AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.144

Blir man mer fokuserad på körningen och vägen med Automat?

Sida 1 av 2
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag är verkligen anti-automat, har aldrig ägt en bil med automatlåda, men jag vet att automat har många goda egenskaper egentligen. Nu till rubriken, idag på jobbet diskuterades Automat vs Manuell och de äldre på jobbet sa att man är mer fokuserad på körningen med automat, automat gör dig till en säkrare förare!

Ni som kör automat eller har kört automat hur upplevde ni växlingen från manuell till automat? Tyckte ni att ni hade mer koll på vägen etc?

------
Länk
Länk
in
438
inkognito
E34 535-92
nä tycker inte att man känner sig säkrare/osäkrare varken med automat eller manuell. Men automat är sååå skönt och bekvämt, jag har önskat att jag hade automat på nuvarande bil också, men det får duga me manuell =)

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
När man lär sig köra bil och innan man får in rutinen kan nog en manuell växellåda ta lite av koncentrationen mycket tänkande på vilken växel man har i och om man snart ska växla upp eller ner.
Så fort man fått lite rutin i det där tänker man ju inte alls på själva växlingen, då tror jag inte det spelar någon roll om man kör automat eller manuell.

Men som sagt, automat har många fördelar, framförallt det rent komfortmässiga. Några direkta nackdelar känner jag inte till...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

in
438
inkognito
E34 535-92
glömde en sak ang min tid me automat. var och körde me en kompis i Luleå och hade min m535ia, medan jag körde satt jag o kollade på en massa annat än på trafiken, så jag råkade köra mot rött(tur det inte var en korsning i alla fall). Då klämde han ur sig, du borde inte få ha automat, du tittar ju inte ens på vägen när du kör, du är för slapp. haha så man kan bli lite väl slö me automat =)
Nä men hade jag fått välja idag hade det utan tvekan blitt en automat.

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Jag tror att skillnaden är väldigt liten.
Det är bekvämt osv att köra automat och jag måste säga att jag gillar det om bilen har lite motor. Har t.ex. kört en 316 compact med automat och det var hemskt jämfört med vår som är manuella som känns som en gudagåva jämförelsevis:). Men en 330CIA som jag kört gillar jag skarpt med automat. Kanske är för att man bor i sthlm.
För att återgå till ämnet så tänker jag inte alls på att jag växlar dvs det sitter i ryggraden redan efter 1,5 år som bilförare och 2 år som mopedförare. Jag tycker i alla fall inte att manuella lådan tar uppmärksamheten från körningen.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Nästa bil jag köper blir en automat,sitter i köer varje dag så man är jäkligt trött på att snigeljucka fram i trafiken med manuell låda.
Ras.mus
Uppmärksamheten är nog inte det värsta felet med manuella lådor, det är att ena handen alltid (iaf när det gäller) är på fel plats = inte på ratten! Om man får sladd eller liknande och ena handen är på växelspaken samtidigt som man fingrar på en blinkers med en finger t.ex. så kan det ju bli klurigt att få grepp igen.

Sen är det ju inte för nöjes skull som manuella bilar i usa har mycket högre försäkringspremier, hänger ihop det med. Visst, man kan alltid slå sig för bröstet och säga "jag kör minsann så bra så jag tänker inte ens på växlingen" men hur bra man än tror sig vara så kan väl ingen påstå att med en hand på växelspaken så blir man en bättre förare?

Sen så slukar en automat effekt, soppa och körglädje men det ger en så go komfort och det är det jag är ute efter! Ska det växlas manuellt för min del ska det vara i en liten sportbil med paddlar i ratten!
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Ras.mus:
Om man har en körsituation som kräver mycket av en så kör man helt enkelt inte runt med en hand på växelspaken förutom precis när man växlar och det tar som bekannt inte så långt tid att växla. Men visst jag förstår lite vart du vill komma fast köper ändå inte helt det du säger...

/Fredrik

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
I köer är det ju absolut en stor fördel med automat.

