|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Gemini__ |
Har för närvarande ett originalsystem i gott skick monterat. Ett lite "värre" system har jag haft mina tankar på från och till. Har tänkt vänta tills originalsystemet börjar "ge" sig. Men som känt är, håller dessa system ruskigt hög kvalité. Så det kan dröja ett bra tag =) Efter att ha läst senaste "Bayerisches Blatt", där de monterade ett system från "Ferrita" med ett mycket gott resultat som följd, (bl.a. en mätbar effekthöjning) kommer jag förmodligen sikta in mig på något liknande. Men min tanke är om det är synd att avlägsna originalsystemet. Det är så många M5 E34:or som redan är modifierade på ett eller annat sätt, så det är alltid skoj att ha bilen i det utförande som den kom i från fabrik(eller så nära som möjligt åtminstone). Ja vad säger ni, går ju alltid att spara det gamla systemet om man vill det iofs. Är det värt pengarna månntro? Jaja, det var det jag undrade lite kring bara. Ha´re gött! Mvh: Thomas |
| Är bilen i orginalskick i övrigt skulle jag definitivt inte bytt avgas system, det kan ju inte vara många hk det handlar om, mätbart kanske, men knappast märkbart. Som du säger så växer inte inte M5 E34 i orginalskick på träd... | |
|
jag tror inte på 'marknadsföringen' i 'Bayrisches Blatt', ett byte bakom katalysatorn ger knappast mer än ett annat ljud, original-dämpern är mycket bra inkl. ljudet, Supersprint ger lite bättre ? högre ljud, inte ens en "Eisenmann' gör anspråk på mätbart bättre effekt ?? skulle i så fall vara en steg III motorsport ?? 'dream on' Stig-Björn !! M5touring register |
|
|
Instämmer med Jaken! Bevara bilen helt original så länge det går. Om du får problem med avgassystemet, att det rostat sönder eller liknande, då finns det dock ingen försvarbar anledning till att inte låta exempelvis Ferrita bygga ett system åt dig, men så länge originalsystemet är intakt - åk vidare och var unik :) Jag finner dock till skillnad från m5toureg ingen större anledning att tvivla på trovärdigheten i reportaget i Bayerisches Blatt Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
det lär bli väldigt fint ljud iallafall!!!! whom whom wrooom ///325/// |
|
| Jag skulle hellre ha ett ferrita än original . Det handlar ju bara om ett avgassystem. Tror absolut inte att att bilen kommer av minska i värdet om man inte har original system i det.. Det går alltid att spara den gamla i så fall det finns någon som vill ha så original så mojligt.... | |
|
Klart du ska ha ferrita.. Spelar väll ingen roll om man byter avgassystem.. det är inte direkt likadant som att sätta på en riegervinge :) sen att du bor granne med dem är ju ännu bättre :) Mvh Per |
|
|
Håller med. Varför VARFÖR skulle värdet på bilen minska om man har ett sportsystem? Dessutom...ni säger att det inte finns många orginal M5:or...!?? De flesta M5:or är väl orginal tycker ja..iaf orginal system... Jag tycker bara det är fördelar med ett sportsystem...däremot kattarna ska jag inte ta bort på en sugmotor igen...dels för att de e olagligt, och att jag tycker inte det är värt det... MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Fullständigt onödigt om du inte verkligen behöver byta avgassystemet!!! Måhända sjunker inte värdet på själva bilen genom att montera ett Feritta-avgassystem, men ioma ditt nuvarande system ännu inte sjunger på sista versen så är det ändå nästan som att slänga pengarna i sjön... Du får troligen en något annorlunda ljud, men en eventuell effektökning kommer du nog inte märka så mycket av... Nej spar pengarna tills du verkligen behöver dom istället... // Jögge |
|
|
