|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har läst att man behöver specialverktyg för att justera ventilerna på en M5 e34, 95:a i mitt fall. Är det verkligen så eller blir det bara enklare med specialvertyg? Kan man mäta spelet utan specialvertyg? | |
|
För att mäta ventilspelet använder du vanliga bladmått! För att byta ventilbrickor (=ställa ventilspelet) måste du ha ett specialverktyg. Maila mig om du är intresserad av att skaffa dig ett. Jag har mitt (eg mina för det är olika till insug och avgas) kvar sedan jag var ägare till en M5 -95! Här kan du se hur man gör! Det är visserligen en M3 men det ser likadant ut! Länk Per L |
|
|
Tack för svaret, Per L. Jag har mailat dig. Har läst lite på forumet om att man ev kan använda Volvos justerbrickor. Har inte lyckats få det riktigt bekräftat. Finns det någon anledning att använda Volvos, är de billigare? Någon som vet? |
|
|
Kan inte riktigt förstå varför man skall köra med VOLVO-grejor när ventiljusteringsbrickorna inte kostade mer än runt 40-55 kr/st på BMW år 2001. Fast å andra sidan vet jag inte vad VOLVO tar för sina! Per L |
|
|
BjörnB:En ventiljustering hos BMW i Nyköping(augusti -04) kostade bara 2500 ink ny ventilkåpspackning o byte av en "bricka"(ca 2000 för jobbet,ca 50 för brickan samt en 4-hundring för packningarna),kan inte tänka mig att BMW i Linköping tar mer,snarare mindre "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
BMW i Linköping tar 2500:- kostnad för packning och 60:- per bricka tillkommer. Fördelen med Volvobrickor för mig skulle vara att jag har bättre kontakter på Volvo och kan ev låna ett bricksortiment när jag håller på. Jag tycket det kan vara värt att meka ett par timmar för att spara 2500kr. Dessutom vet jag precis vad som blivit gjort. |
|
| Volvoschimsen passar rakt av, pris ungefär 50:-. Bmw hade inga schims hemma, de rekommenderade mig att åka till vovlo. Samma schims sitter också i vissa fiat motorer. | |
|
Tack för svaret Jugga! Volvo shims kan jag tänka mig men Fiat känns inte riktigt bra ;) |
|
Gemini__ |
"Aros auto" i Västerås tar endast 900kr för en ventiljustering på M5 E34. Kostnad för packning och ev. "brickor"(antar jag) tillkommer men ändå ruskigt bra pris. Ska själv låta utföra en kontroll av ventilspel, ställde dock av bilen idag så det får bli till våren =) Mvh: Thomas |
| Har en M3 E30 vilket skall vara samma brickor, Vilka Volvomotorer har samma B21-23 eller ? | |
| Just det, B21-23. | |
| Per L: Vad vill du ha för special verktyget? | |
|
Molins bil i Sundsvall har brickor..... Kör på höger sida |
|
|
Har mätt upp samtliga ventilet och spelet ska ligga inom 0,28-0,33 mm. Jag har 0,25 på några ventiler och 0,20 på nån estaka. Tycker ni de ska shimsas upp till 0,30? Åt vilket håll brukar spelet ändras, har hört båda varianterna men jag skulle själv gissa att spelet normalt minskar med tiden allteftersom ventilerna sätter sig i toppen. |
|
|
BjörnB: Jag hade ändrat dem. Kan inte vara särskilt nyttigt att åka runt så, i alla fall inte med 0,20. //Schnitzer __________________ |
|
|
Bilen går ju bättre med mindre ventilspel ;) Supersport 600 motorcyklar kör med minimalt ventilspel, men det gäller att kolla ventilspelet ofta så man inte bränner någon ventil. Men det lutar nog åt att justera som du är inne på. Frågan kvarstår dock hur brukar spelet ändra sig? |
|
|
Jag gav endast 400:- för en kontroll av ventilspelet hos en känd BMW verkstad i Linköping. Ingen justering krävdes därför så stannade kostnaderna på just 400:-. Precis som någon skrev så tar BMW i Linköping 2500:- men det är om jag förstått det rätt bara om alla ventiler behöver justeras. Jag skulle aldrig betala 2500:- om det bara var en kontroll av ventilspelet som utfördes, hoppas ingen av Er behövt göra det. mvh/Per Flisberg |
|
|
Flisan, var det på GA:s? Hackefors bil tar 2500:- för arbetet. Brickor tillkommer med 60:-/styck, kostnad för packning tillkommer också. Jag meckar hellre själv. Tog väl 20 minuter att ta bort ventilkåpan, tändspolar mm. Mätning av spelet 15-20 minuter. Skulle uppskatta att det återstår: Byte av bricka 5 minuter/st Montera tillbaka allt igen 20 minuter. Summasumarum: lite drygt en timme. |
|
|
Jag väcker denna tråd igen. Vart finns detta special verktyg att få tag i? går det att köpa eller är det enkelt att göra (svetsa, böja)? Mvh Erik |
|
| Jag beställde från bmw för några år sen, dom har blivit rejält mycket dyrare sen har jag hört. Läste om någon, tror det var här på forumet, som slipade till en insexnyckel, det funkar säker lika bra. | |
|
jaha okej. va kostade din när du köpte den då? Du vet inte hur dom slipade till den? :S Mvh Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.