AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
30.338

Sälja bilen, ta pengarna cash?

Sida 1 av 2
En kille vill köpa min Shaguar och betala med kontanter, jag är van vid postväxlar, hur kollar man om pengarna är äkta?

Är kontanter ett bra sätt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enklast är väl att göra upp affären på banken, där man direkt sätter in pengarna på ditt konto!

Ett annat alternativ är att du ber personen i fråga att köpa en postväxel.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Gå till banken tillsammans och be köparen sätta in stålarna på ditt konto.

/// Gunnar E.
givetvis är det svarta pengar han vill göra sig av med, om det inte rör sig om några tusingar bara.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
pistolas , har du belägg för att beskylla människor du inte ens känner till namnet för att vara skattefuskare ?

fjanterier såvida det inte handlar om så mycket cash att det är jobbigt att transportera.

cash is king , jag köper allt cash och tar bara cash om jag säljer. eller direkt in på konto. förstår inte varför folk skall vara rädda för kontanter , plastkortsskadade ?

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Cash is king, som wadel så fint uttryckte det. Bara att kolla vattenstämpeln på varenda sedel (håll upp den mot ljuset så ser du).

/markus
Paap Reeder
... sålde en resecheck på blocket och skulle ha nästan 10´pix i kontanter från en totalt okänd person.

Kontaktade banken som avrådde cash och rekommenderade postväxelvarianten.
Det var dock ont om tid (påskhelg) varvid banken lärde mig de tre testen på 500:-ingar.
Minns nu bara två: tråden + vattenstämpeln.

Jag gör alltid upp på bank.
Finns inget sånt läge att affären måste göras upp och avslutas "live" vid ngn mack eller trottoarkant.

MVH /// Paap R
Ok förlåt wadel,
Men en köpt postväxel är cash det åxå, men väl överskriven betydligt svårare/omöjligt att lösa in för en tex rånare.

Kuta runt med 50 000--> i femhundringar på fickan känns lite hästhandlare, och bara fånigt och dumdristigt.

Kontantskadade är däremot dom som inte tar emot bank/postväxlar, för att dom inte hajjar hur dom funkar.

Vad är det för problem med cash??
Har köpt och sålt bilar för över 60 tusen, CASH.

Sluta att överdriva är ni snälla..

BMW-Brings more women
Har ju egen butik och frågade på banken hur jag snabbt skulle kunna kolla om de stora sedlarna (500:- och uppåt) var äkta. Tipset jag fick var att känna med tummen över siffrorna (de stora i hörnen). De ligger lite ovanpå pappret så man känner dom. Det är bara att dra lite lätt så känns dom.

Ett bra och smidigt sätt att ta emot sedlar från (ursäkta nu) suspekta kunder och ändå kunna kolla om sedeln är äkta utan att förnärma kunden. Man kan bara fortsätta prata med kunden medan man har sedlarna i handen och känner efter.
Det enda är att på lite slitna sedlarn så kan det vara svårt.
Ma
89
Mats-saH
740i -94
320i -02
Det har även hänt att säljaren blivit rånad i hemmet senare på kvällen efter avslutad affär...köparen/hans kompisar är ju *något* misstänkta men hur bevisa det när dom blånekar???

Jag skulle köpa en 745i-86, med cash förstås, och säljaren vägrade ta emot pengarna! Jag vart givetvis sur och lät det hela bero, men idag har jag lite mer förståelse för hans agerande...det här var några år sen...han tyckte väl jag såg som en potentiell rånartyp kanske...

//Mats
Kom på en annan sak med det där att ha mycket pengar. Gå in på din bank och berätta att du kommer att få mycket kontanter efter att de har stängt och fråga om du inte kan få en insättningspåse och kvitto. Sedan är det bara att fylla i kvittot, ta din del och stoppa i påsen med pengar i värdeboxen och sedan är det bankens sak att hålla reda på dom. Dessutom får du dom direkt in på kontot.

Då minimerar man ju rånrisken! *S*
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Pistolas så dummt av dig att skriva "svarta pengar" och smutskastar folk du inte ens känner!!!
Jag köpte nyligen en bil för 100k kontant Varje bank har nu för tiden en automat som man kan gå till och sätta pengar in på det konto nr som säljaren anger. Skulle pengar på nått sätt vara "smutsiga" så säger automaten självklart det! Sånna insättnings automat fungerar även då banken är stängd
Alla är plötsligt rädda för kontanter....självklart var på din vakt och försiktig mycket kan hända !!!men smutskasta inte folk som har faktist kontanter som inte är "svarta, smutsiga eller på annat sätt skitiga"
Paap Reeder
... det sägs att i amerikat finns risk att du får en bullit i pannan om du kommer dragandes med dollares i fickan.

