|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Länk Jantelagen har återigen talat... 'Volvo sticker inte ut' säger facket... suck! /// Gunnar E. | |
|
Gör den det då? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tragiskt, men det är bara att le högljutt åt det och tycka synd om de som stör sig! /Simon |
|
|
Det är ju så löjligt det dära. Men där märker man vidden av varumärkets betydelse! Jaguaren är ju egentligen en Ford Mondeo och kostar inte mycket mer än en sådan heller. mvh |
|
|
Men orka... En Jaguar X-type 2 L Business listas enligt skatteverket för 289900 vilket man förmånsbeskatts för. Förmånsvärdet är 4008:- per månad för den bilen. Vilket han skattar för, så hur dyr eller billig bil han än tar så kostar det Röda Korset nada. Verkar som facket tror att han får bilen gratis, vilket skulle vara skattebrott oavsett märke och kostnad Hur det kan reta facket till den grad att de "tvingar" honom att byta bil fattar jag inte Det är ju ingen annan än han själv som betalar. Lite kalkon tycker jag, ungefär som att skattemyndigheten funderar på att förmånsbeskatta de som har "gratis" parkering på jobbet, dvs om man står i ett garage som företaget äger. Byta till en Volvo V50 som har ett förmånsvärde på ca 3800/månad . Han tjänar ju 200:- före skatt på det. ack ack.... den svenska avundsjukan Länk |
|
|
Inot: jaha så vem betalar leasingen då?? nån betalar ju trots allt vad bilen kostar... Men grund frågan är ju så löjlig så löjlig; ren skär avundskjuka är vad det handlar om Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Gasar-Magnus: Företaget betalar Leasingen givetvis, vilket man som leasingtagare även blir beskattad för. Jag har haft leasing i över 10 år, ett antal bilar :-) Som exempel kan jag ta min senaste 525iT 02:a Bilens pris: ca 329000 Förmånsvärde 4741 Leasing 36 månader, kostnad per månad i leasinavgift ca 5000:- Således beskattas jag för 5000 + 4741 = 9741:- per månad Vilket gör en nettokostnad på 4870 för mig vid 50% marginalskatt. Sedan så skall bilen lösas eller bytas in mot ny leasingbil efter 36månader med ett restvärde på ca 45% Kontrar man det mot att låna 329.000 på banken till hyfsad ränta och lägger lånet på 5år så är kostnaden näst intill identisk om man räknar med att man äger bilen efter 5år Sen finns det givetvis olika typer av leasing, Full-leasing, finansiell leasing mm. Men i för att det skall vara lönande med leasing så skall man resa bra mycket, över 3000 mil i tjänsten skulle jag gissa. Fördelen med leasingen idag är att du kan serva, köpa tillbehör och annat som är relaterat till bilen mot bruttolöneavdrag och utan moms. Där finns det pengar att tjäna. Men en ny BMW exempelvis med 3års fri service har inga nämvärda kostnader så där faller den teorin på leasa BMW då leasing är på 3år Jag övergav leasingen eftersom det för mig var billigare att äga än att leasa. All info om leasing, och förmånsvärden finns på Länk Länk |
|
|
Låt var och en få bestämma vilket fordon man vill köra, vilka kläder man vill bära, vilken restaurang man vill äta på, och så vidare. Att folk orkar ägna så mycket tid åt att reflektera över vad ANDRA sysslar med. Ofattbart. /// Olof Länk |
|
|
Tycker det låter illa att han kör en Jaguar och har en månadslön på 72000!!! i månaden. Är det ingen annan som tycker det känns fel att i framtiden skänka pengar till Röda Korset om en del av pengarna går till såna saker? |
|
|
Inot - nu hänger jag inte med - varför skattas du för de 5000:- i månaden din firma betalar för leasingen? Hela poängen med förmånsvärdet är ju att det är RSVs utträkning om vad förmånen att ha bil är värd som lön - och därför beskattas du på det värdet. De 5000:- firman betalar i det här exemplet är ju din bruttolön (bilen blir ju istället för mer lön), medans 4741:- är bruttolönen du måste skatta för. Alltså beskattas du för 4741:- vilket gör en nettokostnad på 2370:- per månad vid 50% marginalskatt. eller?? /bfg |
|
|
Gumpy: Tja, t ex så är ju Jaguar bevisligen inte särskilt mycket dyrare än en Volvo, SAAB eller liknande. Han skattar ju på förmånsvärdet, alternativet hade väl varit högre lön. Visst, jag kan se en poäng i ditt resonemang, men jag tror att man måste ha attraktiva löner för att locka till sig kompententa personer till chefspositionerna. /// Olof Länk |
|
|
Håller med Olof - är det bättre att anställa nån nybakad idiot på 30.000 i månaden och se röda korset misskött och alla pengarna borta pga dåliga investeringar eller dyl? Bra företag kräver bra ledarskap kräver bra incitament. Sen gillar jag åndå inte Röda Korset i sig pga av deras osmakliga historia. |
|
|
