|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Jag skulle tro att f-bolaget skulle dra sig för att anklaga någon för skenförsäkring inom samma hushåll. | |
Evol-79 |
När det gäller bilförsäkring så är det den person som har ekonomiskt intresse i bilen som ska försäkra bilen. Så om man nu vill ha försäkringen på sina föräldrar så krävs det att de äger bilen. |
|
Jag förstår inte riktigt. Det är inte många som kör omkring utan vagnskadeförsäkring på bilen, det är de flesta beredda att betala för, utifall det händer ngt. Men det verkar som att det rätt många som är beredda på att chansa och skriva över bilen på ngn annan, trots att man riskerar att bli utan ersättning om det händer ngt. Jag ser inte riktigt logiken i detta?!? Och tro mig: försäkringsbolagen lägger ner mer och mer resurser på att slippa betala ut ersättningar. Jag talade just med en kompis som jobbar på trygghansa och han upplyste mig om att om tex en herre har en volvo v70 OCH en bmw 328 så brukar de kolla upp om han har en son som inte äger ngn bil, och därefter vara rätt vaksamma på hur det ligger till....... /B |
|
|
Wadstedt79: Det är den som står som ägare på reg.beviset som äger bilen ingen annan. Det är lite skillnad att man i ett förhållande har bilen skriven på någon av parterna än att en förälder, som får en lägre premie, sitter och har sina barns bilar försäkrade i sitt namn som de aldrig använder. Kan man inte betala sin försäkring på bilen så skall man köpa en billigare bil som man har råd med. Man äger inte ett dyrt hus heller om man inte klarar av att betala driftskostnaderna för det. |
|
|
Om ni läser i tidningen att en person i sverige dog av att äta pommes, slutar ni då äta pommes eftersom denna person dog av det? Det bor ca 9 miljoner människor i sverige, och jag har hört en historia om att erättning uteblev, ni kan ju själv räkna ut procenten att ni blir drabbade. Jag har bilarna på mig själv för annars bygger man aldrig up en bonus, men jag knäller inte på de som skriver de på föräldrarna, det är försäkringsbolagen som gör det möjligt. Ett enkelt sätt att lösa det på är ju att alla som kommer köra bilen bör stå med i försäkringen. |
|
Ras.mus |
Det är den som är HUVUDSAKLIG användare av bilen som bilen ska vara försäkrad på... Och f-bolaget kan aldrig veta om det är du eller din mor. Visst, har du med bilen i galleriet, har en hemsida och i forumet kallar den din så kan man ju åka dit... Jag menar kan f-bolaget slippa betala t.ex. 50 000 i ersättning för en kvaddad bil så lägger de gärna 10 timmar på att söka igenom autopowers sidor... Så, se till att fimpa ev. bil ur gallerier och nämn aldrig i forumen om du kvaddar den... Då kan de ju lätt leda sig fram till dig. Själv hade jag bilen på farsan så länge jag bodde hemma. Då använde iofs päronen den ibland, även om det var sällan. |
|
Alla gör som de vill, jag rekommenderar STARKT att inte vara huvudsaklig brukare på en bil som är försäkrad på någon man inte lever tillsamanns med, jag vet betydligt mer än ett exempel där brukaren inte varit ägaren och blivit ersättningslös. Christer: Om en 20 åring kör av vägen i Stockholm (där han bor) med en m3'a som ägs och är försäkrad av hans mor som bor i Skåne, tror du då att det har med procent att göra om FB ska fatta misstanke? Mvh, /Wille __ Bilen: Länk |
|
|
Det är ju så j-vla dyrt att försäkra en BMW i Stockholm..... Jag kan förstå om man skriver bilen på föräldrarna ifall man bor i samma stad åtminstone, speciellt i Stockholm och speciell om man inte bor i ett villaområde.. Men att skriva bilen på morsan som bor i norrland och själv köra bilen i Stockholm är lite för mycket...det måste ju också vara ett jädrands tjafs med alla blanketter som måste skickas fram o tillbaka... Anledningen till att folk skenförsäkrar är ju att "ha begäret" är för mycket när det gäller en BMW.... man måste ju bara ha en, sen spelar det ingen roll hur mycket bilen kostar, försäkringen är ändå lika dyr om inte dyrare. |
