AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.987

Varför så få E28:or ?

Sida 1 av 2
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Varför är E28:orna så sällsynta när det i stort sett kryllar av E30:or med liknande år på nacken? Känns som att E28:an är på väg att bli en blivande klassiker.

//Conny (stolt ägare till en ljusblå/silver 518i 85:a)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Den är redan en klassiker! ;)

///Jesper

BMWCS #5494
bustorp
Väl talat!

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Hehe, det var bara det jag ville få bekräftat...:o)
För att citera Autopowers egen bedömning om E28:orna:

"Trots att modeller med anmärkningsvärda prestanda fanns på programmet, ansågs den ganska omodern och åldrande mot slutet."

Och om E30:an kan man läsa följande:

"Omtyckt modell som fick ett för en basmodell långt liv. Rekordmånga karossvarianter erbjöds under dess livslängd. Blev första modellen som på allvar blev måltavla för stylingvågen."

// Jögge
Det kanske inte är så konstigt att det finns så få när de som finns är ruggigt svåra att sälja.
Har haft annons ute i snart 4 veckor, och någon enstaka har hört av sig, ingen har kommit o provkört o kollat.
Kanske går till skrot, kanske går på export, kanske ställs in i en lada för konservering, vad vet jag..

--
Markus
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Sunkmarkus:

Jag är ev. ute efter en välvårdad E28... men har inte kunnat hitta ngn... de som finns är antingen riktiga lik/rosthög eller så har man fantasipriser....

maila mig om du kan tänka dig att byta mot en E30.

4 Cylindrar är 2 för lite!
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
E28 och för min del även e12 är underbara bilar som inte riktigt värderas för sina kvaliteter.
Många går på sista versen, som inte speciellt väl underhållna bruksbilar.

E28:orna är just nu inne i en utskrotningsvåg, tyvärr! Enda fördelen med det är att det finns gott om billiga reservdelar åt oss som lägger lite "bra att ha delar" på hyllan.
De exemplar som blir kvar kommer nog att vårdas ömt och värderas som den klassiker den är. Ni där ute, se bara till att bevara bra exemplar även av 518 och framför allt 520 åt eftervärlden.

E30 har jag inte mycket erfarenhet av men jag tror att den tilltalar många förare p.g.a. sitt lite mindre format.
Jag är dock rädd att e30:orna också kommer att möta samma öde som e28:orna om några år, se hur många e21:or som finns kvar idag.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ja, min kommer jag att ta med mig i graven! ;-) Jag har vårdat och putsat den sedan den dagen då den rullade ut ur bilhallen, en vårdag 1985. Och den är fortfarande i mycket gott skick!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
E30 är en rolig bil. Men E28 känns mer mogen. Om valet hade stått mellan dessa bilar idag så hade det nog blivit E28 (nu pratar vi ej M-bilar eller Alpina).

Funderade på en E28 518i inför denna vintern. Men utbudet var extremt dåligt, och de exemplar som fanns till korrekta priser var rena lik. Jag och Kalle tittade bl a på en vit i Svalöv, och det kändes som den hade ungefär 30 hästar kvar av de original 105.

Så det fick bli skojbil istället ;)

/// Olof

Länk
Paap Reeder
.... efter att ha kört 750 sedan april ställde jag av den nu i fredags och ställde på E28/ M535:an igen inför vintern.

Efter första turen runt några rondeller så sitter 750:ian "jäkligt
löst till för att hamna under säljes" kan jag säga.

Okej då ...... att jag har kanske 35000 mil i baken med E 28/ M535:an ...... men dom går för jäkligt skönt på väg.

MVH /// Paap R
Min E28 kommer inte att säljas i första taget, längtar redan efter vetaranbilsstatusen. Bara 11 år kvar!! ;)

Jag letade i flera år innan jag hittade ett exemplar som inte var rena liket utan att för delen kosta allt för mycket. Roligare sommarbus för pengarna får man leta efter.

Ja det fanns inte någon som passade mig i alla är ev ute efter en orginal E28 är nämligen en orginal freak ut i fingerspetsen. Men den som väntar på något väntar aldrig för länge:))

bustorp
Jögge38:
Läste du inte allt?
Gör det, och citera även det positiva o inte bara det negativa.

