|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Du ska ju lätt leta reda på en fin M5:a -95 med 6 växlad låda! då åker du hur skysst som hellst pluss att det finns rikligt med resurser!!! Grym Bil!! Livet börjar vid 300km/h |
|
|
Hej på er.. Jag har haft en M5 3,8 Touring Har nu en 540Touring 6växlad man låda. Har provat mot en 3,6l M5 inte vart jag frånåkt. Har chip openair sam annat svgassystem och 18".men mot en 3,8l tro inte jag har mycket att hämtaför 3,6l 3,8l det är två helt olika motorer ....3,8l är det ett grymt lyft från 4000varv..visserligen har 540 grymt vrid från botten men inte lika som 3,8l Men den har också ett grymt vrid vid 4000varv ...Visst saknar jag 3,8l men det är för stor skillnad mellan ägandet 540 är mycket mer ekonomisk....... Kör på höger sida |
|
|
Tycker det är lite mycket fokus på vad som åker ifrån vad. Skillnaden mellan 540 och M5 är mycket större än 0-100 siffror. Det är olika typer av bilar byggda för olika ändamål. 540 är en bra bruksbil, M5 är en roligare bil som passar bättre som entusiastbil. Som sagt skulle inte rekomendera M5 som bruksbil då finns det bättre alternativ. Likaså om man vill åka 0-100 eller 402m så fort som möjligt. |
|
| Har kört mot en kompis 540 E39 -99 med 6 vxl med min 3,6 och M5an var snabbare än 540 i alla hastigheter 50-250 och vi körde varandras bilar. Men 540 har mer vrid och är mer lätt körd medans M5an har en sportigare karaktär och kräver varv! 540 en glidare med muskler och passar bäst med automat i mina ögon, helst i en E38. V8an alltså. | |
|
På tal om hur bilarna går så har jag själv lite erfarenhet. Har kört mot 540i E34, 540i E39, Alpina B10 4,0, M5 3,6. Jag har kört om alla. Den som gick bäst av de alla var Alpina B10 4,0. V8 på 315 hk, och 410 Nm, alltså mer vrid än M5 3,6. Alpinan gick marginellt bättre än M5 3,6 kan tilläggas. Ändå så var det inte så svårt att ta sig om Alpinan. Vi började på 2:ans växel, då det gick jämt tills jag hade ungefär 6000 rpm. Då tog jag in litegrann. Skickade i 3:an och precis vid växlingen så var det jämt tills jag började få upp varvet, sedan började jag köra om. Jag har för mig att jag var om när det gick 180 km/h. M5 3,6 kör ifrån en 540i E34, men man måste ge fullt hela tiden. Om man klantar sig vid växlingarna så tappar man ganska mycket, även om man har en M5 3,8. //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
| Jag har Unichipp optimerat min och har 339hk och 390nm i min 3,6 men den hänger inte riktigt med en 3,8 men nästan(har inte testat ordentligt...än) Den gav 320hk och 360nm innan utan kattarna. När jag gasade mot E39an hade jag min förra M5a en helt orginal -91. | |
|
Jag körde mot en M5 Touring -92. Den hade Köhler-chip och möjligtvis sportfilter. Det gick väldigt bra. Vi körde från 120 km/h och uppåt. Det gick jämt upp till ca 180-190 km/h, sedan började jag köra om. Det gick sent som fasen måste påpekas, men jag tog mig om helt i alla fall. Mätaren på 271 km/h och toppfartsspärren gick i (mätaren visar ju lite mer). Jag pratade med han som hade Touringen. Han hade 260 km/h på sin mätare. Min bil är dessutom helt original. //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
|
Det är intressant att höra historier om M5 E34 race, tycker jag! //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
|
Schnitzer: Jag hade ett riktigt kul race med en 3,8 i sommras vi drog på Essingeleden, det var tyvärr lite trafik så det var svårt att avgöra vem som var snabbast men det var kul! Jag gillar inte att köra på strippen, tycker att det sliter för mycket på bilen och M5 är ju ett landsvägslok. Min förra M5a misshandlade jag ordentiligt men jag är äldre och förståndigare nu ;-) Har bara kört ca 600 mil med M5an i år pga flytt men jag har hunnit med några race specielt mot Audi, varenda gång jag skulle ut till tjejens häst kom det någon Audi och ville rejsa. Ett tag trodde jag att jag var efterlyst på NordicAudi.com... S8: 30-200, M5 var snabbare tog 2 billängder till 200. RS2: 70-280, jämmt till 180 sedan gled jag förbi :-) RS4: 20-220, jag tappade ca 4 billängder till 220 :-( Corvette C5: 50-200 C5 tog ca 2 billängder till 200. V***o 850 R Autotech steg 4:120-280, Volvon var nästan snabbare till 240!!! Sedan segade jag mig ikapp jag hade högre toppfart. I kurvorna på E4an vinglade 850 som en Vasaskeppet, läskigt! Stannade och snackade med killen han hade trimmat den för 40000:-! |
|
|
M femman: låter skojigt =) -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
