AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
30.340

Sälja bilen, ta pengarna cash?

Sida 2 av 2
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
När jag köpte 540 för 3 år sen vill säljaren ha bet. kontant. Och det fick han, 105 000:- i handen. Affären gjordes upp i hans lägenhet.
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
När jag köpte 540 för 3 år sen vill säljaren ha bet. kontant. Och det fick han, 105 000:- i handen. Affären gjordes upp i hans lägenhet.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag förstår inte varför en del envisas med "cash is king"? Om nån köper en bil av mig och vill sätta in på banken direkt så hellre det! Vi lever i ett modernt samhälle där pengar endast finns på plastkort och som en siffra på dataskrämen. Kontanter använder jag endast på krogen numera. Känns även lite obehagligt att gå runt med 50 loppor på fickan. I alla fall i här i Eskilstuna...

Men det kanske bara är jag som är lite stissig??!

mvh
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Stavros
Absolut inte! Så är det nog Det känns inte rolig och som jag sa tidigare så köpte jag min bil knappt en månda sedan för 100k kontant Jag hade inte tid att köpa postväxel och säljaren tyckte att det gjorde inget så vi gjorde så! Affären avgjordes hemma hos han. Trevlig flerbarns familj som bode i ett fint hus inga problem alltå! Men som det är idag så kan det gå snett Titta bara på efterlyst och allt folk gör??? Jag skulle alldrig berätta vad det är för betalnings sätt om jag träffa nån ute nånstans även om jag då hade 100k med mig i fickan Det väger 0.5kg faktis en rolig sak :) 100k väger halvt kilo (brukade sedlar)
Man säger oftast jag kommer och tittar på bilen ....sedan avslutas bizz om det då "klaffar" för båda sidor Många vill göra affärer bara på banken och detta är oxå ok!

I Eskilstuna är det "tight" att ha på sig så mycket och man ska absolut inte nämna att man kommer med cash om man inte känner och eller har fortroende för den som säljer bilen. Det är hårda trakter där sägs det
lepricon:
hänvisar till Stavros senaste kommentar, samt tillägger att jag inte ser nån somhelst anledning att komma med kontanter, när det finns post/bank-växlar att ta ut!?
Dessutom är dom kostnadsfria, och behöver ej beställas i förväg.

Blir du rånad/tappar växeln, slipper du i de flesta fall bli av med pengarna.
Jag ser bara fördelar. Det verkar mest vara okunskap om hur dessa växlar fungerar som är prylen här.

Mvh
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Berätta om hur växlarna fungerar , vi är flera som inte vet , samt vad det kostar att köpa dom.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Postväxeln hämtar du ut på din bank och den ställs ut på dig. INTE på den person som eventuellt ska ha pengarna. Eftersom då är det bara du som kan lösa ut pengarna om du skulle tappa bort den eller bli rånad.
Sedan när du har gjort din affär och ska betala så skriver du över den på personen i fråga och då är det bara han som kan lösa ut den precis som det bara var du som kunde göra det innan.

Vad kostnaderna blir för privatpersoner att använda denna tjänsten vet jag inte eftersom jag bara har gjort det som företagare. Och då har iaf inte jag behövt betala något. =)

Hoppas att det blev lite klarare!
In
355
Inot
745iA -02
Post/bankväxel köper du i den bank där du har ditt konto, du kan givetvis köpa i vilken bank som helst, men det är lättare om du kan betala direkt från ditt konto.

Växeln skrivs ut på ett visst belopp till en namngiven mottagare.

Växelns "äkthet" kan mottagaren sedan kontrollera enkelt genom att ringa den bank som ställt ut den.

Kostnad för en växel beror helt på vilken bank man är kund i och vilken typ av kund man är, vissa banker har ju som sagt en högre servicenivå för vissa kunder. Allt från 0:- till 100:- har jag hört.

Förloar du sedan växeln genom stöld eller slarv så kan du i samma sekund ringa banken och spärra den.

