|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Så, dags att byta termostat. vilket fabrikat? bmw orginal, biltema, ekonomen? vad rek. det? gärna en som håller motorn tillräckligt kall för lite bilköer osv. dvs en sommartermostat! BmW - enjoy! | |
Mberg |
Jag bytte termostat på min bil för ett tag sedan, farsan köpte en från biltema. Mätaren är inte i närheten av mittstrecket... vet inte om det är bra.. men motorn lär knappast koka. |
| Ska hämta en termostat på BMW idag. Kollade också med Mekonomen. Dom hade två olika (sommar och vinter), men BMW-orginal klarar både och, så för mej var det ett lätt val. Jag tror inte att det skillde så mycket i pris, men eftersom Mekonomen tydligen vill att man köper två, så blir ju det dyrare.. | |
|
fast jag vill alltid ha den kallare, har fått för mig om det :) BmW - enjoy! |
|
Mberg |
Hur mycket ska mätaren gå upp till? Det är ju inte bra om motorn är för kall. Borde kanske byta termostat? |
|
Hej på er..köp alltid orginal så slipper du problem,inte dyrt faktiskt,sommar-vinter termostater är "old age"mao onödigt! ¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤ |
|
|
PS:En motor funkar bäst ju närmre kokpunkten man är (95-100c) Kallare=slitage! ¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤ |
|
|
en bmw, när jag kör, har en tendens att bli för varma! köpte en biltema 80 grader. slå mig inte *ler* 80:- för övrigt. ska prova den på söndag, återkommer BmW - enjoy! |
|
|
Åker med budget termostat, dvs. biltema. Har åkt så i ca. 2 år eller nästan 4000 mil, inga problem alls, funkar klockrent med hyfsad värme, så bra värme det nu kan bli i en bmw. Mackan |
|
|
marten, håller med dig, har haft 5st bmw nu, och gissa, det har varit okej värme i alla, fast, inte volvostandard direkt. ursäkta svordomen BmW - enjoy! |
|
Mberg |
Vet någon om tempmätaren ska gå upp till hälften?Min gör inte det och jag undrar om det kan vara så att min motor är för kall? |
|
Ja, mätaren ska ligga någonstans på mitten. Om inte - byt termostat. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Mberg |
Jag bytte termostat för att mätaren inte inte går upp till mitten, nu går den upp till mitten och sen när termostaten öppnar så går den ner till 1/4 typ.. knepigt. |
stefannorr |
Mberg> böt du termostathus med? annars läcker 90% vid återmontering angående vissa experter här! |
Mberg |
tormostathuset? måste man byta det?jag bytte termostat och packning, först blev det varmt som fan sen luftade jag några gånger och nu blir den inte alls varm.. |
| jag bytte aldrig termostat, även att jag köpte en. luftade den bara, funkar utmärkt, nästan lite kall | |
Mberg |
okej vad bra, det blev kanske som med min då.den är för kall, vet inte hur jag ska fixa det. kanske "slänga i lite luft igen"? |
|
enklast är nog att köra och vara glad, tills man tycker att den drar för mycket bensin , eller att du saknar värmen inuti bilen. Personligen tror jag knappast att motorns vitala delar med oljan verkligen är för kall, det slår på kanske 5-9grader. Men, jag är inte expert, bara hempulare |
|
Mberg |
mätaren stannar vid strecket innan mitten, och alla säger ju att mätaren ska stå i mittläge? |
| BMW Rekomenderar 80graders termostat men det finns 88-92grader,jag satte 88 graders termostaten på min och den går alltid upp på mitten efter det. | |
| min ligger precis under mitten, tänker iaf inte byta | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.