M femman: Ruskigt kul! Helst klart samma intresse. Nej, inget strippenkörande. Jag tycker att det är extremt tråkigt faktiskt. Jag har också kört mot en hel del. Jag körde också mot en Corvette C5, fast vi började i 160 km/h och då gick det bättre för mig än för han. Jag körde upp jämsides, men då bromade "gubben" förstås. Kört mot Porsche 996 Carrera, 40-180 var han snabbare, efter 180 var det jämnare. Vi provade också från 110-220 då gick det bättre för mig, jämt till 180 sedan drog jag ifrån lite. Jag har kört mot mycket volvos. Bl.a. en S60 T5 som var hårt trimmad. Den tog jag mig om till slut. Fast han var snabbare i accelerationen i låga farter. V70 R AWD tog jag snabbt förbi, den var dock automat. Körde också mot en Mitsubishi 3000 GT med lätt trim till 300 hk. Det gick jämt på hela 2:an sedan var jag om honom på min 3:a. Det var väldigt kul. Jag var med en gång i farsans 750i E32. Körde mot en Audi RS2, upp till 180 var Audin snabbare, men efter det så var det helt lika. Jag körde mot en Cosworth med 400 hk, den var tyvärr snabbare än min på 3:an, 4:an tyckte jag att det gick jämt, men då släppte grabben. En av mina kompisar har haft en Cosworth på ca 400 hk, nu har han M5 3,8 och han säger att M5:an verkar snabbare i toppfart (eller i högre farter). Cossie-bilarna verkar gå bättre i acceleration. Har kört mot många M3 3,0 inkl. M3 GT. De känns minst lika snabba i acceleration, men efter 140 km/h så går det bättre för M5 3,8. Jag har bara kört när det har varit tomt med bilar på vägen, och när det har varit torrt. Har skett mest på kvällen då de flesta verkar vara ute och glida! Kul att du har haft 280 km/h, men du måste ha borttagen fartspärr väl? Hur mycket varvade det då? 7200 rpm? //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
|
Schnitzer: När jag mappade den med Unichipp höjde jag varvstoppet till 7800 rpm mot orginal 7200 rpm enligt bromspappret. Max hk nås vid 6700 rpm orginal och 6550 rpm med Unichipp. Effekten börjar sjunka vid 7450 rpm efter(kurvan ligger platt mellan 6550-7450 rpm). Vridmoments toppen nås vid 4000 rpm orginal och med Unichipp, det sjunker lite(10nm) sedan och ligger jämmt till 6000 rpm då det börjar sjunka. Min förra M5a som var helt orginal tappade mot en M3 3,0 till 150 men sedan var det jämmt. Konstigt nog var den snabbare än en M3 3,2 smg cab -99 som var helt ny!(samma ägare som 3,0an) |
|
| Angående toppfarten "glömmde" jag att titta på varvräknaren. Men jag har haft den i 290 km/h på mätaren i en lång nedförsbacke, då visade den digitala hastighetsmätaren i OBCn visade 278 km/h och den visar rätt enligt GPS! På plan mark visar mätaren "bara" 280km/h och 271 km/h på OBCn :-) | |
|
M femman: Fantastiskt, men det kanske gör en del om man tar bort toppfartsspärren. Ett vanligt chip är jag inte ett dugg intresserad av, men möjligtvis UNI-chip med mappning. Märke du någon skillnad från att ha varit original till att göra de modifieringarna som du har gjort? //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
|
Schnitzer: Ja, jag fick 20 hk och 30 nm och har det svart på vitt! Bilen känns mer lättkörd och den går mycket bättre när man kan växla lite senare. Unichipp är inget chipp utan en sk piggyback som kopplas ihop med databoxen. Man fick vara med hela tiden, det är en mäktig känsla när bilen går i 300 km/h och du står brevid. |
|
|
M femman: Det skulle ju i såna fall vara några att sprätta lite pengar på. Kamaxlar är också väldigt intressant. Det måste ju göra en jädra skillnad tycker jag. Har du testat att köra mot en M5 E39? Jag fick köra en M5 3,6 mot en M5 E39 och det gick faktiskt väldigt bra för att vara 85 hk i differens. M5 E39 drog ifrån lite hela tiden, och efter 150 km/h så drog den ännu mer. //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
| M femman: Tillses det att motorn får tillräckligt med soppa när man "installerar" Unichip? Har förstått att det är ett problem med många av dom "vanliga" chippen, att motorn går snålt, och därför rasar. Men dom som installerar Unichip kanske fläskar på ordentligt med soppa i maskineriet? | |
|
Schnitzer: Ja kammar borde ju ge en hel del men kostar ca 20000:- monterat och klart och Svalle på TS motorsport sa att kammar inte ger något förän man ökar kompet. Vet ej men jag är sugen på att trimma vidare. Det var en M5 toring som hade stoppat i DrSchrik kammar och han sa att det gjorde skillnad man han hade inte bromsat den. Jag har dragit mot en M5 E39 med min förra M5a det var våren 2000 när M5 E39 var nästan ny. Det var mycke trafik men jag hade inga problem med att hänga med men E39 är snabbare, inget snack! Men det verkar vara en riktig problem bil så själv är jag mer sugen på en Alpina B10 biturbo eller en 850 CSI om jag ska byta bil någon gång. Lite OT: en Clio sport med lustgas hängde med M5an 30-150 km/h!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.