Man kan kort och enkelt säga att du köper ett värdebevis där det står betala xx.xxx kronor till Bert Magnus Wallander, som han sedan löser in.

Länk
In
355
Inot
745iA -02
Little Goddess

Om du ställer ut växeln på dig själv eller nån annan spelar ingen roll. Tappar du bort den så är det lika lätt att förfalska en överlåtelse oavsett vem den är ställd till.

Dock så kan det vara idé att ställa den på sig själv om man är osäker på köpet, och då kan använda den vid ev senare köp, dock så är växlar tidsbegränsade vill jag minnas.

Länk
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Länk går det att lösa in en postväxel utomlands?

st
75
stjärnan
118d -08
Alpinvit 5-d
Postväxel är säkert bra, men jag undrar en sak: Hur ska jag kunna veta att pappret som en köpare räcker över är en postväxel? Risken för att få falska 500-lappar är ju minimal, men en postväxel är ju inte mycket mer än ett papper, som jag dessutom inte vet exakt hur de ska se ut.

Vad hindrar en bedragare från att skriva "femtiotusen" på ett A4?
Visa användare
140
HenrikM
BMW 525it -05
BMW 318it -02
Hmmm, liten tanke bara. Vad händer om köparen ringer & spärrar postväxeln efter köpet? Banken kan väl inte veta att växeln är överlåten till någon annan?

Henrik"M"
Visa användare
140
HenrikM
BMW 525it -05
BMW 318it -02
Kanske borde tillägga att jag inte tror att det är möjligt, då hade ju postväxeln mist sin funktion. Jag vill bara veta vad som händer om ovanstående situation skulle uppstå???...

Henrik"M"
WA
2.343
WAN
Länk Nä de är nog bäst cash.

In
355
Inot
745iA -02
Stjärnan:
Om jag inte har helt fel så är väl 500-lapparna de mest förfalskade?

Och vill man veta äktheten så ringer man till banken som utfärdat postväxeln, vilket framgår på växeln. Och inte ens den mest naive tror att ett vitt A4-papper är en postväxel.

HenrikM:
Och är man rädd att man skall få växeln spärrad, så går man helt sonika till banken tillsammans.

Wan:
Växlar går inte att lösa in utomlands, där använder man nog hellre en banköverföring.

Hur man än vänder och vrider på det så är en postväxel, enklare och säkrare än kontanter. Om kontanter var så bra, så skulle inte plastkort, checkar, växlar mm existera.

Länk
WA
2.343
WAN
Länk bankern är dagens maffia, snart får vi betala för att komma in i banken,de har fått fast oss i detta plast kort race.

Senast jag sålde min bil så öppnade banken enbart för oss (eftermiddag) så att jag kunde få pengarna insatta på kontot. Bra service!
Det var jag som för några dagar sedan startade denna tråd, och svaret är att jag om ett par timmar byter en Jaguar mot postväxel, så var det med den saken!

Hoppas det inte blir något strul ...
Bj
143
Bjarne
525i -91
Ett tips är att kolla med säljare/köpare om man har samma bank, en överföring inom en och samma bank sker ju ögonblickligen. I så fall kan man göra en banköverföring mellan konton hemma hos någon av parterna samtidigt som säljaren kan kolla att pengarna kommit in på sitt konto. Har själv betalat en bil på det sättet och smidigare än så kan det väl inte bli. Och man behöver ju inte föra över mer än man kommit överrens om efter ev. prut.

Men det funkar ju bara om man har samma bank annars går väl överföringen inte på en gång.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Många olika åsikter. Själv så tar jag helst kontanter och betalar helst kontant. Iaf 100k bilar. Har tagit emot postväxel också. Men att göra upp affären i lugn och ro hemma hos mig eller motparten känns tryggast. På banken springer det folk som ser hur mycket man löser ut, sätter in och allt =)

Så jag tycker allt känns lika riskfyllt... kanske är jag omedveten...

Schnelle fart, Härliche fart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.