Original E34 M5 ÄR och ovanligt, ta en titt runt bara och visa mig bilar som är 100% i fabriksutförandet, jag hittar bara en i Sverige och det är den utsökt delikata 90:an hos Autowåx Bil i Karlstad, se bytbil.com. Sen finns det massor som skriver att de har en originalbil och sen sitter det lik förbannat vita blinkers, filter, dekaler, sänkningsfjädrar eller annat på bilen. Kolla i en katalog hur en sån ska se ut om den är original, och se sedan i verkligheten hur många som är så idag. Det är ju samma sak med M3 3,0, så gott som alla är ombyggda, försök hitta en otrimmad 3,0:a Coupé med originalfälgar, originalchassi, oranga glas runt om, fabriksstereo, fullständig servicebok och korrekt placerat M3-emblem bak, den bilen finns knappt längre! Att det finns folk som tycker det är viktigt att bevara de få exemplar som finns kvar i det utförandet tycker åtminstone jag är bra och jag är av dem. Original avgassystem må de finnas många svenska M5 som åker på fortfarande, men det är nog bara pga att det inte rostat ännu, sedan blir det ett billigt rostfritt eller ett simons-hemmabygge, snålheten styr tyvärr de flesta, även M5-ägare, och då går priset på bilarna ner. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
HD91: Du menar den här M5:an kanske: Länk // Jögge |
|
|
Man ser i stort sätt aldrig någon riktigt original M5 E34 nu för tiden. Det är ju den som Jögge38 länkade som var på en av träffarna i somras. Det är den enda som jag har sett i fullt originalskick och också den finaste av alla i hela Sverige (i alla fall en av dem). Åtminstone på dem som jag har sett. Skulle heller inte montera på något avgassystem på en E34 M5. Jag skulle definitivt inte chippa bilen eftersom det inte ger något i effektväg samt att det bara förstör motorn. I alla fall på 3,8. Många har ju fått kolvskador pga av chippen som inte ger tillräckligt med bränsle på de högre varven. Jag har sett tillräckligt av kolvskador på M5 (i alla fall 3,8). Efter allting som man har sett och varit med om så kan man säga att det är inte många som är i originalskick! //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
|
Men den här verkar då i alla fall rejält påkostad: Länk // Jögge |
|
|
Glömde tillägga att den dessutom har snyggare fälgar är två år yngre och har ett mer attraktivt pris... // Jögge |
|
Gemini__ |
Tack för alla synpunkter! Vi får se hur jag gör. Finns annat som kostar på bilen också som nog är viktigare, nu när jag tänker efter. Mvh: Thomas |
|
Min är orginal. Eller enda som tydligen inte är orginal är att fälg "stjärnorna" är utbytta mot 3,8:ans. www.ufo777.tk Stereon är faktiskt också bytt kom jag på nu... |
|
|
Om vi nu skulle prata original så kan man se att den M5 3,6 som det stod hade 320hk på i annonsen, har inte rätt kontrastlack verkar det som. Det är dessutom fel fälgar också. Den här bilen verkar ändå vara ganska fin, men inte original. //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
|
Länk tycker jag är tämligen informativ om just "trimma" med hjälp av avgassystem... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
ufo777: För att vara exakt: Dina sidoblinkers är inte original och inte originalmonterade på rätt plats. Det ska dessutom vara oranga sidoblinkers. Sidospeglarna är inte heller original tyvärr. Golvmattorna tror jag inte är BMW, ser inte så bra på bilderna. //Schnitzer Svenska M5 E39 Registret: Länk E-Post: DE91@hotmail.com |
|
| Öh? Speglarna är väl orginal? Fanns väl som tillval? Sen stämmer det faktiskt att sidoblinkersena måste jag sätta dit då bilen importerades från tyskland. Den var utan då jag tog hit den. Men ok. Sorry om det blev lite offtopic. | |
|
Schnitzer: Var det alltså först på 3,8:an som dessa fälgar kom? Bilen i sig ser ju annars väldigt trevlig ut, i varje fall på bild... :-) Gemini: Det gör du rätt i tycker jag, att du lägger pengarna där du verkligen behöver dem än på ett nytt avgassystem som du egentligen inte behöver just nu... // Jögge |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.