|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Hej när man lägger upp en ny fösrsäkring kan man säga att en under 25 år kan köra bilen. Klart blir premien lite högre men det lönar sig så inte försäkringsbolaget inte bara skyller på att det är fel ägare som kölrde bilen. så har jag gjort i alla fall. | |
|
danieel: Jo visst, men det är får man väl anta att resonemanget utgår ifrån. Annars är det ju helt uppenbart att försäkringsbolaget inte behöver betala ut ett dyft! /// Olof Länk |
|
|
Men är det så svårt att fatta! Den som brukar bilen ska stå som försäkringstagare! Sen om man får vänta 2 eller 18 timmar på akuten pga av att någon annan mer skadad behöver vård först, hör väl inte egentligen till disskutionen. |
|
|
Försäkringsbolagen har så inihelvete med problem på just bmw och speciellt typ M3 så det vill bara se till att de sätter en premie som avskräcker för köp. De kan i princip aldrig vägra någon teckna avtal, men priser gör att man drar sig. Jag har frågat Finansinspektonen som är tillsynsmyndighet och de meddelar att det är fritt sätta egna självrisker etc. Mitt förslag är att ha 50.000:- i självrisk på en M3. så kör man därefter och förhoppningsvis hamnar försäkringen på 5000:-/år eller mindre. Tvärtom är ju inte lika kul.. M3/// Mullret |
|
|
Försäkringspremien grundas på skadestatistiken på varje bil och så skall det vara. Är en bil mer skadedrabbad än en annan bil så skall den givetvis vara dyrare att försäkra. Premierna sätts inte för att avskräcka en bilköpare från att köpa bilen. Svenssons som kör bilar som inte är så skadedrabbade skall inte behöva betala högre premier bara för att vissa kör prestandabilar som de smiskar skiten ur och orsakar mer olyckor än andra förare. Njuren: Du kanske inte visste detta men försäkringsbolag och staten är inte samma sak. |
|
|
I3Xus. Helt rätt, men det kostar ju massor med undersökningar, skadereglerare och många tvkesamma skador. Så, de har nog tröttnat. För egen del så skulle jag välkommna 50.000:-i självrisk för skada och lägre premie. Men bolagen jag språkat med är tveksamma. Det innebär ännu högre premie för de skadedrabbade. Ett "A" lag och ett "B" lag blir det i så fall. Men, premierna kommer gå upp. I Belgien t.ex är premiena betydligt högre än i Sverige. M3/// Mullret |
|
| En försäkring med en självrisk på 50000, kan man ju lika bra skippa helförsäkringen. Alla skador under totaldemolering blir ju inte försäkringsfrågor, och skall bilen lösas in efter en självrisk på 50papp blir det inte mycket slantar över. | |
|
Ringde IF och frågade i dag. Min M3 -94 skulle kosta med helförsäkring 8754:- En M3-01 skulle kosta helförsäkrad 6600:- Inte så speciellt dyrt. 1000 mil och max självrisk 6000:- M3/// Mullret |
|
|
Vilket bolag har du då? jag blir så trött jag har ringt alla bolag, jag får bet 10200:- på LF för min 2000mil Norrköping jag får inte ihop det jag hade en impreza gt-00 och gav 6700:- dom skyller på tariffer från VV, skulle en 530d vara mer skadedrabbad än imprezan eller m3? |
|
|
Mullret: det va ju billigt.... en m3 -94 skulle kosta mig 63000:- ungefär... |
|
|
Jag håller väl i princip med de som säger att man skall ta kostnaden för sin egen försäkring. Samtidigt så är jag så förbannat trött på försäkringsbolagen, så det skall inte mycket till för att jag skall fundera över att blåsa dem på lite premiepengar om jag kan. -Varför? Jag hade min bil försäkrad hos samma bolag i 2 år, efter det så hade de fått ungefär 20% av bilens värde i premier från mig. Samtidigt har både jag och bilen blivit 2 år äldre. jag har kört skadefritt i 2 år och bilen har sjunkit i värde under tiden. Detta sammantaget borde om någonting ge en lägre premie enligt mitt sätt att se det. -I stället så får jag ett meddelande tillsammans med årsförnyelsen, om att de tänker höja min premie med ungefär 5% pga ökade kostnader för bilar av typen jag har.... (e39 528 knappast en väldigt dyr bil längre) Behöver knappt säga att jag bytte bolag utan att ens försöka diskutera saken med mitt dåvarande bolag. Det är helt enkelt för dålig syn på mig som kund för att jag skall vilja ha med dem att göra mer. -Man skall komma ihåg att