|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Med tanke på pris ,ekonomi, körglädje, försäkring o dyl skriv gärna negativa som bra saker och om ni vet om dessa bilar håller ?? Årsmodell 90-95. Mvh Niklas | |
|
Är man ute efter SUPERkomfort men ändå bättre drag än M3:or efter 180km/h = 540! Kompisen har en 540ia -95:a...har ALDRIG åkt i en skönare bil. Och vilket vrid i höga farter....automaten verkar dock ge sig till slut. M5 E34 har jag dock aldrig åkt i...men 3.8:an borde vara mycket rappare i karaktären.... Tror 540´n är den som håller bäst ändå...speciellt motormässigt. Men jag hade nog valt M3 E36::)) MVH: Henrik ///M3 |
|
|
540 bekvämare och billigare (både att köpa men framför allt äga). M5 3.8 är klart mycket roligare. Underbar motor, klippet i motorn går inte att jämföra med 540. Men som sagt dyr att serva (om man inte skruvar själv) och försäkringen kan dra iväg för vissa. |
|
|
jag skulle vilja ha en 540 av dessa -95 med 6-växlade lådan!!! ///325/// |
|
|
Bruksbil året runt = 540 Sommarbruksbil eller entusiastbil = M5 Du får mer körglädje i M5 E34, men 540n är en bättre bil för dagligt bruk, motorn är aldrig svag och komforten är fenomenal, prestandan/accet är klart jämförbar med M5 3,6, särskilt den 6-vxl 540n då förstås. M5 innebär dyrare service, det är fler detaljer som ska göras på den, ventilspel mm. Reservdelarna är klart dyrare också. Det bästa vore att ha båda bilarna, de kompletterar varandra på ett utmärkt sätt. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Jag skulle välja en sån här: [LÄNK]Länk Dock finns det inte många till salu.. Man kanske ska fösöka övertala Stephan att sälja ;) Mvh /Bruno Länk BMW CS 4657 |
|
V12 LeMans |
provkörde en M5 3.8 -92 , för några veckor sedan . Tyckte inte att det var så stor skillnad jämfört med min 540 med sportfjädring . Inte bättre bromsar och krängde lika mkt , ;-) , men möjligtvis lite mer kraft i maskinen (vilket det borde vara , original 286PS vs 340 PS ) och att M5 är manuell . Nu var där inte så mkt soppa i tanken på M5 så att jag kunde utnyttja den fullt ut , och brist med tid från min sida . Men med en provkörning av M5 3.8 när de var nya , i minnet kan man bara tycka att den är en trevlig bil , trots sin vikt (540 väger inte mindre ) . T ex acc. från 200 km/h och uppåt . Men som nämnts tidigare , M5 är betydligt dyrare att äga än 540 . (De pengarna kanske man kan lägga på en kompressor till 540n och 400 PS ) |
|
Jag tycker bilarna och motorerna har helt olika karaktär. 540iA (jag har bara testat med automat) suger iväg på ett mjuk sätt med bra drag, jämn och fin momentkurva. Accelerationen upplevs nog mindre än vad den är pga att bilen är så pass tyst och bekväm. M5 3.8 är visserligen stark i botten men det börjar hända saker när den får upp varvet (3-4000 och uppåt). Inget fel på V8:ans ljud mer den ylande sexan tar hem matchen om ljudet, om man nu vill att motorn ska höras. 540 spinner så fint på tomgång medans M5:an står och rystar en del och trivs inte riktigt på tomgång. För att sammanfatta det hela: 540 är lättare att leva med men M5:an är svårare att leva utan. |
|
|
Tack för svaren !! Är de driftsäkra för det är det viktigaste + rost självklart... Max miltal för respektive bil ?? Mvh Niklas |
|
| Bruno: Sån har man ju fastän en 94:a....=) | |
|
nikke25; Det finns inget max miltal var inne på att köpa ytterligare en 540i 6vxl i somras som hade rullat 39000mil dom fel som fanns på den var dåligt kylande klima och ett fult rostangrepp på höger bakskärm men eftersom till exempel kopplingen är dyr så ville jag veta när den var bytt senast och det kunde inte handlaren svara på och innan jag hade fått tag på den enda tidigare ägaren så såldes den till någon mindre nogrann. 540 är mycket driftsäker finns inte många modellrelaterade fel M5 har en något mer känslig motor trimmning kan kosta mer en det smakar som exempel men om man beaktar det klarar den höga miltal utan stora fel men självklart kan vilken bil som helst bli hur dyr som helst om tidigare ägare varit slarviga med vården det finns många risiga vagnar där ute om jag var du skulle jag låta det enskilda exemplaret avgöra frågan 540-M5. Mvh Stephan |
|
| M5 Bättre bil finns inte!!! | |
V12 LeMans |
brandt : hehe , tur att man kan ha olika smak , föredrar en Alpina B10 i olika varianter (känns för mig mer harmonisk både vid kurvtagning och komfortmässigt) |
|
Utan minsta tvekan: M5 Men då är man ju prestanda mupp i alla avseenden. Är man ute efter komfort så är ju 540 bättre val. |
|
|
Ja, och 540n är en bättre vardagsbil i alla avseenden, totalkostnaden blir lägre också. Men ska man bara ha en sommarbil så är valet rätt enkelt. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Hej Nikke 25! Har själv ägt en Orientalblå 540Ia 94 för två år sen.Det enda fel jag hade på den var automatlådan som gav upp men annars en underbar bil.Har en E34 m5 90 nu och den använder jag bara som sommarbiDet gjorde jag även med 540In. Som många innan mig skrev är M5 av det mer rejsiga hållet medans 540In mer glider dock med kickdown suger den iväg så gott. Skött servicerna och dessa bilar ger dig många många goa mil. Vad gäller ljud och känsla kan jag reflektera över mina egna upplevelser. 540: go automat med silkeslena växlingar, bra vrid i motorn på alla varvtal och ett gott drag i motrn. M5: underbart samspel låda,koppling motor. på tomgång känner man att bilen "lever".Man känner liksom att man sitter i en speciell bil.Och så har du ljudet, vilket ljud!Sen har du en speciell känsla som jag får....jag kan inte lått bli att få ett leende på läpparna varje gång jag den.Känns väldiht bra ihoppskruvad. Älskar min M5:a men saknar 540in mycket. Stälde av min M5:a inför vintern idag.....saknar den. |
|
|
Blev visst lite stavfel innan:0)Trött och ska lägga mig nu innan någon svenskalärare ser det. |
|
|
Om jag bara fick välja en av mina, blir det M5 ,utom i köerna på morgonen då det är skönt med automat. /Janne |
|
|
Köp det du vill ha!!!! M5 : dyr i drift...3,8l 540 :går som en M5 3,6l och lite till mycket billigare att äga.. |
|
|
540 är inte lika snabb som en 3.6.. Henke, 540 åker inte ifrån M3, oavsett hastighet :) Mvh Per |
|
|
En 6-vxl 540 är nog ganska jämlik en M5 3.6 i prestanda.. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.