|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
bustorp |
Rätt ollen. Oavsett hur välskött bilen har varit så är den i a f använd med de ev, skavanker det kan innebära. Det är nästa ägare som har bekymret att få ut det ev. "överpriset" det innebär att sälja hassos f.d. bil. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bustorp. Ev skavanker ?? vilka??? :)) för att hitta en bil i det skicket så lär du få ta till en 2003 med mindre än 5000 mil på mätaren. Dessutom så har jag monterat attraktiv utrustning för minst 50.000 kr utöver fabriksutrustningen (90.000)som du inte får när du köper en 528 i 80-100 tusenkronors klassen, Men när vimpelhandlaren har prisnivårer på 90.000 för snikutrustade 32.000 milare så kanske det heller faller i smaken :)) ///MVH Hasso Länk |
| HA-HA! Bra Hasso, som man ropar får man svar:) | |
|
Jag tycker ju det är skitsvårt att få bra betalt för fina välvårdade bilar som ska säljas, ännu svårare är det att få något för extrautrustning Såg t.ex att det kostade mer än 80.000 kr att gå upp en kvalite i läderinredning i nya M5a mot original läder. När det är dags att kränga en sådan bil så kommer man inte att få många tusenlappar extra för den "investeringen". |
|
|
Extrautrustning är kul att ha och gör säkert bilen mer lättsåld men har tyvärr inget stort värde när man skall sälja bilen. Årsmodell, miltal, dokumentation och ett rimligt skick är huvudsaken. Sen finns det alltid privatpersoner som köper med hjärtat i ställt för den ekonomisk hjärnan och de gäller ju att finna dem. mvh |
|
|
haha, två personer, en tanke! |
|
|
Ta det lungt hasso:-) Iofs har du nog lite fel ang andra likvärdiga bilar. Tror tex att farsgubben 528 från 97 är i minst lika bra skick som din fd, dock utan det där lull lullet som du har hottat upp den med. Han kör tex omkring med en plastbricka till höger om gaspedalen för att det ej ska bli märken på inredningen. Skulle den värderas likadant? Hoppas det i alla fall, annars får jag hålla med en del andra i denna debatten. Men i vilket fall grattis och den var/är snygg det har jag ju själv sätt. *BAWORAK* |
|
|
Håller med Ollen här. Givetvis är säljaren/köparens seriositet en STARKT bidragande faktor till hurvida man blir intresserad av att göra affär. Kanske man till och med kan tänka sig att köpa lite dyrare/sälja lite billigare om motparten ger ett mycket bra intryck, så att man förstår att man kan göra en smidig affär utan strul. Så kände jag verkligen när vi köpte vår nuvarande E34. MEN när man gör en värdering utifrån en annons vet man inte mycket om säljarens seriositet, mer än vad som kan utläsas ur annonsen. Därför kan ibland värderingsforumet bli missvisande. Ibland så är det "right on spot", ibland så är det helt av banan. Därför får man, som Wendtan påpekade tidigare, se det som en riktlinje. De bästa värderingarna gör man genom att gå genom alla annonser för likvärdiga bilar, och sedan räkna bort säg 5-10% i prutmån för en normalskött bil. Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
stefannorr |
60-70 k för en e 39 -96...ja mätarskruvat lik me mysko dokumentation eller desperat försäljare möjligtvis. |
|
Kom just tillbaka efter att tittat på en ev vinterbil. En 328 -96 touring. Den gick tyvärr 2 minuter innan jag kom fram. Visst inte i toppskick, i behov av dammsugning, tvätt och vax och 4 nya däck men rätt ok ändå. Helläder. Den gick för 40.000, det var ju i och för sig bara en 3-serie men det var i alla fall en touring och de brukar väl kosta lite mer. Även om man köpt 3 sådana så hade det ju inte blivit mer än 120.000 tillsammans. |
|
bustorp |
hasso: Skruva inte upp dig för att andra har en avvikande åsikt. Jag pratar skick, inte utrustning. Vad jag förstår så har bilen gått över 9 000 mil. Det måste väl synas någonstans. Lyktglas,vindruta,stenskott, blästerspår efter däckssprut m.m ? Dina mil kan väl inte vara snällare än andras, eller (du jämför med 2003:or på 5000 mil)? Är det lackat någonstans så sjunker värdet i mina ögon (har tyvärr missat din annons så jag vet inte det). Vad gäller utrustningen så får man aldrig ut vad man har lagt ner, det är vi väl överens om. Och det är ju köparen som värderar utrustningen vid en affär eftersom det är han som har lädret, eller hur? Sportsystem o ventilhattar är ju inget som höjer värdet i mina ögon men nu var det ju inte jag som köpte bilen så därför ska jag väl inte värdera den heller. Min egen personliga åsikt.... BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mina mil är betydligt snällare än andras, nej det syns ingenstans att bilen rullat mer än 5000 mil. Bilen är i 90% nyskick utvändigt och 95% nyskick invändigt pga(förarstolen använd i 9500 mil.) Passagerar sätet ca 2000 mil baksätet inte alls sedan bilen var ny. Bilen hade komplett ny 01.front utan stenskott, några enstaka på huven. för övrigt inte ett märke eller skråma någonstans. Bilen körd ca 700 vintermil .alltid stått rentvättat i varmgarage sedan ny, Den enbart används som "söndagsbil" dvs aldrig brukad. vill du veta allt om denna bil är det bara du läser 80 sidor dagbok här på Autopower. Jag skruvar inte upp mig, men fakta är fakta och ingen hörsägen eller antaganden. Och som jag sagt tidigare så finns det dyrare 96/97or som garanterat inte är i detta skick. Men visst måste det var bättre att köpa en för 80 tusen och själv få kosta på 50.000 för att få bilen som man vill ha den bara för att det är så kul :DDD ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso>> Du behöver inte alls förklara eller försvara dig. Ingen är kritisk mot dig. Tvärtom, så är det bara att gratulera att du lyckats få så bra betalt! Självklart skall man som säljare försöka få så mycket som möjligt. Det är köparens roll att försöka få ner priset. Hälsn O. |