försäkringsbolagen är såklart vinstdrivna, de idkar inte välgörenhet. Men i gengäld så känner i alla fall jag, att de börjar bli lite väl snikna när det gäller sättet de motiverar sina premiegrupper på. Vi kunder delas upp i allt mindre grupper beroende av ålder, tid man haft körkort, kön, adress, mm. Fanken, snart är skostorlek en faktor som påverkar premien. Det är uppenbart att så länge de får sätta vilka kriterier de vill, så kan de snart visa att varje liten premiegrupp går med förlust. -Slutsats, jag uppmanar ingen att fuska med försäkringen, men jag klandrar inte den som gör det, allt för mycket. Så länge försäkringsbolagen har mage att kalla en E39 528 för sportbil, så är jag beredd att göra ganska mycket för att få en vettig premie.(för den som undrar, ja jag står som ägare till bilen, ja jag har den helförsäkrad, ja jag är skadefri sedan 11 år,j ag är 32år, ja jag tycker 12000:-om året hos LF är förbannat hutlöst,) |
|
Helga |
Jag betalar 5.000/år helförsäkring LF. Efter bonus. Mil 2000, Bostad LF, 2 bilar till LF, pensionförs LF, garage, larm, och det är import -97, 528. Men sportbil........knappast. //Helga |
| Det är ju inte bara bilens värde som bestämmer försäkringspremierna, det är ju försäkringsbolagens totala kostnader för olyckorna, och där så kan bilens värde vara ganska liten del. | |
|
Helga, får jag skriva bilen på dig?;-) |
|
|
Jovisst Drutten, men det är ju delkasko och vagnskada, dvs bilens "del" av försäkringen som är dyr, inte skiljer det mycket på trafikförsäkringen på olika bilar. |
|
|
Det där med ekomoniska intresset är ju vrickat också. Om jag vinner pengar och ger mamma en sportbil för hon gillar och gasa och hon far och kvaddar den, är det jag som ska stå som försäkringstagare till den eftersom jag har det "ekonomiska intresset" för den? Om jag och mamma köper en bil tillsammans, hon litar kanske inte riktigt på sin volvo från -53. Jag väljer bilen och det blir en bmw, ska jag då stå som försäkringstagare eftersom jag också har lagt pengar för att köpa den. Jag är ju minst så att säga? ´Det är frid och fröjd så länge du betalar och ingenting händer, när det händer, då får du bara mer problem.. Varför ska försäkringsbolagen få behålla pengarna från den dagen du tecknade försäkringen tills den dagen du krockar/kör i diket/whatever? (100% sant) Vad har jag då försäkrat min bil för? trubbel kanske.... Enbart vinstdrivande företag.. tänker inte en sekund på annat än att driva in mer pengar. förstår helt och hållet varför man skenförsäkrar, för det finns inte en j*vel (kanske nån dolce vito) som ger 70 lakan per år för att ha en m3:a. |
|
|
Xarg: Har du inte förstått hur det funkar? Om du köper en bil till din mamma så skall ju hon stå som ägare på bilen och därigenom blir hon även försäkringstagare. Alltså den som står som ägare på bilen måste försäkra bilen i sitt namn och vara den som brukar bilen mest. Det spela ingen roll om du eller någon annan betalat för bilen. Du verkar ju inte ha någon aning om hur försäkringar funkar heller. Förstår du inte varför man betalar för en försäkring från första dagen. Tror du att du skall ha bilen försäkrad gratis i typ 40år och bara betala premie om det nu skulle hända något. Du försäkrar dig för OM det skulle hända något och du betalar bara en liten del av vad det skulle kosta och reparera eller ersätta din bil. Du betalar ju till en "pott" som alla försäkringstagare får ersättningar ifrån. Samma sak gäller för liv & bostadsförsäkringar. |
|
| Det är det synsättet som är lite farligt: att om man har betalat en massa pengar i premie så har man "rätt" att få ut sina pengar därifrån?!?!?!??! | |
| Om man har gett bort en bil till sin mamma och det är hon som äger och brukar den så är det inga problem, MEN om man hävdar att det är just det som är fallet och sedan försäkringsbolagens undersökningar säger att "visst det är mamman som äger bilen, men det är sonen som har den jämt....." då kan de neka ersättning. | |
| Har man försäkring är det klart den skall användas när det behövs, men att göra listan med saker stulna i bilen längre vid till ex ett inbrott är fel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.