|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Du bör nog kolla batteriet. Med allt avstängt och motorn avstängd en stund så bör batterispänningen mäta runt 12.6-12.9V, direkt efter laddning lite mera. Om en cell är kortsluten så har du c:a 2V lägre, 11,72V direkt efter laddning verkar tyda på detta, starten bör gå trögt också om den ens orkar igång efter en längre paus. Kan även vara detta som håller nere laddspänningen med motorn igång. Om allt är OK så bör du har runt 14-14,5V en stund efter start, efter längre tids laddning runt 13,8-14V. FP |
|
|
Ok, Hade som vanligt kring 13,89 i morse tll jobbet. Stängde av för att kolla när jag väl var framme och då hade jag ca 12,80 som iofs dalade sakta men säkert. Har inga prblem med starter eller ngt annat heller... *BAWORAK* |
|
|
Låter mera normalt faktiskt. Beroende på hur mycket belastning som ligger på så kommer spänningen att sjunka mer eller mindre snabbt ner till c:a 12,3-12,6V men inte till 11,7V eller däromkring. Egentligen skall batteriet kopplas från helt efter laddningen och stå i vila ett antal timmar innan mätningen. Det skall dessutom vara rumstemperatur osv, först då kan man bedömma laddningsgraden med hjälp av spänningen. FP |
|
|
Ok, Kan jag tolka summasummarum att det nog är mer eller mindre ok med bilen då. Kanske dags för ett nytt batteri någon gång i framtiden. Det är inte bytt på minst 5 år iaf... *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.