AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.062

Var får man ETK ifrån?

Sida 1 av 2
fjamsetramsa
Var får man ETK ifrån?? är det ett program eller bara en fil?? vill ha till E32 och E34:a
bole
det är en CD skiva som ingår i ett paket om fler..

finns ETK, HTK, TIS, EBA ... de går ej få tag på legalt ;-)
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
HTK går att köpa från BMW.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
ETK finns även online: Länk

____
Reach the door with a breath and a scream.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Vad innehåller HTK?

/Per
HTK = De "äldre" modellerna. From nya 5-serien har E28 fått gå ner till HTK...
Plumber
Haha, det var något nytt.....

E28 finns i ETK, tryck på Mobil Tradition, (tror det heter så)
Alla modeller/serier finns i ETK:n förutom alpina.

Tack och hej.
Varför kallar ni det ETK ?? Välsvenskar??, det finns Svenska ord för detta ,, reservdels katalog tror jag bestämt att det heter
.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Otto von Diesel, kallar du BMW för "Bayerska motorfabriken"? ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
bustorp
Sök på "reservdelskatalog" på nätet så förstår du varför......

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Sist jag kollade var BMW ett varumärke, egennamn eller bara ett namn om man så vill, därav ändras det inte språkligt, ETk betyder stark reservation för stavning Ersatsteilkatalog, detta är inget egennamn därav bör det översättas..till reservdelskatalog, blir ju himla konstigt om du går in på Renualt här i Svedala och ber att få titta i deras cdpdr " Catalogue des pièces de rechange disponibles" de skulle nog klia sig gött i huve´ men gör du det i Frankrike reagerar nog ingen...
(tror inte jag iallafall)
mvh R
bustorp
Varför ska det översättas?
ETK, HTK, TIS m.fl är kända begrepp i "BMW-världen" och ska användas som sådana. De nyblivna BMW-ägare som inte vet detta bör informeras snarast så att de kan ta del av den information som finns i dessa skrifter. Då duger det inte att säga reservdelskatalog, Otto.....:)
Sen frågade ju faktiskt fjamsetramsa inte vad det var utan var nan kan få tag på det, eller hur?

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Scheckheft
Hej
ETK= Elektronischer Teilekatalog.
Som bustorp påpekar är ETK ett väl inarbetat begrepp som används i USA, England, Ryssland mfl länder.
Att använda begreppet ETK underlättar kommunikationen BMW ägare emellan.
Skrivregler/översättningsregler har inget egenvärde utan ska underlätta kommunikationen.

Mvh
Scheckheft
E38.info
___
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Otto von Diesel: På svenska skulle det heta "reservdelskatalog", inte "reservdels katalog". På en numera stängt hemsida kan man läsa mer om otyget särskrivningar: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
YES!
En sympatisör!
Du käkkheft...

Hittade en anons där de såldes (nya i förpackning) och där stod att läsa följande; versteigerei CD´s mit einem der letzten Ersatzteilkatalogen von BMW. Der ETK in derartiger CD Form wird ab Oktober 2004 eingestellt und gegen eine Onlineversion ersetzt. Ebenfalls ist ein TIS ( Teileinfomations Service) und eine EBA (Einbauanleitung) auf CD dabei.

TIS ( Teileinfomations Service) und eine EBA (Einbauanleitung)
Är isåfall även dessa två fel ?? Borde inte de hetat E-tis och E-eba om nu etk står för elektronischer teilekatalog eftersom även de är elektoniska ?? (elektronischer teileinfomations Service samt elektronischer einbauanleitung) Kanske är det jag som är lite bäng eller ?? red gärna ut begreppen mens jag går ut och faceliftar min bil lite....

Flåt min sär skrivning....
Otto: du är förlåten, du kanske har varit på jätte rea.....*S*

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
TIS betyder Technisches Informations System och INGET annat.
ETK betyder Elektronischer Teilekatalog
Och inget annat.Jag vet!

325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99,328i-98,328iM-99,330iM
Scheckheft
Hej
Otto von Diesel: har du problem med att folk rättar till fel i dina inlägg? Eller varför raljerar du över mitt användarID ?
Reflekterar en stund över vad du förmedlar med dina raljerande inlägg här på Autopower. Och vem som förlorar mest på det. Vad det gäller själva sakfrågan finns inget att tillägga.

Mvh
Scheckheft
E38.info
___
Länk
Jag raljerar inte, driver snarare med min bristfälliga tyska stavning som lämnar mycket att önska, sen vad gäller sakfrågan som du så vackert framställer det; jag har min info från anons på en ETK och där beskrivs de termer jag citerat och undrar om detta är fel, du påstår det och det är väl bra i sig.

Som kuriosa kan jag väl använda mig av copy paste metod och sända in hela anonstexten så kan du ju ta ställning om tysken inte vet vad han sälger eller om det är vi Svenskar som använder ett tyskt begrepp på ett felaktigt sätt eller för den delen bara lämna saken därhän.

Citat " versteigerei CD´s mit einem der letzten Ersatzteilkatalogen von BMW.Die hier angebotene Version ist von 08/2004.Es sind alle BMW Modelle und alle Ersatzteile darauf vorhanden.Der ETK in derartiger CD Form wird ab Oktober 2004 eingestellt und gegen eine Onlineversion ersetzt. (auch nachzulesen auf Bild 3)Laßt Euch aus diesem Grund dieses Angebot nicht entgehen.Es handelt sich hier um die aktuellste Version welche auch schon den E87(der neue 1er BMW) enthält.Ebenfalls ist ein TIS ( Teileinfomations Service) und eine EBA (Einbauanleitung) auf CD dabei.Diese sind für alle alten und gängingen BMW Modelle.Als Zugabe gibt es noch einen Alpina ETK dazu,welcher auch sehr schwer zu erhalten ist.

Sen finns en till ;Original BMW ETK Ersatzteilekatalog till salu samt en hel drös med Ersatsteilkatalog ;er tillsalu alla refererar till termen ETK varav en del är i pappersform vilket jag ser som ytterst olämpligt att stoppa in i min data... Därav har jag gjort min slutsats att ETK betyder reservdelskatalog överlag och inte elektronisk reservdelskatalog enbart.

Flåt om jag har fel jag ville ju bara veta ....varför ??
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Ja Otto!

Varför inte skriva till BMW och fråga?

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.