AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.982

Utrymme bakom kickar e32/e34..

Sida 2 av 2
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Låter som att jag MÅSTE plasta ett par burkar nu! :)
Men gjorde du precis som i länken du postade eller plastade du upp efter ngn skiva tillsågad som passade på orginalets plats?
Jag lider varje gång jag slår på en CD i bilen som det är nu :/
//Tobbe
Nej jag satte först en sopsäck över plåten med orginalkicken borttagen, formade den med dubbelhäfatande tejp på baksidan så den följer alla kanter och blir tätt över allt. Gör en inbuktning i hålet i plåten så formen lägger sig fint tillrätta när den e färdig.
Sen plastar man på den enbart med polysterplast ingan väv alltså. Vänta tills den torkat hyfsat sen kletar du på igen ett varv fast nu använder du glasfiberväv också. Undvik att lägga väven i hålet då det bara blir jobbigt att ta bort den. Runt kanterna alltså med väven bara och ut över fotstödet också.
Låt det torka och plocka ur den. Då ska du ha baksidan färdig, det är alltså den här som blir utgångspunkten.
Kapa till den i kanterna så den passar in i utrymmet fint och inga skarpa kanter. Jag kapade ungefär 1cm utanför plåtkanten runt hålets kanter och i kant med fotstödsplattan i underkant.
Sen fäster du baffelringen i den baksidan i rätt vinkel med smältlim och träbitar. Sen trär nu över fleecetyg och gör formen, fäst tyget på baksidan av din form med smältlim.
Sen är det bara dränka i med polyester och sen två lager väv så är det starkt.
Kapa ut hålet till högtalaren, gör skruvhål i baffeln och klä den.
Sen fäster du hela din form genom att sätta skruvar i insidan genom plåten. Alltså genom högtalarhålet på insidan av formen genom plåten.

tips: Blanda mer härdare när det e kallt och så skyndar du dig så slipper du vänta. Jag tog 3%.
Vitsen med att plocka ur den efter du gjort baksidan är ju att du ska slippa lukten i bilen och det är bekvämare med värme innumhus och jobba vidare.
Undvik att ha för mycket väv utanför det som ska vara kvar, det är jobbigt att såga och slipa ner det sen.

Sen för att göra det snyggt (jag har inte kommit längre) tror jag att jag ska måla formen och den gamla kicken svart. Sen kapar jag ut biten av gamla kicken som sitter under dörrlisten och huvöppnar spaken som den nya kicken inte täcker och använder den biten. Sen fäster jag högtalartyg i den och spänner över den och den nya formen. Dår får men en snygg form och den döljer alla skarvar mm.

Svårt som attan att förklara men du får fråga vidare

mvh / Lars

Det är aldrig för sent att ge upp.
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Det var en mkt bra beskrivning.
Jag får säkert frågor om jag drar igång detta projektet.
Men pga att jag inte kan vara utan bilen så kräver detta bra med planering för att gå i lås.
Det är ju drömmen att få till ett par fina kickar som dina, men frågan är om jag inte bara kapar till en ram i samma storlek som gammla kicken och plastar upp den sålänge, man riktar iaf om ljudet och det borde iaf låta bättre än orginal.
Så kanske man får tid att bygga kickar på semestern.
Hur lång tid tog det för dig att fixa till formarna, dvs bakstyckena så att du kunde använda bilen sedan?
//Tobbe
det tar bara 3h kanske, vanligtvis torkar plasten på 3h men jag använda mycket mer härdare då så det small bara till så var det hårt, körde med en värmepistol på den så det gick fortare.

så kanske 1,5h tork och 1,5h förberedelser med skydd av inredning, skruva bort paneler, kick mm.

Sen är ju resten bara att göra inne. Busenkelt!

mvh / Lars

to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Hmm....då får det nog bli ett par riktiga på en gång då :)
Hur stor volym uppskattningsvis tror du att dina kickar är nu?
//Tobbe
Jag skulle Grovt uppskatta till 7-8liter omöjligt att veta bakom plåten men det är inte så väldans mycket. Men pular man fullt med dämpull så spelar en 6 fullt tillräckligt ner i frekvens.

mvh / Lars

to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Du har alltså fritt ut till karossen genom bakstycket?
//Tobbe
Japp, annars skulle dom ju inte få mer än en liter.

Orginalplåthålet är ju utskuret ur bakstycket.

mvh / Lars

to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Precis, då har jag fattat rätt.
//Tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.