|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
bole |
Hej... i och med att jag betalar ganska mkt i försäkring så undrar jag om vad som krävs för mig(som står annars som ägare till bil) att jag ska kunna skriva över bilen på tex farsan... Måste jag "ge bort" bilen eller ska han "köpa" den osv...Sökte lite på temat och läste att man även kan kräva från försäkr-bolagen att bilen INTE ska vara bunden till försäkringstagaren... Tacksam för alla svar... MvH |
| Om jag förstår din fråga rätt, så undrar du om bilen kan stå i ditt namn, men försäkringen på någon annan. Detta är i alla fall inte möjligt. Om du inte har någon skuld kvar på bilen så är det bara att skriva bilen på farsan, har du kvar skuld måste du kontakta de du fick lånet av, obs detta gäller endast om du lånat är på bilen, dvs inte vid "vibryrossinteomvadduanvänderpengarnatill"-lån. Glöm inte att skaffa försäkring på nya ägaren innan du skickar in om ägarebyte. | |
|
Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har man inte råd med försäkringen ska man inte ha bilen heller!!! Sälj bilen och skaffa något billigare istället tills du får bättre premier på försäkringen! Mvh Abbe Länk |
|
|
Abbe vadå sälja bilen???? klart han vill komma ner i premie vill väl alla?? hade jag haft möjligheten och spara 500-1000:- i månaden så hade jag gjort det med en gång... roligare och lägga dom pengarna på service/stereo/styling m.m än till ockrare på f-bolaget.! se bara till att försäkringen även gäller om du kör bilen, vissa försäkringar är såna att självrisken blir högre om nån under 24 i familjen smäller eller dylikt.. vissa f-bolag säjer blankt nej till att förare under 24 får köra.... "sälj" bilen till din farsgubbe om du litar på han hehe ;P Min pärla :-) Länk |
|
|
LeeRoy: Du missade helt att läsa länken från Johan B eller?? ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
bole: Du borde ju ha råd med bilen! ;) Du e ju IT konsult o 27 år ;) |
|
|
Men just det fallet som Johan B länkade till, är ju rätt speciellt. Sonen var dum nog att själv sköta kontakten med försäkringsbolaget. Och vad jag förstod hade fadern inga vittnen som kunde intyga att han brukade brukade bilen. Jag undrar vad som hänt i ett fall, där det hela genomförts mer genomtänkt än i ovanstående fall. /// Olof Länk |
|
|
Visst går det bra att skriva bilen på far eller mor, men se då till att det bara är de som brukar bilen... Visst, du vill ha lägre premie, men jag vill inte ha högre, så belasta du din egen åldersgrupp med skadekostnader, tack! Finns anledning till att försäkringen är dyr för unga i mototstarka bilar... statistik. /Christofer |
|
|
Hubbe, kunde inte ha sagt det bättre själv! Har man inte "egen" försäkring lär man aldrig på sikt få bättre peremie! Mvh Abbe Länk |
|
|
Jag fattar inte! Är inte killen 27 år eller? Är det inte billigare med försäkring efter 25? |
|
| Ät nudlar i några veckor som en annan så har man råd med försäkringen....jag betalar 10 lappar....det är dyrt men värt då detta är en drömbil för mig....min bil alltså ;) | |
bole |
Jasmin.Moberg Min försäkring ligger på ca 900kr i månaden...men får man inte undra om man kan grejja det billigare då? :-) |
|
Jo självklart får man det....då betalar vi ju nästan lika mycket om året.....konstigt? Vilket försäkringsbolag har du....nu förstår jag att du tycker att det är dyrt. Min är ju billigare med tanke på att jag har en nyare bil :) |
|
| fubbare | |
bole |
Jasmin.Moberg :) jag tycker inte det är dyrt men jag försöker bara informera mig i och med att det e min första alldelles egna bil :-) Det är alltid kul att höra vad andra har att säga...så du borde dämpa din kritik idag, ta något sött så du får lite mera dopamin utsöndrat i hjärnan och ger lite blommor istället för ris. |
|
Oj....vad man kan missförstå folk ;) Visst är det kul med sin första egna bil det håller jag med om men nåt sött tänker jag inte äta ;) |
|
|
För att återknyta till mitt förra inlägg. Alltså, den där tråden som Johan B länkade till är ju bara ett exempel av många som måste ha gått till rättssalen? Anledningen till att just detta fallet uppmärksammats är ju den "chockerande" domen, som används till att skrämma folk från att sätta bilen på någon annan (nu är jag inte ute efter att diskutera om detta är moraliskt riktigt eller ej). Frågan är ju nu i hur stor andel av de här rättsprocesserna som den påstådda ägaren istället fått rätt? Och hur många fall som överhuvudtaget ifrågasätts och går till rättssalen. Frågan är även om man lett fram till samma dom om förutsättningarna hade varit annorlunda; t ex att pappan hade skött kontakterna på ett smart sätt, att han hade sett till att skaffa vittnen på att han brukar bilen, etc. /// Olof Länk |
|
|
Försäkringsbolagens skrämmsel taktik börjar ge resultat. =) |
|
|
Jag kan lova att det är mer än skrämseltaktik, det är ett sätt att slippa utbetala skadestånd, dessutom är det inte mer än rätt. bole: Undvik skenförsäkringar, annars kan du lika gärna köra på trafikförsäkring endast. Mvh /Wille __ Bilen: Länk |
|
|
Är jag också en "fubbare" som låter vår bil stå på min fru som har bättre försäkringsvillkor än mig..........? Visst äger vi väl bilen ihop men det är jag som kör den mest eftersom hon har tjänstebil...... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.