|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu när man samlat sina erfarenheter, tänk igenom och SÖKT så undrar jag. Vad finns det för orsaker till överhettning av kylarvattnet på en 525i-89? 1*Trasig topplockspackning 2*Trasig termostat 3*Dålig/ej luftad 4*Trasig vattenpump 5*Kylfläkt ur funktion = INTE I DET HÄR FALLET Jag vill börja med att säga att det är inte jag som fixat den. har precis köpt tillbaka min gamla bil, eftersom nya ägaren tröttnade efter ett år!!! dvs billigt *ler* Jag har en 525i 12v iaf, som blir för varm inom 5-10min. Topplockspackningen är ny, på "mindre" verkstad. Den blir för varm efter ca: 5-10min. Kylarslangarna, speiellt den som går från övre delen av kylaren till termostathuset (mot luftburken) blir nästan stenhård vid normal temp. Övertryck? Alla slangar blir varma (borde tyda på att vattenpump fungerar) Ingen värme i coupé (väldigt lite iaf) Körs den på ca: 2000 varv lugnt, så kokar den inte. gasas det, eller ligger över 3000 varv konstant blir den varm. Tyder detta på trasig termostat, dålig luftning, spricka i toppen, trasig toppackning? Jag har iofs ren. en topp innan, så jag vet hur man luftar och allt. Men jag bor 10 mil från bilen, och kan inte meka hur mycket som helst. Behöver därför troligaste orsakerna. Tack på förhand. BmW - enjoy! | |
|
Jag kan inte värst mycket om bilar men jag råkade ut för samma sak på Shell Grebbestad i midsommras..25 mil hemmifrån en söndag, hade ett enormt övertryck, , skruvade bort termostaten,fick stå och lufta systemet ganska länge pga att man är "nybörjare" . När jag kom hem kokade jag den det visade sej att den ej öppnade i tid. Hade haft lite krångel innan, han ville gärna läcka ut vatten ur den där smygisen brevid exp-kärlet, bytte då locket som visade sej inte var tätt, gummiringarna hade torkat, blev bättre. 2 mån senare gick termostaten som jag sa... Min reagerade precis som du beskriver, ingen värme osv..när termostaten gick... A |
|
|
Jag bytte topp i tron att det skulle bli bra.. Har iofs en 535 men inte blev det bra inte. Visade sig att termostaten var vänd åt fel håll.... Är så man skäms för att säga det men så var det. Hade jättekonstiga symptom på bilen. En Bmw mekaniker tittade på den och sa att jag skulle nog inte köra med bilen. Lycka till! Mvh Johan |
|
|
okej. 535 brunett: Jag ska ta och investera i en ny termostat,det skadar aldrig. Sen den där smygisen? är det pluggen som sitter brevid exp. kärlets lock du menar? Den är ersatt med en skruv! Man kanske skulle täta det lite *ler* jobio: bara att lycka till i framtiden iaf, men, du fick iaf en annan topp på köpet, trots otur. man ska se det positivt! tack för hjälpen, välkommet med flera förslag! BmW - enjoy! |
|
|
WmBrejzer... "Smygisen" är den där slangen som sitter till höger nedanför exp kärlet, liten tunn.. vet ej namnet! Vid övertryck sipprar det ut vatten där ur visade sej att locket ej var tätt till att börja med... ej pluggen.. Slangen är ca 20 25 cm lång.. Kanske du behöver täta skruven oxå..*s* Minsta lilla springa kan bli tråkiga följder, det fick jag erfara iaf /A |
|
|
jag ska omedelbart täta min luftningsskruv på kärlet/kylaren. Men kan det verkligen göra så "extrem" skillnad, för det pissar ju inte ut vatten direkt, utan vid övertryck hör man "psss" lite tyst Börjar mer å mer tro på en termostat faktiskt! BmW - enjoy! |
|
|
Kanske det har läckt ett bra tag... Byt termostaten oxå men se till att det ÄR ordentligt tätt där uppe. Vart exakt pyser det ifrån då? Pysa kan det ju göra från luftskruven på termostathuset oxå om den inte är åtskruvad väl??(minnet sviker lite men...) |
|
|
alltså, org. luftningen på kylaren är utbytt till en vanlig maskingängad skruv, dvs det läcker. därför kan det genom gängor både läcka in och ut. det är inte tätslutande till 100% fast, jag tätar där uppe först, får vi se om jag byter termostat direkt BmW - enjoy! |
|
|
Lycka till iaf.. Hojta gärna till hur det gick..Roligt aatt veta om det var samma problem som för mej. /A |
|
|
jag hör av mig, kan ta någon vecka, bilen står i "fel" stad tack så mycket BmW - enjoy! |
|
loftahammar |
Tjena, jag hade samma problem på min 523-96, felet var att det var en spricka i termostat huset och väldigt mycke luft i systemet det kostade mig 1300kr på en verkstad ganska billigt... Lycka till... BMW KÄR! |
|
loftahammar? jag kommer från västervik :) Jag ska ta å kolla upp allt vi har pratat om på söndag, så skriver jag här då igen.. dock är flera förlsag välkomna BmW - enjoy! |
|
| Hade också liknande problem imitt fall var det att kylet var helt igensatt | |
|
okej. den ska vara luftad typ 2 ggr sista tiden, då borde det inte vara skit kvar. men kanske, vem vet BmW - enjoy! |
|
|
oj |
|
|
oj? BmW - enjoy! |
|
|
det inlägget kom fel =) |
|
Mberg |
Om man hissar upp bilen eller ställer sig i en brant backe när man luftar så får man lättare ut luften. |
|
Med lutning framåt eller bakåt? /// B-O M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Min:Länk |
|
Mberg |
med lutning bakåt tror jag.. har inte provat själv men grannen har och han är en jäkel på bilar. Annars så kan man prova att häla i vatten/glycol i någon av slangarna och sen köra motorn varm, sen lufta. |
Mberg |
HÄLLA menar jag.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.