AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.673

Nya 645;an på Motorjournalen

Sida 2 av 2
l3
180
l3xus
323TIC -83
Måste BMWs bilar alltid vara bäst då?? Tycker alltför många har intalat sig att bara för att det står BMW på bilen blir den automatiskt bäst på allt och bilar som andra biltillverkare gör bara är skräp.
l3xus: Har du läst inläggen i denna tråden?
Jag med flera föredrar ju porschen tex.....

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
bf
305
bfg
M3 SMG -02
TopGear är världens bästa motorprogram punkt slut.

Visst är det underhållning och visst är den fokuserad på den brittiska marknaden (den betalas ju faktiskt av brittiska skattebetalare) men den är alltid öppen om sin "partiskhet".

Det många av er missar i sammanhanget är BMWs renommé i Storbrittanien som en bra bil, men körd av knarklangare, wide boys (yuppies möter raggare) och idioter. Samtidigt är det i många fall (3 och 5 serie) det automatiska valet som köpare i premium klassen så de finns ta mig fan överallt - nästan lika illa som volvo här hemma. Det är mycket därför Clarkson yttrar sig som han gör - för att vurma för de ovanliga och osedda bilarna.

JohnnyB - Jag tycker inte alls att det är en ointressant jämförelse - köpare i den stratosfären tänker nog mest "jag vill ha en lyxig coupe och har 1 miljon att spendera" - därför hamnar de bilarna i samma grupp och som testet precis bevisade är de väldigt olika bilar som intresserar olika målgrupper. Sen är Britter i allmänhet och TG i synnerhet väldigt intresserade i extremt sportiga bilar, därför skall även en GT ska vara mer Porsche Turbo än BMW 645.

wendtan - visst var han komiskt partisk för Ford i de två avsnitten, men det hymlades alldrig om det och var mest skömtsamt gjort. De andra två hycklade ju honom hela vägen och när Clarkson väl fick sin GT40 så gick han ju tebax på showen och återigen skämtsamt stoppade tillbaks alla fordbilarna på "uncool" väggen.

Blir en lång post det här, men TG slår motorjournalen all dagar, bara en sån sak som att TG visar mer bilder på bilarna per test, medans MJ visar journalisterna halva tiden.

/bfg
Bara att komma på idén att köra på våt sand med dylika bilar borde ge en hint om att det inte är seriös journalistik. Underhållning var ordet. Clarkson är sedan av naturen ingen stor BMW-fan. Man får som tidigare sagt ta "bil-testerna" med en nypa salt.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Tycker "Top Gear" är väldigt underhållande men inget man tar så jätteseriöst på, det är mest kul.
Förresten, "Mera motor" börjar ikväll på TV4 Plus, Kl 20:00, bara så ni vet :-).
852
Sörpan
325xi -02
Clarkson gillar Cermedes...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
852
Sörpan
325xi -02
...men jag tycker att han är vansinnigt underhållande ändå!

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
Jeremy gillar uppenbarligen inte BMW, men är det fler som såg testet av M3 CSL på ön ilse of man? (ingen hastighetsbegränsning där). han radade upp alla nackdelar med bilen, vilka var att den inte hade radio, däck som värdelösa i regn, ingen AC och dålig komfort. MEN trots detta var BMWn obeskrivligt bra?

Dels säger det att han inte hatar bmw bara för att det är bmw utan också att journalistiken inte är seriös. för allt han tyckte var nackdelar hade bmw valt bort pga bilens syfte.

MVH Fabian

*om en människa behärskar allt, är hon inte obehärskad då?*
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
För mig och min fru var det jättekul att se inslaget. Vi har ju nämligen valt just Jaguaren av precis de skäl som TG-killarna kom fram till.

BMWn är ju aldrig riktigt med i matchen eftersom det är en annan typ av bil.

Valet mellan Porschen och Jaggan blir Jaguaren mest baserat på att det är en personligare bil.
Vi kommer säkert att äga någon Porsche i framtiden men XKn har former som få andra bilar.

Och prestanda är definitivt inte att skratta åt, det är ju ingen bil man smiskar runt på bana (fast då skulle i varje fall jag välja en Elise) men de 370hästarna från den kompressormatade V8an är väldigt trevliga.

Vi ställde av Jaggan i helgen och plockade fram Z3an som får bli vinterbil. Jag tycker otroligt mycket om Z3ans motor och drivlina men när jag gjorde som jag har varit van vid i sommar, plattan i mattan vid lagom hastighet så hände .... ingenting.

Man vänjer sig väääldigt snabbt vid automatens kickdown, trycket från kompressorns kusar som trycker bilen framåt och på några sekunder börjar man närma sig 200knutar.

Fast jag undrar om bilen på stranden verkligen överlevde, jag har grävt grus ur innandömet på Jaggan sedan tidigare ägare som har vinterkört bilen och det är ingen rolig historia :-(

/Johan

Det finns tre typer av människor.
Dom som kan räkna,
och dom som inte kan...
V12 LeMans
Jeremy gillade i alla fall Alpina B3 3.0 switchtronic e36 , när han testade den för ett antal år sen , och jag förstår honom(åtminstonde i det fallet) , ;-) .

Sen är det ju inte svårt att märka att de är patrioter .

(jag skulle gärna provköra nya Jag. S-type R och Aston DB9 )
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Tretretti skrev:
"Men hörni, tar ni Clarkson på allvar har ni inte fattat nånting. Jag tycker att han är lysande just för att han INTE går att ta på allvar. Han sysslar med underhållning".
Det har du rätt i, det har jag inte tänkt på.Man kan jämföra honom med Floyd (den engelske kocken).Det är underhållning, inget annat.
/A
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Skönt att inse det förresten, han sågade ju X3:an totalt;-)
/A
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag tror dessutom att han gör en grej av att såga populära tyska kvalitetsbilar. Hans historiska sågning av Porsche 911 härom året var oerhört underhållande men som konsumentupplysning var den fullständigt idiotisk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.