AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.515

Z3 och damer är väl inte så dumt i alla fall, eller...

Sida 1 av 2
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Behaglig läsning så här på fredagseftermiddagen:) Enjoy!

Länk

Trevlig helg
Mats

ArctisZ3
Väl skrivet av killen!

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
hehe...

------
Länk
Länk
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Lite tjatigt i mitten men nära nära att bli en riktigt riktigt bra historia.
Kom o tänka lite på nu hur stötigt det kan vara på kassa vägar.
Men det får man ta, det var ännu mer stötigt i Mackans 944 S2...
Motorn har ju rasat för mig oxo men då var inte kanonpinglan med som tur var.
Kan tänka mig hur han kände sig.
Men han brann mer för bilen än för henne så han klararde sig nog! =)

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Ingen vidare kvalite på dom där amerikanska z:orna :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
En bil som aldrig har några fel saknar väl totalt charm?? :-)

Wendtan, skulle inte påstå att "vanliga" tyska Bimmers håller någon vidare kvalité heller.. Det är ju inte MB eller Porsche vi pratar om direkt, men så är ju priset lågt också, man får ju vad man betalar för!!!

Bruden i historien kan inta varit något att ha, surar för några småfel...!!?!?!

/Caspar
Länk
Caspar: Du totalnekar alltså till att de minst sagt omdiskuterade problemet om att de amerika "tillverkade" Bmws har sämre passform/detaljkvalite än de tysktillverkade?

Att sen Bmw inte är en felfri bil är vi helt överens om.
Porsche håller i mina ögon BETYDLIGT högre kvalite än både mercedes och Bmw. Framförallt maskinellt men även detaljkvalite. Jämför gärna M-motorernas minst sagt pinsamma vanosproblem med motsvarande lösning på porsche som kallas variocam. Jag har aldrig hört talas om att det systemet strular.

Länk
Sicken trög brud! *S* Som inte förstod den unika charmen med "världens bästa körmaskin"
Allt som krävdes för att få den att funka igen var ju X antal timmar i garaget och det kan väl aldrig vara fel!? *L*
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Wendtan: Nej jag TOTALNEKAR inte att Z'orna håller något sämre kvalité än de "tyska" bilarna, jag har trots allt ägt några av varje.. men skillnaden är inte i närheten av så stora som jag tolkar att Du anser genom Ditt inlägg. Sämre passform har jag inte märkt något av, utan det är mest elektroniken som krånglar.

Jämför inte Z3 med E46 utan med E36 som är samma generation. Jag har på de Z4'or som jag åkt och provkört inte märkt någon kvalitetsskillnad mot E46.

Sedan skall man kanske ha i åtanke att Z bilarna är byggda enbart för körglädje (precis som denna tråds start handlar om) och 3-, 5- och 7-serien är byggda för att brukas som vanliga tråkiga bilar som skall fungera år ut och år in utan någon som helst omvårdnad från ägaren. Prissättningen ser också ut därefter. En M3 cab är dyrare än en Z3M trots att det är en "tråkigare" bil.

och... M-moterernas vanosproblem?? Visst diskuteras det mycket om detta men hur många riktiga ras har förekommit?? Jag känner till ett och då på en ren banbil!! Känner dock till flera fall, bland bekanta, med ras på S54 motorer i M3'or (tyskbyggda!!)

/Caspar
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Little Goddes: Du plussar mer för varje inlägg!! :-) Dags att skaffa en Z snart???

/Caspar
Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det skiljde ju inte så mkt mellan m3 cab och M roadster i pris.....

/B
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
M3 cab -95(!?!?) fanns ingen senare uppgift här på forumet kostade 543.000:- och då med gamla trötta S50B30 motorn (286hk).

M Roadster -97 med S50B32 motorn (321hk) kostade 493.000:-

Jag vet inte, men jag tycket 50K är en ganska stor skillnad när det dessutom är en klenare, tråkigare bil...

Skit samma...

/Caspar
Länk
Caspar: Nej de är inte fråga om rena ras, men varför har var och varannan S50 med sachs vanos fått den utbytt?
Jo pga ordentliga driftstörningar och dieselknatter på tomgång.
Inte direkt värdigt för bilar i den prisklassen i min mening.

Att jämföra z3 med e46 kanske är fel. Men z3orna är byggda med e36 som bas likasom z4 är byggd med e46 som bas.

Att S54 har varit med om ett och annat totalras är inget man kan se genom fingrarna på, inte heller V8 m5 motorn har varit ett under av tillförlitlighet. Vanos även där samt luftmassemätare på löpande band. Jag tycker de är sorgligt att m-avdelningen inte kan prestera tillförlitlga motorer som inte ruinerar en när de pajar.
Om Bmw sverige tagit sitt ansvar på samma sätt som bmw usa gör så hade det däremot inte varit ett lika stort problem.

Jag har kört en del z3m och håller fullständigt med dig om att de är en underbar körmaskin. Den kunde varit lite vridstyvare bara :)

Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hmmm... Fast det är väl RR vanosarna som byts ut...

Prisklassen på BMW's M bilar är ju inte högt!!?! Som sagt många ggr tidigare man får vad man betalar för och BMW är BILLIGA!!

Ex:
CLK 320, 530.000:- vs 330i Cabrio, 432.000:-
SL 500 Roadster, 1.023.000 vs 645Ci Cabrio, 781.000:-
SL 55AMG 665.000:- vs ev Z4M, ??

Z4M landar knappastt i den prisklassen då Z bilarna är billigare än 3-serien och M3 cab kostar 613.000:-

Men som tidigare... Skit samma

/Caspar
Länk
Caspar: Lend me the money and I´ll buy the car!! Fast det blir en Z4:a om jag får bestämma. En sådan SKA jag ha ngn gång! =)
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Little Godess,

Inte nog med att du krälar under huven som vilken F1 mekaniker som helst, du har bra smak också !
Välkommen till Z4-flocken.
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
...nu krälar ju ingen F1 mekaniker under någon huv, men om de skulle så hoppas jag att de hade sett ut som Little Godess ;)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Om z4 kommer med ngt annat än briggs&stratton mototrn så.....

;-)

/B
Z4:an är mest ett estetiskt val för mig och man kan ju alltid välja alpina versionen om man vill ha mycket motor.

"The 3.4-litre powerplant creates a maximum 300bhp at 6300 rpm, with maximum torque reaching 362 Nm at 4.800 rpm"

Och mycket motor det vill man ju ha....*S*
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Måste faktiskt ge tummen upp för Honda även fast det tar emot...
Körde kompisens S2000 häromdan... o visst... den e lite liten inuti och hög baktill... men fan va skönt det är att varva 9300!!
O coola instrument!

Jag har hellre min Z, men jag kan faktiskt förstå dom som köper Honda. Jävligt skönt när den kommer vid 6000... och sen när man passerar 8000 så smäller det till igen och så växlar man vid 9300.... är inte mycket för Japs men den bilen var faktiskt rolig o köra!

/Magnus
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Little Goddess: Jo jag håller med om attZ4 är det estetiska valet, men det blir SÅÅÅ himla dyrt om man skall få till den som man vill ha den... Racing Dynamics har en trevlig variant..

"If this should not be enough, let us indulge you with the 450Hp V8 of the Tornado Roadster, which takes you from a standstill to 100Km/h in 4,2 seconds."

Länk

Jag får nöja mig med deras fälgar... :-( Fast det är inte fy skam det heller.. :-)

/Caspar
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.