Däremot på landsväg tycker jag det blir ojämnare körning med en automat. Vissa verkar lockas av att gasa, släppa gasen, gasa, släppa gasen, gasa, släppa gasen.... osv osv.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag skulle vilja säga JA man kör bättre med Automat... iaf om man kör i rusningstrafik eller i tung stadstrafik!

När jag kör en manuell låda och befinner mig i tung stadstrafik, blir jag lätt irriterad av att trafiken inte flyter på eller om ngn knör sig före i kön genom att blinka in precis innan två filer går ihop vid vägarbete osv.... med en automatväxlad bil känner jag att effekten av trafikstörningen blir ngt mindre..

kanske för att jag färdas mera komfortabelt med aut... kan oxå bero på att när jag kör manuell låda så kör jag E30 och när jag kör aut så kör jag E32.

i vilket fall som helst bekvämare bil = mindre irriterad förare....

irriterad förare kör sämre än en som inte är irriterad!

4 Cylindrar är 2 för lite!
Ras.mus
Tja, Andersson... Vill ju inte va kaxig men hrmm, du har inte ens körkort... :-) Kunde inte låta bli, sorry!

Men, det är i de få stunder som man inte har koll som olyckor händer, just som de få sekunder man växlar eller svarar i telefonen eller sträcker sig efter läsken osv osv... Normalt sett kör man ju inte och krockar när man har full koll på en normaltrafikerad väg, utan just på högt trafikerade vägar och ofta i samband med nått som stjäl uppmärksamhet nån sekund.

Men visst, manuell/automat har ju säkert liten betydelse men mitt i storstan med vägarbete och mycket folk överallt så kan en sekund betyda mycket!!

Själv har jag (när jag hade nytt körkort) kört en gammal golf och den bilen hade bara 4 växlar jämfört med den jag brukade köra som hade 5. Man letade ofta efter sista växeln kan jag säga och där blev många sekunders ouppmärksamhet! Men som sagt, oftast händer det ju inget, hände inte mig något iaf!
Dom gångerna man märker att man kör manuell, är när man håller hamburgaren i ena handen, den andra på ratten och varvräknaren skriker åt en att växla, men även ibland i vänsterbenet när man sitter i trafikköer med M5an.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Ras.mus:
Lungt, Men det här är lite roligt, Bara för att jag inte har körkort så vet jag inte riktigt har det funkar....hmm :)
Jag kör bil nästan varje dag och har gjort det sen jag fyllde 16. Senaste i helgen körde jag 130 mil och anser mig nog ha väldigt god koll, om inte annat 100 gånger mer koll än andra i min ålder som övningskör då och då och inte har samma bilintresse.

Det som du beskriver med växla vs. telefon/läsk osv. är ju inte en driekt bra jämförelse. läsken t.ex. är ju en sak som inte hör hemma i bilkörningen och något som i alla fall inte jag dricker lika ofta som jag växlar, Under växligen behöver i alla fall inte jag titta på växelspaken för att hitta rätt. Men läsken kan behöva något mer uppmärksamhet...Förstår du vart jag vill komma?

/Fredrik

Att snabbmat o trafiksäkerhet inte hör ihop förstår förhoppningsvis majoriteten av det bilburna sverige.
Att sen en ganska stor del av svenska folket inte inser sitt eget bästa är en annan femma.

Att de skulle vara säkrare att framföra en bil med automat köper jag däremot inte en sekund. Efter något år av manuell körning så sitter de i ryggraden och växlingarna går iregel fortare än en automatlåda hinner växla i "normalt tempo"
Ta gärna fram statestik på att automatförare krockar mer sällan än motsvarande åldersgrupp som kör manuellt....

Om vi skall hårddra det så har en automatlåda uteslutande sämre tillförlitlighet än mostvarande manuell och utgör därmed en större trafikfara när de går sönder......

