|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
på skatteverket.se står det ju iofs: "Nedsättning: Bilförmånsvärdet ska sättas ned med det belopp som förmånshavaren lämnat i ersättning till arbetsgivaren för att erhålla förmånen." är det den regeln alltså erc? /bfg |
|
|
Ber först om ursäkt för att ha glömt att återbesöka tråden... Det stämmer, det är denna formulering. Förmånen minskas med det nettolöneavdrag arbetsgivaren gör. Ganska logiskt, eftersom förmånen ju faktiskt inte är komplett om det görs egna inbetalningar. Vilken någorlunda påläst löneadministratör som helst vet detta. Är du osäker - prata med den företagssäljare där du skaffat bilen - de SKA vara pålästa. Annars - ring ditt lokala skattekontor. Du får säker svar efter trettioelva kopplingar till experter. |
|
|
erc - japp, pratade med skatteverket redan... Det gäller självklart nettolöneavdrag, men inte bruttolöneavdrag som i mitt fall... Dålig på att räkna men tror att bruttolöneavdrag + högre förmånsvärde är mer ekonomiskt än nettolöneavdrag + mindra förmånsvärde... eller? /bfg |
|
|
Njae... Nu blir det allt till att räkna. Först en sak: Ett bruttolöneavdrag generar ju också ett nettolöneavdrag, eller hur? Om du belastas med ett bruttolöneadrav på låt oss säga 3000 skulle det ju motsvara ett netto på ca 1500, eller hur? I det fallet ska ju naturligtvis förmånsvärdet sänkas med 1500. I ditt fall tror jag det vore klokt att föra in alla variabler i ett excelark och laborera med siffrorna - eller i varje fall göra sig bekant med siffrorna. Kom ihåg brytpunkten för statlig inkomstskatt när du räknar... |
|
|
Man får väl konsultera Mr, Boring, Bo Ringholm. Han har nog björnkoll på vitt och svart... Både finans och idrottsminister erfarenhet... Ha.ha.ha M3/// Mullret |
|
|
erc - är du säker på detta? Jag pratade som sagt med en "expert" på rsv som tyckte att det inte var applicerbart på mitt fall... Jag misstror inte dig, jag är bara urkass på ekonomi och skatter mm... /bfg |
|
|
Om jag räknat rätt är det ju nedsättning med ca 1340 kr netto per månad om den regeln verkligen gäller... Ingen som är skattejurist/ekonom och kan bekräfta erc?? /bfg |
|
|
Nu har jag pratat med en sakkunning på RSV igen och domen lyder: Är det bruttolöneavdrag så gäller ingen nedsättning eftersom skatten ändå sänks (lägre bruttolön). Är det nettolöneavdrag så har du ju redan skattat för pengarna och därför kan du få nedsättning av förmånsvärdet. /bfg |
|
|
Intressant... Alla bruttoavdrag på lönen generar ju faktiskt en nettoskillnad. Ett bruttolöneavdrag ger ett nettolöneavdrag. Hmm... Eftersom du inte får bruka bilen utan avdrag är det ju ingen full förmånsbil, utan förmånen BORDE sättas ned med vad nettoeffekten av ditt bruttolöneavdrag ger. Fundersam. Jag skulle faktiskt ta kontakt med någon på Ynnor (www.ynnor.se) eller AutoPlan (Föreningssparbankens Finansbolag/Fleet Management för tjänstebilar) i denna fråga... |
|
| erc: Står ganska bra förklarat här: Länk | |
|
Sant. Det hänvisas hela tiden till begreppet nettolöneavdrag. Nu funderar jag på om det är riktigt korrekt att nyttja bruttolöneavdrag för tjänstebil... Det var ju ett himla väsen innan det tilläts att ha personaldator finansierad med bruttolöneavdrag. Fast det är klart - sänker man sin lön enligt överenskommelse med X antal tusen är det ju inget bruttolöneavdrag utan en lönesänkning. Nåväl. Man kan ju inte alltid ha rätt... :) Om jag belastats med bruttolöneavdrag motsvarande leasingkostnad OCH drabbats av förmånsvärde skulle jag vara mycket tveksam till tjänstebil... |
|
| erc: Samma här. Varje gång det varit på tal för min del så har jag avfärdat det direkt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.