AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.415

Var köpa Nokian Hakkapeliitta dubbfria?

Sida 1 av 2
Var kan man hitta Nokian Hakkapeliitta dubbfria, till bra pris? (nya)

Dimension 225/55-16.

Däckonline verkar inte ha dessa?

/Lazze
Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Kolla med gummihuset.se
Däckonline säljer Nokian WR 225/55 R16 95H för 1116,30/st
fast det är enligt mig bara skräpdäck det är högfartsdäck för autobahn.Då är dom dyra nya RSi däcken kanon bra men ack så dyra med listpris på 2400:-/st man köper dom för c:a 2tkr/st här i byn.medans gummihuset.se tar 7300:- för 4st billigare än så är nog svårt att få.
Ok, tack för svaren.

Hakka RSi? Är dom bättre eller lika bra som "vanliga" Hakka?

/Lazze
Länk
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Lazze: Förmodar att menar Hakkapeliitta Q friktionsdäck när du skriver "vanliga" Hakka? Utvecklingen på däck går ju med en rasande fart så jag skulle nog påstå att nya RSi är ett väsentligt bättre däck än det gamla Hakka Q.

Hans Olof BMWCS Nord #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Menar du bättre än tidigare dubbfria Nokia då tycker jag att RSi däcken är kanon och fungerar mycket bra till bakhjulsdrivna bilar,och det är absolut det bästa av deras dubbfriadäck i dag.Nokias v-däck har i mitt tycke alltid fungerat toppen till just bakhjulsdrivna bilar jag tror media har glömt bort att det fortfarande finns bakhjulsdrivna bilar för alla tester är uteslutande med små framhjulsdrivna bilar.

För övrigt så är det inte så många alternativ du har med den dimensionen,jag tror Hankook har ett lågbudget alt samt Michelin har sina X-ice för ungefär samma peng och då skulle jag inte tveka att välja Nokia.
Lazze, är det riktigt att du håller till i Hässelby? I så fall har Däckbiten ute i Lövsta vid återvinningen bl.a. Nokian. Jag köpte precis Gislaved NFIII där. Med däcken klara på bilen blev det en hundring billigare än gummihuset. Ring och hör, en trevlig kille! Dessutom är det ju kul att gynna en lokal förmåga som är både duktig och konkurrenskraftig.

Mvh

Erik, Bromma
B-M: Nokkian WR funkar fint i södra Sveriges s.k. "vinter" ( samt på autobahn) men att avfärda dom som "skräpdäck" är lite väl magstarkt.. jag upplever en fullständigt tillfredstälande framkommlighet ( annat än vad man kan säga om t.ex. Maxi-Ice och Blizzak..)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
G-M helt klart att det är fel av mig att döma ut dom däcken,men jag har provat dom och Michelin samt blizzak och jag upplevde faktiskt blizzak som det bästa däcket i mina förhållanden,både du och Lazze har ju helt andra vinter förhållande än mig,sorry för min magstarka kommentar.
Hoppe o b-münchen: Jo jag körde förra vintern med Hakkapeliitta Q (dubbfria) på min 740, och jag tyckte att de var mkt bra. Hakka RSi har jag inte hört eller sett något om, visste inte att de fanns. Men det låter ju klart intressant. (trots 7.300)

erikenkullen: Vadå, har du sett mig dundra fram med "The Black Beast" i H-by? :)) Jo, jag bodde i H-by tidigare, nu i Bromma.
Däckbiten i Lövsta, ska ringa dem! Tack för tipset.

/Lazze
Länk
105
hönö
Alpina B10 4.6 98 #281
Jag tror att rsi är bättre vinterdäck än wr och hakka Q för svenska förhållande det Har lägre Hastighetsklass ska bli skoj och se hur det Klarar sig mot Michelins nya x-ice det ärr Byggt med samma gummiblandning i Hela slitbanan det skall alltså vara bra grepp även när det är slitet tycker personligen att Hakka Q är lite vingligare än wr.
Intressant att få höra lite utlåtande från en däckhandlare.
Jag går också i RSi tankar och tvekar mellan 16 eller 17 tum.
Vad tror ni om 225/45-17 på en 530iT? Tänkte att det känns lite väl brett med 235, men nackdelen är att det blir lite lägre....

