|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| bfg: Du har rätt. Du skattas bara för förmånsvärdet. Däremot har många företag bruttolöneavdrag vilket innebär en sämre intäkt för den anställde. | |
|
Jag tror det är olika från företag till företag kanske hur man behandlar bilförmånen? (visserligen gäller samma regler). Endel "får" en bil istället för löneökning, leasing avgiften är "dold" och syns inte att det är ett bruttolöneavdrag, dock är det praktiken ett belopp som dras från dras från din lön, dock kanske det inte syns i allas fall. På mitt företag fungerar det exakt som Inot beskriver, jag får ta hela leasingkostnaden på min bruttolön + att jag förmånsbeskattas. Detta får exakt den effekt som Inot beskriver. |
|
| Moe: Precis. Men du förmånsbeskattas inte för löneavdraget. | |
|
Sant :-) (Nu när vi alla är överenns så föreslår jag gruppkram !) cyberkallen: Ge nu inte ringholm några dumma ideér ... |
|
|
moe: innebär inte det cyber--- då i och med att alla inte kan träffas??? ;) (kidding) ///325/// |
|
|
bfg: jo, vi håller säkert med varandra, men jag skrev också "Nu är det inte exakt så här man räknar" i den första "uträkningen" Det var mera ett sätt att räkna på för att se hur det slår på din lön och vad bilen faktiskt kostar dig. Det stämmer som sagt ganska bra med den sedan faktiska kostnaden :-) Hur man än vänder och vrider på det så är det man själv som leasingtagare som betalar bilen och inte ens företag :-) Mullret: För att köpa ut sin bil själv på ett skattemässigt korrekt sätt så fungerar det på följade sätt. Du har exempelvis 120.000 i restvärde på din bil Du måste värdera bilen hos en aukt handlare för det märke du har Leasingbolaget läger ut den på så kallad trading, med utgångspriset på vad den är värderad till. Om ingen bjuder på bilen, så får du köpa den för restvärdet/värderingen beroende på vilket som är högst Om kallekula bjuder 150.000 för bilen, så är det detta belopp du får köpa ut den för. Du betalar således leasingbolaget 150.000 där de sedan tar 120.000 som är restvärdet. De restrerande 30.000 får du tillbaka MEN! du måste skatta på dem. Jag gjorde denna procedur så sent som i Mars i år med min 525:a För att återgå till ursprungs diskussionen, Facket som retar sig på att han åker Jagga, Det borde egentligen inte spela nån roll om han så åker i en Porsche för en mille, det är ändå han själv som betalar den. Länk |
|
|
ok Inot, då är vi på samma sida! Jag motsatte mig bara din första uträkning med dubbelskattning eftersom jag i min egna uträkning redan tagit bort bruttolönesänkningen och då blev väldigt nervös att jag plötsligt hade 5000 till att skatta för... ;-) Personligen tycker jag min firmabil/leasing blir rätt fördelaktig eftersom alla kostnader ingår i det priset - bara försäkringen för en 27-åring i innerstan skulle spränga den budgeten om det vore ett privat köp... /bfg |
|
|
Mobbingkulturen på Röda Korset verkar ju mysig. Jag tycker att Zetterberg ska leasa en Ford Mondeo och utrusta den så att den kostar exakt lika mycket som Jaggan. Sedan kan han komma tillbaka och säga "Här är nästan exakt samma bil till exakt samma pris men med ett annat märke på. Är ni nöjda nu?" |
|
| Inot: Skatteverket nöjer sig med värderingsintyg från handlaren om du köper den själv. Är ganska vanligt på dyrare bilar när det knappt finns några köpare (760i, A8, S500 m fl). | |
|
Tretretti: Åsa Mattson på Aftonbladet hade en korkad kommentar som tyvärr är borttagen nu. Kanske för att den var så korkad, men det var ung så här: "Zetterberg kan inte förstå varför facket tycker han bör byta sin Jaguar X-type mot en Volvo V50..." bla bla bla ironi osv. Men åas känns det som kvinnliga skribenter ofta är dåligt pålästa.... *duckar* |
|
|
inot: alla leasing bilar är inte förmånsbilar.... Jag har inte förmånsbil utan bruksbil från min arbetsgivare, kostar min arbetsgivare en massa pengar (leasing +drift) och inte en krona för mig.. Bruksbil är ganska vanligt för service/sälj personal som reser mycket med bilen i tjänsten och har t.ex. en andra bil för det lilla man kör privat ( alt. har en "putsbil" som privatbil) Fenomenet med avundsjuukan frodas och vissa märken t.ex. Peugeot säljer sin lyxpadda 607 nästan enbart fullmatad med alla tillval då det är en bekväm lyxbil som ger sköna mil och inte skär i ögon på omgivningen Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Gasar-Magnus: Självklart är inte alla leasingtyper/kontrakt på samma sätt. På mitt jobb så hade vi förr en "pool-bil" som säljarna lånade då de skulle på kundbesök, dock så fick de ju parkera den i företagets garage då dagen var slut, allt för att följa skattereglerna :P Jo, men den får uteslutande användas i tjänsten.Du får inte använda den för privata resor,och då har man ju en privatbil precis som du skriver. Alla som exempelvis kör lastbil åt olika åkerier har ju en form av bruksbil, men inte tar man den direkt till Bion:-) Dock så har jag sett en familj utanför Globen då jag var å kollade på hockey, de kom i en stor scania :-) Sen vete tusingen hur skattemyndigheten ser på att man använder bilen hem till/från bostaden. Och visst, Gräset är ju alltid grönare hos grannen :-) Länk |
