som innan :S Missnöjd som fan, gav ändå 1300:- med adapterplatta! Vad beror detta på? tacksam för svar!!! /Filip/ BMW 4 life |
|
Suger den varmluft kanske? --- Kör också båge! www.sporthoj.com och vattenskoter! www.jetski-sweden.se |
|
Philly |
ja... men hur, ehh, vad ska jag göra? köra med orginal, med burken och insats och det? BMW 4 life |
|
Du kan ju snida till en skärm som skärmar av filtret från ev varmluft eller så kan du ju sätta i orginal grejjerna igen. ///JOhan |
|
Philly |
ok, tack! men asså när filtret är monterat nu till den silvriga saken, ni vet vilken jag menar, ska hela "ekipaget" hänga ner, om ni förstår, alltså hänga i det svarta gummiröret i vilken den silvriga är ihopkopplad med? ???? BMW 4 life |
Philly |
och hur gör man en skärm själv? går det att fästa med sikaflex, går det ha plast? eller kan man ha det avmonterbara röret som sitter i insuget till lådan med insugsfiltret, isåfall kan jag ju fästa den? BMW 4 life |
Philly |
oj, det jag menar är givetvis hur ska man få filtret att INTE suga varmluft. hur skärma av? eller förlänga med ett 3 tums rör så att filtrer kommer längre ner? SNÄLLA. HJÄLP MIG BMW 4 life |
| skärma av kan du göra med nästan allt som inte är värmekänsligt typ, sen hur snyggt det blir är väll en annan sak. Prova med och ta ett rör som går och böja, sätt ena änden i fronten så den drar in kall luft, dra den andra ändan fram till luftfiltret, då suger den garanterat kalluft. | |
| Menade självklart inte rör, utan en grov slang. | |
Philly |
Ok, tack så mycket xarg! Imorgon ska jag bygga om luftburken, såga ut röret i burken, trycka ner filtret, spara "väggen" på burken som skydd, ev. fästa en plåtbit som skyddar mot värmen. ja, för bilen går jäääääla slött nu, den suger ju som satan, måste kyla ner! tack så mkt för svaren! BMW 4 life |
|
ja.. en 316i går säkert jättehårt i vanliga fall ochså.. ;) /mvh jocke |
|
|
Jokko: Attityd problem :) Va gör du här i vilken fall som helst... Det finns audi forum för sånna som dig gissar jag :) --------------------- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
Philly |
jokko: när jag köpte bilen provkörde jag en 325, 328, m3. pengar har jag, men jag valde 316. varför? jo, för att den är FINARE är den! BMW 4 life |
|
det är väl bara att ta en plåt och bocka till.... och jokko är bara avensjuk på dig...;) ///325/// |
|
320-325 |
hahahahaha hehehe men lite kul var det iaf hehehe (jokko) |
Philly |
Jonte_smte: tack, BMW 4 life |
|
Det är inte alls säkert att du kommer få bättre prestanda bara för att du avskärmar filtret ordentligt. Att montera sportluftfilter på en BMW-Sugmotor är som jag konstaterat många gånger tidigare helt meningslöst ur effektsynpunkt. BMWs luftfilter och boxar är redan optimerade från fabrik. 316i -96 har samma luftfilter som exempelvis 318is (som ju har 140 hkr), så att filtret skulle strypa motorn är oerhört långsökt. Mitt tips är att du slänger ditt konfilter åt skogen och monterar tillbaks original, så mår bilen bäst! Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
Philly |
ok, tack för svaren! men bilen får bättre med filtret, och ljudet är underbart :) BMW 4 life |
Philly |
ok, tack för svaren! men bilen får bättre med filtret, och ljudet är underbart :) BMW 4 life |
|
En annan sak som kan hända med ett felmonterat sportfilter är att vämen från motorn får filteroljan att sätta sig på LLM:s trådar och därmed pajar den! Då blir det bara att byta till en ny LLM, kommer kosta en del... Trust me, det hände min förra bil, nu kör jag bara med instatsfilter i originalburken. Se till att förlänga slangen/röret och rikta filtret nedåt bort från värmen om du nu måste ha ett öppet filter! www.bildelsimporten.se säljer färdiga värmeskärmar och övriga tillbehör. BMW 4ever Länk |
|
|
en liten fråga bara... 3,5 tums rör?? hela vägen eller bara slutburken?? TVIVLAR STARKT på att du kan vinna nån effekt på att ha grövre än 2 max 2,5 tum framifrån... Men om du nu har grövre än 2,5 så lär du ju få en betydligt flackare vridmomentskurva............................................... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.