AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.823

vilken termostat

Sida 1 av 2
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
Så, dags att byta termostat.

vilket fabrikat? bmw orginal, biltema, ekonomen?

vad rek. det?

gärna en som håller motorn tillräckligt kall för lite bilköer osv.

dvs en sommartermostat!

BmW - enjoy!
Mberg
Jag bytte termostat på min bil för ett tag sedan, farsan köpte en från biltema. Mätaren är inte i närheten av mittstrecket... vet inte om det är bra.. men motorn lär knappast koka.

HC
52
HC
523i Touring -97
Ska hämta en termostat på BMW idag. Kollade också med Mekonomen. Dom hade två olika (sommar och vinter), men BMW-orginal klarar både och, så för mej var det ett lätt val. Jag tror inte att det skillde så mycket i pris, men eftersom Mekonomen tydligen vill att man köper två, så blir ju det dyrare..
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
fast jag vill alltid ha den kallare, har fått för mig om det :)

BmW - enjoy!
Mberg
Hur mycket ska mätaren gå upp till? Det är ju inte bra om motorn är för kall. Borde kanske byta termostat?
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Hej på er..köp alltid orginal så slipper du problem,inte dyrt faktiskt,sommar-vinter termostater är "old age"mao onödigt!

¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
PS:En motor funkar bäst ju närmre kokpunkten man är (95-100c)

Kallare=slitage!

¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
en bmw, när jag kör, har en tendens att bli för varma!

köpte en biltema 80 grader.

slå mig inte *ler*

80:- för övrigt. ska prova den på söndag, återkommer

BmW - enjoy!
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Åker med budget termostat, dvs. biltema. Har åkt så i ca. 2 år
eller nästan 4000 mil, inga problem alls, funkar klockrent med hyfsad värme, så bra värme det nu kan bli i en bmw.

Mackan
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
marten, håller med dig, har haft 5st bmw nu, och gissa, det har varit okej värme i alla, fast, inte volvostandard direkt. ursäkta svordomen

BmW - enjoy!
Mberg
Vet någon om tempmätaren ska gå upp till hälften?Min gör inte det och jag undrar om det kan vara så att min motor är för kall?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ja, mätaren ska ligga någonstans på mitten. Om inte - byt termostat.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Mberg
Jag bytte termostat för att mätaren inte inte går upp till mitten, nu går den upp till mitten och sen när termostaten öppnar så går den ner till 1/4 typ.. knepigt.
stefannorr
Mberg> böt du termostathus med? annars läcker 90% vid återmontering angående vissa experter här!
Mberg
tormostathuset? måste man byta det?jag bytte termostat och packning, först blev det varmt som fan sen luftade jag några gånger och nu blir den inte alls varm..
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
jag bytte aldrig termostat, även att jag köpte en. luftade den bara, funkar utmärkt, nästan lite kall
Mberg
okej vad bra, det blev kanske som med min då.den är för kall, vet inte hur jag ska fixa det. kanske "slänga i lite luft igen"?
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
enklast är nog att köra och vara glad, tills man tycker att den drar för mycket bensin , eller att du saknar värmen inuti bilen.

Personligen tror jag knappast att motorns vitala delar med oljan verkligen är för kall, det slår på kanske 5-9grader.

Men, jag är inte expert, bara hempulare
Mberg
mätaren stannar vid strecket innan mitten, och alla säger ju att mätaren ska stå i mittläge?

BMW Rekomenderar 80graders termostat men det finns 88-92grader,jag satte 88 graders termostaten på min och den går alltid upp på mitten efter det.
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
min ligger precis under mitten, tänker iaf inte byta
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.