Där betraktas kontanter som skummt medan kontokortet är heligt.

MVH /// Paap R
Visa användare
140
HenrikM
BMW 525it -05
BMW 318it -02
Jag har hittills köpt ALLA mina bilar (runt 30 st.) kontant & det har inte varit några problem. (Ännu....)
Fast jag förstår ju rädslan för rånrisk & skulle säljaren vilja göra upp på en bank, så varför inte?

Henrik"M"
Lepricon, hej.
Smutskasta, herregud,...ta ett toy. Är vi inte lite överdrivet melodramatiska!? Sluta märka ord.

Tycker det verkar fånigt att beställa massa kontanter, när man kan ta ut en växel på kanske 90k, och sen kanske 10k löst ifall det uppstår prut-situation precis innan betalning.
In
355
Inot
745iA -02
Jag är inte redigt med på varför man skall använda kontanter över huvudtaget?

I de flesta fall (alla mig veterligt) Så måste uttag större än 10-20k Beställas på baken, 1-2 vardagar i förväg. Jämför man exempelvis ett bilköp på 70k i kontantform Vs. bank/postväxel så är det lika lätt/omständigt att få fram växel/kontanterna

Jag personligen skulle välja en växel, just prg av att det är säkrare och lättare att hantera både för köpare och säljare.

Jag skulle inte som säljare vilja sitta och kolla 140 stycken femhundringar eller 70 tusenlappar eller att masa sig till en bank för att kolla allt.

Det är inte 70-talet vi lever i, Casch är inte king längre, det var så förr.....

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har arbetat i en butik... det är hur enkelt som helst att kolla om de är äkta... antingen genom att hålla sedeln mot ljus och se efter vattenstämpel och tråd eller så lyser man dem med UV...

man kan köpa "sedel-kontroll-uv-lampa" på claes ohlsson rätt billigt... bra att ha kanske?

4 Cylindrar är 2 för lite!
Paap Reeder:

I USA är kontokortet inte alls heligt. Faktum är att man inte alls hunnit lika långt vad gäller betalningsrörelser som i Norden. Det som i stället gäller i ur och skur är något så gammalmodigt som checkar. Istället för inbetalning direkt på bankkonton använder man sig av checkar, som sedan löses in.

Möjligtvis används kontanter inte heller alla gånger, men skumt är det absolut inte.

Runt en fjärdedel av USA:s befolkning beviljas inte ens ett vanligt bankkonto eftersom de har för låg inkomst eller pga. annat, t.ex kreditstörningar.
lite jobbigt om man ska köpa en bil för 700-800" och springa runt med allt i kontanter;) Postväxel skulle jag rek. att använda.
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Pistolas nää men jag tyckte bara att självklart ska man vara försiktigt! Jag fick betalt postväxel och har dessutom betalat så oxå! sista bilen köpte jag kontant drygt en månad sedan och jag hade kontanter med mig! Vissa har pengar i sina bankfack det underlättar om man vill slippa vänta på de för det är sant att större summor måste beställas dessutom så måste man oxå svara på onödiga frågor såsom "vad ska du ha pengar till" Det är mina pengar så de på banken ska egentligen ge f.. i vad jag ska ha de till Nyfikna när man ska ta ut men kommer du och ska göra insättning på 100k då frågar de inget alls Det går bra.
Pistolas vad jag tänkte mest på är ju Vissa som du ser här föredrar kontanter och är inte rädda att varken ta emot eller betala kontant , ändå är denästan garanterat inga bovar eller hur?
Man ska självklart som jag sa vara försiktigt Ala slags transaktioner, överföringar, postväxel, check med teckning osv går bra eller hur? Så om nån ringer och vill köpa din e39 kommer du inte att ta emot kontanter om det är så att personen ha bara cash just då?
Visar han godkänd legg, skriver under på kontraktet om bilköp kontant osv så skule jag iaf slå till

Och en sak till angående risken...
Man behöver inte säga i vilken form man tänker betala
När det gäller att ta emot kontanter så gäller banken om osäker eller insättnings automaten övrig tid

Så tyker jag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.