|
|
Christer: Du behöver inte alls ha bilen på dig för att bygga upp en bonus eftersom bonusen, som den fanns förr, är helt avskaffad. Idag är det antal år som du har haft körkort och kört skadefritt som räknas. Har du haft körkort i 12 år och för första gången skaffar & försäkrar en bil så får du samma premie som mig som haft bil i 12år, försäkrad och skadefri. Dessutom så kan man inte försäkra bilen på alla som skall köära den utan det är den personen som står skriven på bilen som försäkringen ställ på ingen annan. |
|
|
WilleW: Han missade flyget hem och bad morsan om kan kunde låna bilen tills nästa helg, då han ska till skåne igen. l3xus: Trodde bara skadefria år räknades då man hade försäkring, dock gäller det andra saker här där jag bor, står du inte på någon försäkring får du heller inte köra någon bil. Jag vet att man inte kan sätta någon annan person på försäkringen mer än bilägaren, dock skrev jag att det är en lösning för försäkringsbolagen att minska skenförsäkringar. |
|
|
Vi pratar om bedrägeri här. Dels mot f-bolaget, dels mot alla andra som äger en BMW. Vi andra drabbas av högre premier när unga BMW-förare först skriver bilen på pappa, sedan kvaddar den. Är det schysst tycker ni? Så tänk över följande: - Om bilen har 17"-däck och jag inte har råd, är det rätt begå bedrägeri för att köpa 17-tummarna billigare? - Om även alla andra grejor till din häftiga M3 är dyra, har du då rätt att begå bedrägrei för att komma undan billigare? Jaså är det fel? Men om försäkringen är dyr är det tydligen rätt att begå bedrägeri för att komma undan billigare? Dubbelmoral kallas det! Tack för ordet. / Erik |
|
|
Sensmoral: köp en bil du har råd med! Dvs har råd att inköpa, tanka, försäkra, serva osv. |
|
| Han som sålde försäkringen till mig när jag hade 325:an sa att det var helt ok att skriva bilen på en förälder så länge det är i samma samma hushåll. Detta gällde LF. | |
|
Till "l3xus" mfl.. Såg att ni har turbo i din bil hur har du fått den reggad??? |
|
|
Njae... bonusen på trafikförsäkringen är delvis avskaffad. man börjar på max och om man sen krockar så får man en sämre rabatt. Men skadefia år påverkar vagnskadeförsäkringen. Erik Berg, väldigt vis liknelse. Försäkringsbedrägeri är som att stjäla pengar av alla andra försäkringstagare... eller som att sno ihop sina fälgar, fast bara ta en från fyra olika bilar... /Christofer |
|
|
Länk Här har ni mycket nyttigt att läsa om försäkringar,om ni vågar ge er in på en volvosida.... Han som sammanställt detta jobbar på försäkringsbolag med just motorförsäkringar så det mesta bör stämma rätt väl. /Christofer |
|
|
Och samma sak säger min polare som jobbar på trygg hansa. Varför chansa över huvudtaget. Då kan man ju komma ändå billigare undan om man skiter i att ha mer än trafik överhuvudtaget...... /B |
|
|
Beppo, jo och man får ju lika mycket tillbaka om man skulle råka smälla! ;o)) Bor man i samma hushåll lär det inte hända så mycket, men har man skilda adresser lär man få problem om man skulle råka krocka eller liknande! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Njuren |
Sikket jekla argument asså, köp en billigare om du inte har råd... Ändå ska man betala flera 1000 spänn i månaden i skatt till GP som åker på safari med hela regeringen,man får betala 300 spänn när man kommer in på akuten med kniv i benet inklusive vänta 4H på läkaren,SNuten tar ditt körkort om kör 130 på 110 väg men pedofiler och mördare är fria dagen efter sina brott...Varför ska man betala mer?? Näför fan systrar och bröder "bedra dem som bedrar dig" och fortsätt köra dyra bilar med pappas försäkring på egen risk förstås BMW - i nöd och lust? |
| Njuren, vad har statens rån av medborgarna och den icke befintliga vårdgarantin att göra med försäkringspremier? Försäkringsbolagen är knappast statliga... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.