Funderar också på om RSi är för vingligt eller ej. Har inte sett nån test ännu.

105
hönö
Alpina B10 4.6 98 #281
Tror att 235/45-17 passar bättre har kört det själv funkar kanon
225 är faktist i minsta laget med tanke på load index på däcken (bärigheten)
Lazze, oklart var jag fått din lokalisering ifrån. Jag har nog inte sett din senaste men däremot silverpilen vid något tillfälle. Otroligt läcker!

Bor numera själv i Skälby, tidigare Bromma(!). Ingen koppling pga din flytt dit dock.
Har faktiskt inte tänkt så mycket på bärigheten och att den är lägre på ett 225/45 än på tex ett 205/55.

Jag trodde nog att bredden avgjorde.

Vad ska bärigheten vara? 94?
Vad händer om man tummar på detta? Svajig eller riskerar man däckshaveri?

105
hönö
Alpina B10 4.6 98 #281
däckens belastningsindex talar om hur många kg det kan belastas.Det skrivs ut med en kod tex 94 och via en tabell kan man se vad max belastningen är. I bland står det även på däckssidan i kg ,kolla org hjulen då brukar det klara sig. I vissa dimensioner så finns det XL (extraload) altså extraförstärkta sidor om man snöat in sig på något däck.Skulle säga det största problemet med detta är att livslängden på däcken försämmras radikalt kanske halveras.risk för en sk däcksexplosion kanske inte är jättestor men vid hård belastning ökar ju riskerna för sånt oj det blev visst en massa bokstäver uräkta om det blev lite rörigt

mvh
sam
Pratade med en däckshandlare idag som monterat och testat RSi i 225/45 17 och han tyckte att det var väl svajigt. Han hade ännu inte testat X-ice men trodde (baserat på hur däcket såg ut och känndes i sidorna) att X-ice skulle vara stabilare

Nån som hört nått annat?

X-ice har också fördelen att det finns i 225/50 17 belastningsindex 94.
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
Vad är belastningsindex för något?
105
hönö
Alpina B10 4.6 98 #281
VINCE :) 225/50-17 är nog tystare men det är nog svajigare än ett 235/45-17 .Har lite panik själv har försökt ragga 235/40-18 goodyear ug men de har en leverans tid på 4-6 veckor har inte haft dessa innan så jag har ingen aning hur de är. Har nöd-monterat 225/40-18 nokian wr fel loadindex och fel rullomkrets (illa av en däckhadlare va?) ska jag vara riktigt ärlig så är dom riktigt degiga på bilen. Brorsan körde dem på Z3an förra året och det va en fruktansvärd skillnad där fanns det både grepp och fäste Angående X-ice så tror jag det samma

MVH samuel
Haha..vad ska man välja :) Däcktesterna kommer för sent, sen ska man hinna bestämma sig + beställa dem, då är det redan knökfullt hos Gummibubbarna.

f.ö borde 225'or vara bättre än 235'or på vintern. (i mina öron)
205'or kanske är för slappa på de bilar vi pratar här.
Jag kommer då inte köra fortare än 130-140.

Var på Däckbiten,Lövsta, trevlig kille men han hade hallen full med Yokohama..Ic Master nånting, och hur bra är de då?

Till helgen kommer testerna iaf.

/Lazze
Länk
105
hönö
Alpina B10 4.6 98 #281
enligt bil-tillverkare och däckdito så skall det inte vara sämre med bredare däck på vintern kanske spårar mer men anläggningsytan mot väger blir ju större.Det drar ju mot större och bredare däck på alla bilmodeller men jag förstår helt ditt tankesätt lazze.:)

mvh samuel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.