|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ska in med ett kit snart och jag undrar om någon testat att plasta små lådor i utrymmet bakom kickarna? Bygger om baffeln så man får lite större volym men hur mycket kan man få? Blir det så litet så det är bättre med öppet in i karossen? Troligtvis är kitet ett CDT HD62 (6,5"+1") Drivs av trå kanaler på ett RF 800a4 Basen är en DD 3510c mvh / Lars Det är aldrig för sent att ge upp. | |
| funderade på samma lösning när jag byggde om fram, men det är så mycket sk*t där bakom så jag lät dem spela ut i plåten istället. jag byggde med 16mm spån som jag limmade direkt på orginal plastkicken med PL400, blev stumt som bara den + lite mer volym att spela i. bilder finns om du vill se. mvh johan | |
Robsarve |
Kör du 6,5" så vill de ha så stor volym som bara går. Spela hellre in i karrosen! tycker Erik Marknadschef Ncore Acoustical Solutions www.n-core.se |
|
Hmm.. ja det känns lite tajt där inne. Kanske kan bygga ut dom ordentligt nere vid benen för det blir onekligen bättre drag i dem när de får en låda. Hur stor låda behöver en 6a om man tullar lite på djupaste basen i dem. Jag söker mest 70hz kicken vid baskaggen. mvh / Lars Det är aldrig för sent att ge upp. |
|
|
Du får gärna skicka bilderna. lars.agerstrand@cursnet.srv.se mvh / Lars Det är aldrig för sent att ge upp. |
|
|
Falcon525. Jag är med intresserad av dina bilder. Funderar nämligen på ngn form av ny baffel till kickarna. svensson.tobbe@bredband.net //Tobbe |
|
|
Jag byggde liknande som backes ljudbygg säljer men blev aldrig nöjd så jag håller nu på med nya. De gamla gjorde mitt 2-vägs otroligt instängt och tråkigt samt att jag hade resonanser vid 150hz.. De nya blir plastade med vinkling upp mot lyssnaren. mvh / Lars Det är aldrig för sent att ge upp. |
|
|
Jag antar att ni som byggt nya paneler skrotar fotstödet på förarplatsen? //Tobbe |
|
|
Med de gamla nej, med de nya för att kunna luta dem ja. mvh / Lars Det är aldrig för sent att ge upp. |
|
|
Uppskattningsvis hur mkt vinklade du upp dom? Dvs hur många centimeter "tummen pekfingret" på högsta stället från orginalpanelen? //Tobbe |
|
|
Övre delen på baffelringen är kant i kant med plåten över och undre kanten är i utkant på fotstödet, alltså jag har vinklat dem så mycket uppåt och så mycket mot förarn som det går. Båda högtalarna "siktar" nu ungefär mot växelspaken. Högre upp eller mer bakåt skulle ta för mycket plats. Är en grym skillnad i mellanregistret! mvh / Lars Det är aldrig för sent att ge upp. |
|
|
Ok, låter som en vettig konstruktion. Du tar alltså inte upp mer plats än vad fotstödet gjorde om jag fattat rätt? Som det är orginal spelar ju mellanregistret för skosulorna. Får se om jag börjar labba ihop ngt embryo till det i helgen. Du har inga bilder på underverken så man kan få lite tips? Jag bytte mina element rakt av mot orginalen i tron om att det skulle bli så pass mkt bättre än orginal att jag skulle kunna hålla mig från att pilla med ljudet i vinter. Men det låter MINST sagt skit. Fram måste ngn lösning likt din till för att det ska funka. Likaså i hatthyllan, jag funderar på att plocka ur fäste och "burken" för högtalarna i hyllan och täta till hålet som är mot skuffen, sedan montera en baffel ist för orginalgallret. Det ökar ju volymen ngt iaf. Som det är nu så är ju akustisk kortslutning milt sagt om min anläggning he he //Tobbe |
|
|