|
|
Inga problem för min del (jag utgår hemifrån) *S* OCH Bruksbilen får faktiskt användas privat utan att redovisa förmånsvärde (dock max 10 ggr/år och max 1000 km totalt/år) dock framgår ytterst tydligt av mitt anställningskontrakt att jag inte får bruka just min bil privat... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Akta dig för "angivar-svensson" :-))))))) Länk |
|
|
Inte ens den mest avundsjuka fackpamp kan väl bli avundsjuk på en Opel?? eller ?? **LMAO* Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Varför skulle man inte kunna anställa en kompetent person utan att lönen är överdriven som den är? Så i en sån organisation som Röda Korset så handlar det om att du måste ha en hög lön annars måste du va dum i huve't? Ska man styra en organisation som Röda Korset ska man göra det för sakens skull inte för den extremt överdrivna lönen, visst ska han en högre lön som VD men nån måtta måste det väl finnas. Trodde dom stod för nåt helt annat. |
|
Paap Reeder |
... det här har inget med fakta, leasingkontrakt eller skatteregler att göra. Folk TROR att Katten ser ut att kosta ca 700 000 och vet inget om regler, löneförmåner eller beskattningsregler eller övrigt ......och därför går de i taket. Det skulle de göra aven om Katten kostade RK-medlemmarna hälften av vad en sunkig V70 kostar. Man kan därför som RK-chef inte äga en sådan leasingbil. Mina grannar tror att jag vunnit en mille bara för at jag glider omkring i en fin 91:ans V12:a på somrarna. När jag säger att gett 40´för den vill de ändå inte tro på fakta utan säger: oj, oj inte visste vi att du va en så duktig affärsman ... o s v . Det går bara inte in. Antingen är utrymmet för litet eller så är det fullt ...av såpor? Folket vet inget, kan inget om bilara och tittar bara på hur det skall få ihop till sin Toya för kanske 7 ggr det jag gett för 750:ian. Ovenpå det har vi sunkiga moralfall typ stadsmissionens chef, skamdiacheferna, Percey o s v övriga girigbukar som sunkat ner moralbegreppen. Även tanterna som samlat konsumkvitton sedan 1953 har fått känna på att betala uppåt. MVH /// Paap R |
|
Undrar bara om reaktionen skulle blivit densamma ifall Zetterberg avstått från tjänstebil och köpt en likadan för egna (eller lånade) pengar? Det skulle sannolikt ha blivit dyrare för Röda Korset, f ö exakt lika dyrt som om Z köpt en Hisingstraktor 740 -89 och kört in milpengar på...... Och det är just det som är min poäng i det hela: Avundsjukan mot att någon lyckats skaffa det man själv bara drömmer om slår blint! Här har vi en person som faktiskt tänkt till, och skaffat en bil han trivs med, utan att det kostar hans arbetsgivare något extra. Han skulle ha beröm, inte skäll! /// Gunnar E. |
|
|
Lite förvånande med alla dessa okunskaper om tjänstebilsrutinerna... Ber att få vara lite besserwisser här. Antingen belastas du bara med ett förmånsvärde (ofta kallad förmånsbil) eller förmånsvärde SAMT ett netto- ELLER bruttolöneavdrag (ofta kallad tjänstebil). För förmånsbilen, alltså INGET netto- eller bruttolöneavdrag, är det mycket, mycket enkelt. Förmånstagaren (löntagaren alltså) betalar skatt på fordonets förmånsvärde. Förmånsvärdet läggs på toppen av lönen och drabbas således ofta av både kommunal och statlig inkomstskatt. För tjänstebilen finns det en uppsjö av rutiner. Ofta handlar det om att leasingkostnaden (och kanske del av driftkostnaden) skall finansieras med hjälp av löntagarens lön. Därför finns olika typer av brutto- eller nettolöneavdrag. MEN förmånsvärdet sjunker med lika mycket som nettolöneavdraget är. Större företag har kompletta tjänstebilpolicies, mindre förhandlar med förmånstagaren vid aktuella tillfällen. Vidare kan man ansöka om sänkt förmånsvärde vid många tjänstemil per år (mer än 3000 mil per år om jag kommer ihåg rätt). Till detta tillkommer hanteringen kring bränslet. Betalar föraren bränslet själv får företaget skattefritt ersätta med schablonbelopp för diesel/bensin. Betalar företaget bränslet skall föraren förmånsbeskattas på 120% av kostnaden. |
|
|
erc - är du säker på att det förhåller sig så med tjänstebilar - att nettolöneavdraget skall dras från förmånsvärdet? Det är extremt applicerbart i mitt fall eftersom jag skall ta ett bruttolöneavdrag motsvarande leasingkostnaden för företaget... Min ekonomichef tyckte inte att så var fallet, men eftersom vi bara har 6 förmåns/tjänstebilar har han väl inte hjärnkoll på reglementen... /bfg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.