Ehh... det där med leasing och beskattning är tydligen svårt. I normalfallet, och uppenbarligen gäller det Röda Korset-basen också, gör arbetsgivaren ett bruttolöneavdrag ungefär motsvarande vad tjänstebilen kostar att leasa. Alltså betalar löntagaren i praktiken leasingavgiften, genom lägre lön. Dessutom läggs förmånsvärdet för bilen till på lönen när skatten beräknas, varför alltså löntagaren/tjänstebilsinnehavaren 'drabbas' av inkomstskatt för det beloppet. För tjänstekörning utgår (oftast) en drivmedelsersättning, som är skattefri upp till 9 kr/mil (6 kr för dieselbilar). Kostnadstäckning mao, så länge man inte har en för törstig bil. Summan av kardemumman är, att tjänstebilsinnehavaren i praktiken betalar kostnaderna för bilen. Företaget klarar sig undan med 9 kr/mil (eller 6) för tjänstekörningen, vilket är rejält mycket billigare än att betala t ex 30 kr/mil (+ sociala avgifter) för egen bil i tjänsten. För företaget är det nästan alltid billigare att hålla en anställd med tjänstebil, oavsett vilken bil det gäller. Och betalar den anställde med bruttolöneavdrag, blir affären bättre för företaget ju dyrare bil det gäller.... eftersom bl a halva momsen på leasingavgiften är avdragsgill, liksom hela momsen på alla kostnader (service o dyl). Den som vill kan göra en egen kalkyl här: Länk Jag har inga svårigheter med att Röda Korset betalar sin högste chef med en tjänstebil istället för lön, och så länge det kostnadsmässigt kvittar så får karln gärna köra Maybach eller Rolls för min del. Det jag blir trött på är fackets attityd, att en Jaguar inte går an men en lika dyr Vlovlo går för sig, för att den är 'vanlig'. Så svenskt..... avundsjukans triumf, på något vis! /// Gunnar E. |
|
| eller hur Gumpy! håller med dig pengarna ska ju gå till människor som har det svårt inte till att betala ut idiot löner. | |
|
buffy11 & Gumpy: Det var väll knappast detta tråden handlade om ? Jag tycker 72000 är en patetiskt låg lön för en VD, skulle aldrig acceptera så låg lön för det ansvaret. Med de skatter vi har i Sverige blir det inte många kronor över för att leva för. buffy11 & Gumpy: Välkommen till verkligheten .... |
|
|
bfg: Du skall beskattas för hela förmånen, på RSV är inte leasingkostnaden inräknad. Som exempel kan man säga. Du tjänar 30.000 Du leasar en bil för 289.000 Förmån: 4000 Leasingkostnad: 4500 Du skall skatta för 4000+4500+din lön(30000) =38500 Skatten på 38500 är 14221 Eftersom du har 30.000 i lön så drar man helt enkelt skatten för 38500 på 30000 kronor. Utan leaasingbil så får du ut ca: 19900 med leasingbil så får du ut 15700. Alltså kostar leasingen dig ca: 4200. Nu är det inte exakt så här man räknar eftersom sociala avgifter mm skall räknas, men detta är ett sätt att se på ett ungefär hur det slår på din lön och vad kostnaden blir för dig Att tro att man kan ha en leasingbil för endast förmånsvärdet är lite fel. Företaget betalar ju bilen, du använder den=förmån på hela värdet/beloppet Idag är det inte nån stor skillnad mellan att köpa en bil på banklån och leasa, så vida du inte åker mycket i tjänsten och på så sätt får lägre förmånsvärde (75% på över 3000mil) samt större del milersättning. Vad facket borde gnälla på är hans lön, och inte på bilen Länk |
|
|
nääää, Inot, nu tror jag du fått solsting... Du skattar ju bara för förmånsvärdet på bilen eftersom det är Skatteverkets uträkning av vad bilförmånen skulle vara värd i lön. Visst måste man räkna på vad man istället skulle kunna få för lön, om man inte ville ha bilen (alltså alternativkostnaden), men det betyder absolut inte att du skattar för det beloppet. Bilen i ditt exempel kostar dig alltså 900 netto. Som sagt finns det självklart en alternativkostnad eftersom man istället för bilen skulle kunna få en lönehöjning på 3000 brutto (leasingkostnaden på 4500 - sociala avgifter) som skulle ge dig 1600 mer netto). Alltså blir kostnaden för dig 900:- mindre i lönekuvertet. Alternativkostnaden är 1600:- mer i lönekuvertet. Nu är jag inte ekonom, men jag tror de siffrorna blev rätt. /bfg |
|
|
bfg: Jo jo, skulle mera säga att du missförstått det hela. Tänk dig själv. Skulle det vara möjligt att leasa en BMW M5 för 5k netto? Då skulle en M5:a kosta mig 36*5k + 45% av nypriset om jag ville köpa ut den efter leasingtiden, grymt bra affär skulle jag säga Här kan du se Länk exakt hur det ser ut på en beräkning för en jagga på 289k. Nettokostnad är som sagt vad bilen kostar dig. Tro mig då jag efter 10 år med leasing vet vad det kostar. Då jag skippade min leasingbil så innehöll mitt lönekuvert ca: 5-6k mera Och det var en 525:a :-p Sen finns det som sagt, olika typer av leasing, men kostnaderna brukar vara ganska lika. Länk |
|
|
Jo visst ja, skall kanske tillägga beräkningen (länken) på jaggan är från ett av de största företagen på leasing i Sverige. Och den är helt enligt gällande skatteregler. Länk |
|
|
Inot, Köper du ut en leasingbil efter leasetiden till "underpris" så får du såklart skatta för den extra förtjänsten. RSV ser till att alla håller samma glada min..:-( En bekant sålde sin firmabil till sig själv, och sålde den vidare sedan med god förtjänst. RSV hade koll på det oxå, och skickade på honom skattetillägg + inbetalningskort. RSV har koll på det mesta.. M3/// Mullret |
|
|
Nu tror jag att vi håller med varandra - det jag motsatt mig i din först uträkning var just "Således beskattas jag för 5000 + 4741 = 9741:- per månad". Du skattar ju för förmånsvärdet, men i det här fallet sänks din lön med 5000, så den kombinerade effekten blir 4870 i månaden, men int fan skattar du på bruttolöneavdraget, det är ju en minskad lön... eller? /bfg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.