AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.573

Handläggningstider på fartkamerafotografier?

Sida 1 av 2
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Hej,

det ville så sig illa att en fartkamera fotograferade mig idag på väg till jobbet. Mätarfart var någonstans melllan 121-127km/h eftersom jag precis hade gjort en omkörning. Egentligen vet jag att kameran står där, så det var antagligen tillfälligt hjärnsläpp som orsakade det hela.

Nåväl. Varken fortköningen eller dom förmodade böterna är väl så mycket att säga om. Värre är det om det skulle vara så illa att man hamnar på fel sida körkotsgränsen, det passar väldigt illa med hur jag jobbar. Dessutom är det schemaläggningstider på jobbet nu, så man undrar lite över hur lång tid det tar innan eventuellt brev dimper ner i lådan. (Eller kommer det rekommenderat?)

Någon som vet? En vecka? En månad?

PS. Man missar INTE blixten från skåpen.

/Jörgen

--
Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang.
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Är det verkligen ingen här som fått böter från en fartkamera? :-/ Här har man jobbat hela natten, å våndats... ;)
För mig tog det en förstamånad innan brevet kom. Detta hände för 1,5 årsen.
/Lidberg
Du behöver absolut inte vara orolig över att förlora körkortet även om du skulle ha kört mer än 30km/tim för fort. Det enda som ev kommer att hända är att du får böter.
För att riskera att förlora körkortet så måste du bli stoppad av polis.

// Jögge
Lite OT: Fick en sådan där blixt mitt i rödbetan under en sväng till Oslo i helgen. Man missar inte de norska kamerablixtarna heller kan jag säga....Var under en tillfällig formsvacka då jag satt och svor över alla vägbyggen inne i centrala Oslo, låg väl i 60 på mätaren.
Nu till frågan.
Vet någon vad botbeloppen i Norge är för fortkörning?

Kan för övrigt tillägga att alla deras oljemiljarder verkar plöjas ner i vägtullar, vägbulor samt ovan nämnda hastighetskameror..
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Man behöver INTE bli stoppad av en polis för att bli av med körkortet. Dock tycker jag inte du ska oroa dig så mycket eftersom mätaren brukar visa 3-6 km/h för mycket samt att det alltid är ett visst säkerhetsavdrag vid mätningen.

Ang. böter i Norge kolla http//www.roadmc.com
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Tack för svaren. Verkar som om man inte kommer få brevet hem direkt på måndag alltså, men rimligen varierar tiderna över landet.
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Länk

Tydligen är den avdragna felmarginalen ytterst liten.

Det som möjligen kan bli konstigt är att detta var precis när jag gått tillbaka in i min fil, och enligt artikeln påbörjas mätningen 75 meter från stolpen. Dels gick det nog fortare där för mig, men jag tror inte jag hade hunnit in i min fil än. Då har nog den omkörde bilen blivit uppmätt istället vid 75m och jag vad 15m.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Blev fotograferad i juli och har ännu inte fått något.
Kanske bilden blev dålig pga att jag hade solskyddet nere (de va ju så soligt ;-) )?

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Böter för fortkörning i norge är MYCKET värre än i sverige, jag jobbade där ett tag och en arbetskamrat åkte 100 på 70väg i en kamera och han satt i finkan en månad!
Grova böter också på det.

OBS detta är inget rykte eller så utan det är HÅRT i norge.

mvh / Lars

Det är aldrig för sent att ge upp.
Magnus: De är konstigt de där :)
Så fort man hamnar på ett sånt där kamera stråk så blir de plötsligt jättesoligt. Händer även mig ideligen faktiskt :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Visste faktiskt inte att det kunde vara midnattssol på E4 där kameran stod! Mig veterligen passerar E4 aldrig polcirkeln... ett naturfenomen!? ;-)

----
----
Undra vad som händer när man blåser förbi kameran i 250, hinner den ta kortet? ..

(hoppas att det inte satt ngn i ;) )

Mvh Per
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Det märks om det fotas... alltid blixt.

----
----
Jo men mitt på dagen så ser man väll inte?

Mvh Per
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Per,

den märks. Tro mig. :D Märker man den inte så lär man ha en väldigt stor sol mitt i ögonen.
Oki, då kan man vara lugnt då.. :) har iofs oftast solskyddet nere av ngn konstig anledning när jag kör på sådana vägar, hehe..

Mvh Per
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
lägger till lite, har hört att numera går böterna till bilägare oavsett vem som kört -pga. folk som kör omkring med mask etc. -bara hört, vet ej om det är sant...

///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum!
Ormen: nej nej nej ( men det är förslag om just detta)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
haimaul
P3r:

På de kameror de har i Storbritannien är magiska gränsen 284 km/h. Kör du minst så fort hinner inte kameran få med dig på bild. Vet dock inte hur det är i Sverige. Nån med chippad M-bil som kan tänka sig att testa? I vetenskapens namn, som det heter...
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Fem veckor har det gått nu, men jag vågar inte tro att det inte dyker upp någonting tids nog... inte än.

Det har sagts mig att polisen i det här landet har så mycket att göra, att dom inte hinner göra någonting. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.