Om du alltid sen ligger med en hand på växelspaken när du kör manuell så är det inget man fick lära sig i körskolan om vi säger så:) Många har fel inlärningsmönster pga för mycket privat övningskörning, absolut inte alla dock. En person med 30 år gamla trafikkunskaper lämpar sig inte alltid bäst som lärare för en person som skall ta körkort.

Slutligen, varför skulle inte Fredriks reflektioner över manuell vs automat vara mindre trovärda för att han bara kört bil i ca 2 år?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Wendtan: Även om du växlar snabbt med en manuell låda så måste du iallafall släppa ena handen från ratten när du växlar.
Inom racingen har man ju sett till att man inte behöver släppa ratten för att växla. (Om just den tävlingsklassen tillåter detta).

Däremot behöver man ju inte titta på spaken så uppmärkssamheten på omgivningen borde vara den samma.

En nackdel med automat tycker jag annars är att bilen kan få för sig att växla ner när du inte är beredd på det. Tex om du ger lite för mycket gas i en kurva på vintern och bilen då plötsligt växlar ner.

Annars tror jag skillnaden ur trafiksäkerhets synpunkt är ganska liten.

Jag valde automat i min 523 för att det ger en mycket bekväm körning och mjuk körning. Annars ger manuell låda större körglädje. Automat i M3:an nja...
Björn: Givetvis är det så att inom racing så är de absolut bästa att inte släppa ratten alls vilket blev ett faktum när sekventiella lådor introducerades.
De är dock viss skillnad på att framföra ett fordon konstant på gränsen mot vad materialet/naturlagarna tillåter och köra i daglig trafik.

I tex rally är de forfarande en spak som gäller om jag inte missminner mig, om än dock något förenklad. De bara för spaken framåt för högre växel.

Att automat är bekvämt sen går ju inte att sticka under stolen med. Det kommer jag också skaffa när jag blir äldre :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Klart det är skillnad på racing och daglig trafik. Men överraskande situationer där man kör på gränsen och även över den inträffar ju då och då. Lyckligtvis inte alltför ofta.

Jag är inte så insatt i rally men visst växlar dom häftigaste från ratten. Dom har som en ring på baksidan av ratten.
Men det spelar mindre roll, åter till ämnet.

Ps. I din ålder förkastade jag automat helt och hållet. Nu har jag två manuella vagnar och en automat. När man blivit ytterliggare lite stelare i kroppen kanske man övergår helt till automatare. ;)
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Köper inte heller argumenten för att förare med automat är mindre trafikfara.

Angående att ha två händer på ratten så tror jag aldrig jag har suttit med båda händerna på ratten när jag har kört automat, snarare en på ratten och andra på växelspaken. Tror inte jag är ensam om detta!

Vinteregenskaperna tycker jag även blir bra mycket faligare med automat som kan få för sig att växla ner/upp vilket kan leda till hjulspinn o sladd.

Den koncentration som en förare av en manuell förare tappar vid växling tror jag föraren av atutomat lägger på annat, typ pilla på stereon, gäspa, klia sig eller liknande! Näe, automatförare är nog fan farligare!

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Om man föredrar automat eller manuell är en smaksak, men argument som "körningen blir ryckig", "bilen kan växla ner när man inte vill" och liknande går bort. Då handlar det inte om att automatlåda är dåligt, utan att man inte kan hantera den.
Är man lite van vid automatlåda kan man själv i hög grad styra precis när bilen ska växla upp och ner, skillnaden mot manuell är att man sköter allt med högerfoten istället för med högerfoten, vänsterfoten och högerarmen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Måsen
Tycker att jag kan hålla med om lite blandade kommentarer här ur olika inlägg. Kör själv ca 2000 mil i jobbet med manuell och lite mindre privat med automat. En sak är säker, hade jag haft möjlighet att få automat i jobbarbilen så hade jag valt det. Det valet är kanske inte baserat på trafiksäkerhet, det låter jag de lärde tvista om...

/Mattias /// Länk
automat är optimalt, då kan man äta hamburgare, fika, mecka med stereon och skicka sms :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.