AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.448

Elfråga - M30 i E30

Sida 2 av 3
m3
347
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Jag har bultförband istället för svets. Endast för att det ska vara lätt att ta i och ur maskin. Själva balken är ingen bärande del, men den håller ihop framflyglarna som annars blir lite svajiga.

m30 i e30
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
jag såga inte loss min men ibland hade man god lust ;). motorn gick PRECIS ner om man tog bort fläkten. tror jag lyfte i och ur motorn typ 3 ggr och lyfte den bara lite säkert fler tusen ggr.
vill man få plats med orginal fläkt och kylare kan man ju kanske såga loss den och flytta den lite frammåt för att få nån extra cm.
Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
Nu är ännu en 335 född =) Behövde bara lyfta i motorn en gång sen satt den på fästena, men de är ett litet bekymmer, hittar inte vars slangen till bromsservon ska sitta....

MvH Björn
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

Grattis.
Det är ju hydrauliskt servo till e28:an så du får nog göra ett eget uttag.
Hoppas det löste sig med elen, annars ska jag snart "riva" lite i min härva och då kan jag kolla upp kopplingarna.
Hur gjorde du med kardanen?
Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
Tack! =) Längtar tills den får komma ut så man får rasta den lite. Har kopplat lite el men inte hunnit kolla hur bra de stämmer då ja inte hunnit provstarta. Kardan hade ja från M535 främre delen och bakre från 325:an, bara koppla ihop uti splinsen. Måste dock göra nya hål för upphängningen till kardanen.

Hur ska man göra de uttaget, har du fått göra de på din? Hur gjorde du isåfall?

MvH Björn
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

Ok.
Nej jag har flyttat mitt spjällhus till andra sidan så där det gamla satt har jag monterat en platta med diverse uttag.
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
grattis Bjärrn! då kanske du och jag blir klara ungefär samtidigt. ska ta mig i kragen och spendera några dagar i garaget nu och bli klar.
ang. uttag för bromsservo så gjorde jag d förra veckan. fick slita upp stora plånboken och köpa en 1/4" nippel från biltema (perfekt size!) för 13:-. sen kostade 11.8mm borr och tillhörande gängverktyg 200:-.. och d var inköpspris. bara att borra å skruva.

har två elfrågor:
* kopplade in "allting" (9 kablar) i förra helgen och testade vrida på tändningen men fick inte oljelampan att lysa. om jag kopplade ström på den lös den så vackert så men den lyser ikke när jag drar kabeln från stiftet. för det är väl kontakten längst bak på toppen som är oljetrycksvarnaren väl?
* hur ska det se ut från startmotorn: det går en fet kabel in i kabelhärvan och det ser ut som den går till generatorn...
hittade en lös pluskabel i högen med delar som är till för att gå från startmotor till batteri men den tror jag kommer från min m40-motor. ska m30n ha en pluskabel från startmotorn direkt från batteriet eller får den kräm genom den redan dragna kabeln på nått vis?
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

En grov kabel mellan generator och start, sen en grov kabel mellan start och + på batteri.
320-325
jag har en E30 89´ a 320i lilla m paketet den mörka silver färgen med svarta lister (shadowline) eller vad det heter. just nu sitter en 525motor i 90´´ med dåligt/dåliga vevtsakslager. samt kass topp packning.

den är billig..

hör av dej vid intresse BMW325rules@hotamail.com

Supra MKIII
hej hej jag har införskaffat mig en e30 318 "88"... Å i prist på bläster skulle jag kolla styr boxen å fick till min "förvånan" se att det var jet-tronic... jag trodde att 88er å framot hade motronic..
Men men sånt är livet,,, men ska jag helt ge up iden att bygga m30 i den,,,, hur svårt är det att koppla elen?... nån som vet tacksam för svar?
Jag vet alltså att det är mycket jobb å så med mycket annat,,
men många säger att det underlättarr om båda bilarna har motronic,,, men hur svårt är det att koppla nu när jag har jet tronic på bilen?..... Frågan Lyder: Är det JÄTTE mycket svårare att koppla så som jag har på bilen?
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
nej d lär inte vara mycket svårare. du kanske inte kan gå på färger lika mycket som motronic-motronic kan men det finns folk här som kört jetronic-motronic tror jag. "m30 i e30" har jag för mig har gjort på båda sätten.
annars skaffar du bara en jettroic-motor så bör det ju vara lättare. alla e28 utom m535 har väl d tror jag.
Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
Jag skulle nog ha försökt fixa en bil med motronic, är nog jobbigt med elen i början ändå =)

MvH Björn
Men är det så gott som omöjligt eller tar det bara längre tid "jobbigare"......

Jag har gott om tid på mig å en far som är elikriker å har meckan bil sen barnsben,,, så ifall det inte är hellt omöjligt så kan det nog tänkas fixas
Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
Nej helt omöjligt är de ju inte, är ju en på forumet "M30 i E30" som lyckats, men ja tror inte han fick igång varvräknaren och nåt mer.

MvH Björn
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
varvräknare och förbrukningsmätare har han inte fått att fungera ännu vad jag vet. men du lär hur som helst inte få varvräknaren att fungera då du bygger på en 318 (4 cyl) och sätter i en motor med 6 cyl. om varvräknarn går på tändspolen visar den helt fel då...
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

Knoddas:
Om du har en 318 med l-jet och tar en m30 från e28 så är inte elen några problem, tror nästan att alla färgerna är samma.
m3
347
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Jag har "adapter kopplingen" mellan bilens runda motronic skarvstycke och motorns rektangulära kontakt liggande. Du kan få låna den och prova. Funkar det så är det ju bara att du kopierar den. Eller också så ringer du mig så ska jag försöka tala om vilka färger som ska ihop. Fick som sagt inte varvräknaren och ekonomimätaren att fungera, men allt annat fungerade. Fick sen tag i en motronic bil som jag sätte motorn i istället så kopplingen blev över. John 0533 15314 070 5733165

m30 i e30
m3
347
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Det blev ju helt fel i förra inlägget. Bilens rektangulära kontakt och motorns runda ska det ju vara.

m30 i e30
Okej okej,,, det är ingen brådska motorn kommer inte inhaldlas görens nästa helg,,, men men,,,

det vore snäll om jag skulle kunna få lånna adpatern,,, å kopiera ,,, kan ge nåra slantar för att "låna och kopiera den"
tack på förhand
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.