|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Mberg |
eftersom min inte gör det borde jag kanske byta? |
|
det kan nog vara en bra idé. min ligger precis under bara. upplever du lite halvdålig värme i bilen vintertid? |
|
Mberg |
jag har haft bilen i ca. en månad.. så jag vet inte. men det är ingen supervärme i bilen. jag har bytt trmostat en gång men det hjälpte inte. |
|
jaha ja, vad bytte du till för termostat. för övrigt är det ingen "supervärme" i dessa bilar, bara så det räcker enligt mig. man lär inte bränna sig iaf! |
|
Mberg |
jag skulle precis åka in till mekonomen när farsan ringde "jag köpte en termostat och packning till dig nyss,på BILTEMA..." kan det vara problemet? Det är ju ingen Volvo Amazon värme direkt,men det går lite snabbare. |
|
jag köpte ju en från biltema, fast, provade den inte, jag löste ju mitt egna beskymmer ändå. Biltemas ligger iofs på 80 grader, så, inte så säkert att det blir bättre, skulle tippa på att du har en liknande i. Men om du provar, delge oss resultatet tack. om inte annat för min skull,om jag själv vill byta |
|
Mberg |
ja det ska jag göra. Det finns ju 92 graders också, men bmw rekomenderar 80 graders. Men jag får väl se om det finne någon lösning. Men din bil är i rätt temp. nu? |
|
min bil ligger för lågt, men jag måste köra ett tag för att se om det fungerar. jag har precis köpt tillbaka den, och förra ägaren påstod att toppen var dålig. tyvärr pluggar jag och kommer inte bruka bilen förräns i vår |
|
Mberg |
okej, jag förstår. men lycka till i vilket fall. |
|
80° är ingen fix temp, bara en indikering på när termostaten börjar öppna. Dessutom är det alltid en viss tolerans på värdet, inget att hänga upp sig på om det står 80 eller 83 t.ex på förpackningen . Bilens mätare (och givaren inte minst) är heller inget under av noggrannhet så det enda raka är att mäta med ett kalibrerat instrument, då först får man reda på den verkliga motortempen. Den kan f.ö ligga en bit över 100° utan att det kokar pga övertrycket i systemet, helt normalt. Det är just därför det oftast börjar koka och spruta om man öppnar locket och släpper ut övertrycket med varm motor. Knepigt att Mekonomen erbjuder sommar och vintervariant, gäller kanske till -97 E39 då? Jag handlade en till min -00 där, fanns bara en variant. Helt OK förövrigt, exakt samma som den jag tog bort (original). FP |
|
|
folke. när vi pratar här på forumet är det enklare att prata i "på paketen temp" än att hyra ett proffinstrument för att mäta. Men, nog är det så att en motor blir kallar av en som öppnar vid 80 <---> 93? då kan man väl med enkelhet säga att jag köpte en variant som gör motor/vatten tempen kallare än andra varianter. gjorde kemilabb på vattenkokning under tryck häromdagen *ler* |
|
|
Visst är 93° varmare än 80° men sluttemperaturen beror även på vid vilken temp termostaten är helt öppen. Om man är osäker på den verkliga driftstemperaturen så återstår nog bara mätning med känt instrument tyvärr. FP |
|
bole |
hmmz ... köpte min på BMW .. 500 kr men då ingick termostaten och termostathuset ... grejjen är att det är en så billig del men kan orsaka en så stor skada :) så det är nog bäst att investera där...ska man handla nåt annat som inte påverkar lika mkt så skulle jag nog investera i det...men annars.. NEJ |
runtp |
Hallå.jag var ute på en åktur igår.fö den första långturen sedan jag köpte bilen.men till saken..när jag åker inne i stan så går tempen upp till 1/2.nu när jag åkte på landväg så kom jag alldrig upp till mitten..låg precis över första strecket typ 1/4.det var iofs inte mer än +7 grader ute men det skall väl inte spela någon roll.vad kan det bero på.tack för svar //TP |
stefannorr |
Termostatproblen kan de ju vara... |
stefannorr |
Termostatproblem kan de ju vara... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.