|
| Ps. Inte för att jag vet vad du fick till slut, men det har jag inte att göra med. DS | |
|
Lugn nu Hasso. Det var ingen kritik från mig heller, bara att gratta dig som fått ett bra pris. Det var nog mera egna erfarenheter att det är skitsvårt att få betalt för extrautrustning, jag har nog aldrig grejat att få tillbaka mer än max 15% at vad den kostade. Och jag tror jag vet något om bra skick på en bil, jag har själv en bil som står i varmgarage och rullar max 150 mil/år, den är bara ute soliga dagar, Kör den inte ens i regn. Jo föresten i år så regnade det den dagen jag skulle till besiktningen och det kändes inte bra alls, funderade till och med på att boka om tiden. Är man knäpp så är man. |
|
|
Fick min e39 528iA 1996/1997 med 15 500mil på mätaren såld för 100` i veckan. Rikligt utrustad, extremt välvårdat osv men fortfarande långt ifrån Hassos exrema bil varför JAG anser att 130`inte är ett dugg överpris. Vågar påstå att man inte få bättre bil för pengarna än Hasos- grattis till den som köpte den- lycklig kommer du att va länge. |
|
|
Vi är väl bara människor? När man värderar en bil och någon listar något skriver "bra" skick så får den vad om kallas en bilhandlarvärdering. Dvs någots om är lite utav en 'grönbok' vid privatförsäljning. Jag lovar att om du ringer till en bilhandlare och säger jag har en "528i följande utrustning bla bla bal xxxx mil" så får du en värdering utav handlaren. Förmodligen ett snitt på vad han ger för en bil av den sorten och mitalet osv. Men om du är tjenis med handlaren, ni har en relation sedan tidigare och handlaren vet att dina bilar oftast inte blir stående i hallen pga utmärkt skick så får du mer i inbyte för din bil. Konstigare är det inte. Hassos bil är känd för den stora massan, många bmwtokar har intygat skicket på hassos bil. Detta gör att det egentligen inte finns ett enda frågetecken kring hassos bil. Skriver man däremot in en beskrivning som lyder. "Hej ska sälja min 528" -96 10 000 mil komfortpaket "facelift" bla bla bla MYCKET fint skick. Så får man direkt ett par frågetecken. Vad är mycket fint skick? Hur är historiken kring bilen? Antal ägare? Osv osv. Har man en bil i hassoskick så har man relativt ofta koll på vad bilen är värd eftersom man har ett intresse. Som Wendtan skriver så får man i värderingsforumet en fingervisning om för hur myket liknande bilar har gått för och vad som kan vara rimligt försäljningspris. Ingen tvingar någon att sälja bilen till ett "underpris". |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
min ödmjuka åsikt, efter att ha sett Hassos "gamla" 528:a vid flera tillfällen, är att ingen har tillåtelse att yttra sig om den utan att ha sett bilen. Det går att ha åsikter till höger och vänster, men när det gäller Hassos bil så måste den helt enkelt ses! Alla argument faller liksom platt till marken annars. Jag menar tex "stensprut", tjena.... mvh Johan |
bustorp |
Hu... Att ha en avvikande åsikt i den här tråden var nästan som att attackera en religiös ledare :) Johan: Jag tror det var mig du menar när du skrev "stensprut". Det skrev i o f s inte jag. Vad jag försökte säga var att jag trodde att de 9 500 milen som bilen i fråga har rullat har varit på allmän väg, eller? Vägar vars beskaffenhet inte varierar så mycket i vårt land. I min landsända (den södra) syns de milen bl.a på sidorna under listen som fint, fint blästras av vägdamm o smågrus speciellt om man har breda däck. Jag trodde det var så i hela landet men jag har säkert fel. Jag har tidigare jobbat en del med rekond under många år o gjort en 11-1200 bilar men aldrig sett en helt oskadad begbil på dom milen o åren. F ö skriver ju hasso själv att det finns några stenskott på huven (han berättar dock icke om den är lackad någonstans vad jag sett). Hur man undgår att utsätta sig för sådana "förslitningsskador" borde det göras ett reportage om av någon i redaktionen för AutoPower. Det skulle garanterat bli populärt o läsvärt. Då kan alla få chansen att lära sig hur man håller sin bil fin :) Lycka till säger jag i a f till den nye ägaren. Var lika rädd om den som hasso så har du bil länge..... BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
:DDD Det var fasen vikken lång tråd detta blev bara för jag sålde bilen :)) Jag sålde inte bara bilen utan fick en mycket trevlig kompis som är lika pedantisk som jag, och bilen ställs av i varmgarage om 2 veckor, och tas fram i vår när solen skiner :)) Känns riktigt bra tycker jag. 540 har jag seriöst tvättat ikväll och det är det bästa sättet att lära känna och inventera div skavanker och här finns det en hel del att göra är bara att konstatera. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.