|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en 320 E30 med M20B25 som är turbokoverterad. Har en 535lmm som sitter mellan luftfilter och turbo. Nu har jag en liten fundering. Vad händer om man sätter den mellan ic och insuget i stället? Eller gilla den inte övertryck? Vore tacksam för svar och förklaringar till varför/varför inte man kan ha den där Mvh//Jonas | |
| Funkar utmärkt med LMM på trycksidan.... | |
|
Är det säkert att det funkar Izze? Isåfall skulle jag kunna sätta den mellan min öppna dump och spjällhuset så slipper jag dumpa ut uppmätt luft och förenkla "möbleringen" i motorrummet på turbosidan. Någon annan som kan bekräfta detta. |
|
|
Jag har fått för mig att det inte skulle funka!? Finns nån gammal tråd om det... |
|
| problemet med att ha den på sugsidan är att tempgivarn i den inte stämmer... hur mycket det gör vet jag ej | |
| Jag har LMM på trycksida, dvs mellan intercoolern och insuget. Funkar perfekt för mig, inga som helst problem. | |
|
AL - hur går det för dig, får du det att funka med de nya stifften? Vart så less att det knappt dumpade nått för mig, så jag lånade en modell jättestor dump med tratt av en kompis, kvittrar gode fint nu ;) |
|
|
Varför inte bara ha den på sugsidan som den är gjort för? Fattar inte varför man ska krångla och trycka igenom LMM... |
|
|
Varför inte bara ha den på sugsidan som den är gjord för? Fattar inte varför man ska krångla och trycka igenom LMM... |
|
| Därför att man inte skall dumpa ut redan uppmätt luft om man har en öppen dumpventil, dessutom så blir det bättre för mig att få plats med mitt luftfilterarragemang. | |
|
Idén med överladdning är att komprimera luften, komprimerad luft har natuligtvis högre densitet (vilket ger effektökningen). Lmm mäter volym, dett medför att om man monterar lmm på trycksidan får motorn mindre bensin än om man monterar den på sugsidan, kan vara värt att tänka på om man laddar med högt tryck iaf. Om man "dumpar redan uppmätt luft" så får motorn iaf inget extra bränsle eftersom spjället redan är stängt... Eller, är jag ute och cycklar? |
|
| Ja, du är ute och cyklar eftersom spridarna sitter på insuget som du vet befinner sig efter gasspjället. | |
| Jo, förvisso... Men spjälllägesgivaren borde har väl en funktion, eller? Låt säga att den inte har det, vad gör dom futtiga ml soppa motsvarande dumpad luft för skada? Borde vara nyttigare för motorn att gå lite tjockt snarare än tunnt... | |
|
sant! ur effektsynpunkt är det inte bra med för mycket soppa vid växlingar men ur kylningssynpunkt är det kanon.. kyler cylinderväggarna fint så där är det ju bra! mvh Jimmy -kan du svänga kör du för sakta- |
|
|
xarg: jo bättre, fick mycket bättre tomgång.. nu äre som original .. dock har jag fortfarande nått konstigt fel i den på fullg. ... inte soppan iaf.. har testat labba med det ännu en gång.. börjar fundera om det är för stora spridare för 320..ska prova lite framöver när jag har tid :) |
|
|
Filthpig: Självklart så är det inga problem att dumpa ut redan uppmätt luft vid en växling, som en del påpekade redan. Jag skulle nog vilja påstå att problemet vid tomgång är större då den atmosfäriska tryckventilen kommer då att stå öppen p.g.a av undertrycket när luftspjället är stängt, och motorn kommer då att suga luft genom dumpventilen, vilket i sin tur gör så att motorn får i sig aldeles för mycket luft än vad som har passerat lmm. Besök föreningen SRC för laglig 201 meters körning! Länk |
|
|
LÖSNINGEN ÄR LMM PÅ TRYCKSIDAN! Följ utvecklingen av 535 BiTurbo på Länk |
|
| Lösningen är återcirkulerande dump. | |
|
Med lmm på sugsidan så funkar insprutningen som det är tänkt alltså ger så mycket luft som motorn behöver, men tyvärr så går den i bottnen vid högre luftflöde. Tempsensorn bör vara mellan insug och IC (eller turbo ifall man inte har IC) för att mäta den temperatur som motorn verkligen får i sig. /// Kristian |
|
| jg hadde med min på trycksidan. det ända problemet jag hadde med det var att får det tätt mellan tryckröret och lmmen. funkade fin fint.. bara att tutta och köra.. | |
|
Har funderat mycket på det här med LMM och vad JAG kommer fram till så är det bättre med LMM på trycksidan ur många synpunkter, sen får ni åka med er LMM var ni vill... säger bara vad jag kommit fram till... Kanske man skulle prova den på avgasröret :) Jag menar man kan ju inte åka med nått bara för att det har funkat bra för någon annan, utan att testa en eventuellt bättre lösning som KANSKE kan fungera ÄNNU bättre... MVH Martin Följ utvecklingen av 535 BiTurbo på Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.