Givetvis anses E28 idag omodern, den sista tillverkades för 17 år sedan. Jämför med andra likvärdiga i samma årsklass som finns kvar idag. 740/760. Omega, Scorpio,M-B W123,9000, Audi 100 o ngn enstaka japs. Behöver jag skriva mer? Ingen av dom är väl likvärdig idag.
Det är nog ganska självklart att E28 blir en riktig klassiker när man ser vad man ska jämföra med. Jag skulle i a f inte spara på en Scorpio-87 i s f min 520i-87.
Har jag rätt eller har jag rätt??

bustorp:

Ok här är hela citatet om E28:an:

"Andra generationens fem-serie. Började tillverkas juni 1981. Trots utseendemässiga likheter med den föregående generationen till stora delar en helt ny bil. Sänkt vikt och lägre luftmotstånd gav lägre bränsleförbrukning än föregångaren. BMW´s första diesel hamnade senare i den här karossen. Trots att modeller med anmärkningsvärda prestanda fanns på programmet, ansågs den ganska omodern och åldrande mot slutet."

Inte speciellt mycket positivt i det citatet måste jag då säga... Det som tydligast betonas är just det som jag citerade först:

"Trots att modeller med anmärkningsvärda prestanda fanns på programmet, ansågs den ganska omodern och åldrande mot slutet."

// Jögge
bustorp
Jögge38:
I ärlighetens namn så letade jag upp det du missade så att allt (både positivt o negativt) som skrevs på den sidan kommer fram.
Här kommer Teknikens Världs testkommentarer.

M535iA
19/86 Testades mot Mercedes 300 E. 225:or på 16" fälg inte lyckat, sämre kursstabilitet och kurvegenskaper. Motorn kultiverad, drar bra från låga varv och bra drag från 4000 rpm. Automaten mjuk och villig. Hård fjädring och stötiga däck.

M535i
14/85 Drar snällt och mjukt på låga varv, men den verkliga råstyrkan finns runt 4000 varv. Ovanligt härlig att köra. Går snålt när den körs lagligt. Svårdefinierbar känsla av klass, kvalitet och precision.

524td
15/84 Stark på låga varv, slutar varva där 520i börjar. Tungjobbad växellåda, men exakta lägen. Något bättre kurstabilitet än 520i.

520i
15/84 Ganska klen på låga varv, men det händer desto mer uppåt 4000 varv. Ombonad inredning och god sittkomfort. Välbalanserad och rolig att köra.

518i
21/82 Testades mot Mercedes 200. Smidig, snål, underhållande köregenskaper. Motorn i minsta laget, kvick och exakt växellåda. Föredömlig förarmiljö.

528i
3/82 Testades mot 3 andra sexcylindriga bilar. Gedigen och genomarbetad konstruktion. Klart snabbast och dessutom snålast. Bäst benutrymme fram och sämst bak.

518i
21/81 Mer status än sting, Motorn kultiverad och bränslenål, men inte stark. Angenäm att färdas i, mycket tystlåten. Klent utrustad. Chassit har konstruktionslösningar hämtade från 7-serien.

F ö tror jag att ingen modell tas ur produktion om den fortfarande anses modern, eller hur?
Som jag tidigare skrev så finns det inget annat märke som har en modell som i a f jag skulle vilja spara som klassiker.

Visa användare
279
norda
540iA -93
ja håller bara med e28:orna är så jävla snygga bilar kanske en av bms snyggaste modeller!!!! har själv ägt några och ångrat att jag sålt dom...

//norda
bustorp:

Det förklarar fortfarande inte varför det finns så få E28:or och så många E30:or på beg-marknaden idag, vilket jag försökte förklara lite enkelt med mitt första inlägg ovan...

Visst det går säkert att hitta väldigt mycket positivt och negativt om både E28 och E30, men grejen var väl att vi ville försöka komma fram till varför det finns så många E30 och så få E28 på marknaden... Eller hur..!?

// Jögge
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Orsaken till att det finns lite fler e30 än e28 är att den stora juppi bilen på 80talet var just bmw 320/323/325 spec 320 var det.
Sen hjälpte det även till att e30an hade sin sportigare image genom dom oroliga tävlings framgångarna genom e30 m3
Samt att e30an tillverkades några år längre än vad e28an gjorde.

Sen att e28an faktiskt en betydligt bättre bil än vad e30 är, det är en helt annan sak. Bättre uppbyggd, stabilare/bättre chassi osv osv. Tänk på att chassit är rellativt likvärdigt på e34an som på e28an!
Inredningen skiljer sig inte så mkt, så tycker man att 5ans är trist så är 3ans lika trist.

Att man sen kallar e28 för tysklands svar på volvo 240 i tillförlitlighet säger någ ett och annat.
bustorp
Jaa...Finns det mer att tillägga? Nu vet vi det.
Klart bilen blir en klassiker!!
Var rädda om era E28:or. MYCKET kvalité för pengarna.

V12 LeMans
gottebilar , ;-)

Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.