Precis, det jag offrat är fotstödet och lika mycket plats då på höger sida i bilen men där har man ju mer spel. Lite knepigt att bara komma förbi handsfackets konstruktion så den inte tar i på nervägen, lite mätningar innan stora plastbyttan kommer fram. Har tyvärr ingen kamera vare sig på mob eller övrigt, får se om jag lånar en kamera då jag klätt dem, just nu är de oklädda. Bak har jag orginal men det används bara lite till rearfill, räcker gott med framsystemet och en tia i skuffen. Pula kickarna smockfull med dämpull också, det gör mycket. Sen ska försöka komma åt med asfaltmatta på så mycket plåt som möjligt inne i karossen i kickarna, har prolem med att det sjunger i basen runt 150hz.. inge roligt vid rockmusik då dessa övertoner sjunger i skallen. Jag använde en vanlig sopsäck som skydd då jag gjorde mina formar, det funkade apdåligt då glasfibern blev för tung för att fastna så de ramla ner. Och använde jag bara polyester så blev det så tunt att de gick sönder. Så ett tips är att lägga mer tid på förberedelser innan plastningen. mvh / Lars Det är aldrig för sent att ge upp. |
|
|
Jag har inte plastat upp ngr kickar eller liknande ngn gång, mest pulat med skivkonstruktioner. Sitter och funderar här.... Skulle det inte kunna funka att såga ringar av MDF som man sedan justerar så att man får önskad vinkel på elementet. När man sedan är nöjd med vinklar och mått på alla håll och kanter så plastar man upp kicken så att det blir en jämn och fin yta? Dessa ringar skulle då mest utgöra ngn form av stomme som man plastar snygg, dvs MDFen kan man ju såga så tunna ringar som möjligt av och sedan hyvla till för vinkel och form? Är detta helt "galet" sätt att utföra det på? Hur brukar man göra? //Tobbe |
|
|
man brukar göra som du säger en baffelring av mdf som man spänner tunt fleecetyg över, detta dränker man i polyester så det stelnar och blir en snygg form, sen plastar man över det med glasbiber för med styrka. Länk Bra guide. mvh / Lars Det är aldrig för sent att ge upp. |
|
|
Aha! Där ser man, var iofs inte så jag menade :P Men det spelar mindre roll he he Tackar så mkt för länken! Nu ska det planeras plastning, är det vanlig båtplast man använder eller finns plasten att hitta i tex färghandel osv? //Tobbe |
|
|
överlägset billigast på biltema av affärerna, polyesterplast och glasfiberväv. Dock kan du hitta billigare hos som du säger båt eller flaggstångstillverkare. mvh / Lars Det är aldrig för sent att ge upp. |
|
|
Ska spana runt lite efter plast senare, det är en bra bit kvar innan jag ska börja med att installera härligheten. Förmodligen inte före sommaren iom att jag har kallgarage (brrrr). Om jag nu kan hålla mig tills dess förstås he he Har lite komponenter kvar att skaffa, sedan funderar jag på att bygga en ny baslåda, har kört med en Lanzar 10" reflexlåda i min förra bil, nu är jag sugen på en sluten 12" av ngt slag. Har hållt mig inaktiv i byggande och komponentkollen ett bra tag nu så det gäller ju att spana in vad som "duger" idag. Men funderar på om man kan hitta ngt 12" element som klarar sig i en låda på 25liter. Btw, jag hoppas du inte tar illa upp för att tråden övergått till att ge mig råd ist för att lösa din egentliga fråga... //Tobbe |
|
|
Det e lugnt, jag har bara kallgarage också, en kupévärmare och en värmepistol så:-) Inga prob att hitta en 12a som passar i 25 liter. mvh / Lars Det är aldrig för sent att ge upp. |
|
|
He he ja jag lär nog allt hamna i garaget snart iaf. Som det låter i stereon nu så får man ju spader när man kör bilen. //Tobbe |
|
|
Jag blir förvånad varje gång jag går in i bilen, det låter så jävla bra och högt:-) Pinsamt jobbigt att stänga av bilen och musiken tystnar. LÄTT värt att vinkla högtalarna, rösterna lyftes fram på ett helt annat sätt. Måste bara skaffa tillgång till varmgarage en dag så plåten blir varm och man kan sätta asfaltmatta precis överallt. mvh / Lars Det är aldrig för sent att ge upp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.