AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
18.858

Sverigest finaste 528 äntligen till salu!

Sida 5 av 8
Kalle

Sett till ålder , modell och mil och med tanke på
hur snittet för en e-34 brukar se ut så tippade jag på att din
525'a är värd 35'.......

JAG tror att din bil är finare än snittet för en e-34 fr -93
men det jag menar är att din värdering låter lite knepig emellanåt. Om nån säger att dom har en E-34 som är i abolsut superskick både maskinellt och inredning/lack så får man väl tro dom...........

Tycker ju precis som Hubbe325 fast han kanske förklarar det bättre med färre ord......= )

sw
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har aldrig sett Hassos bil men av det jag har läst här verkar det vara något utöver det vanliga.

Ska man anta att alla som skriver toppskick är lika extremt välvårdade gör nog att man hamnar snett i värderingarna.

Jag tror också det faktum att just Hasso säljer bilen drar upp priset.
Han har onekligen gjort sig ett namn på forumet.
Finns säkert några lika fina bilar i landet, men en "vanlig" säljare tror jag får svårt att få lika bra betalt.

Den som köpte Hassos bil tror jag inte gjort något ekonomiskt jättebra affär, däremot har denne nog köpt en bil med ytterst liten risk att några dolda fel och brister ska dyka upp den närmsta tiden.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Kalle: Tack för feedback. Skall jag tolka det som att bilen bör landa på 80-90 000, naturligtvis förutsatt att uppgifterna i annonsen stämmer? Vad bör då en standardutrustad bil i normalskick kosta - 70 000? Och en importerad långmilare i sämre skick, kanske 50-60 000? Vad är det som får dig att landa på ungefär 2/3 av Hassos bil; vad är det som gör de extra 40-50 000 kronorna? Utveckla gärna ditt resonemang i detalj, jag är nyfiken på hur en rutinerad BMW-värderare resonerar.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Mixtus, tror jag svarade lite på din fråga innan du hunnit skriva klart den ;)

Skriver Sven Svensson att han har en jättefin 528-96 så skulle jag värdera den till mellan 90-100.

Att Hasso skulle få bra betalt för sin bil kom nog inte som någon överraskning med över 120' trodde nog inte jag han skulle få.
(Återigen jag har aldrig sett bilen live)

da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Det var vår förbannade skyldighet att se till att grabben fick såld sin 528 för så mycket det bara gick, han har ställt upp så grymt mycket för alla oss BMW ägare här på forumet och sparat otroligt mycket pengar för oss! Hassos bil får anses som unik. Capice!

Hasso: Nu har du gått o blivit grabb på nytt :)

Hassos 528 var ett unikt fall som inte kan tillämpas i värderingsforumet punkt

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
..alla grabbar kör manuellt, gubbar åker automat! *duckar*

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Sant. Men om vi bortser från Hassos raket, vad är rimligt att betala för en riktigt välskött bil. Är 100 000 panelens bud?
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Kan inte göra annat än att hålla med Wadstedt. Om man kommer in på forumet utan förkunskaper kan man inte lita på värderingarna. Jag har sett en del trådar där man har fått facit lite längre ner, tex en M5 touring som inte skulle gå för mer än 65, som såldes för 80. Hade denna säljare litat på informationen/rekommendationen hade han kanske fått mindre för den. Många är helt inriktade på miltal och förkastar en bil som har gått mer än genomsnittet. Man måste inse att tiderna har förändrats och bilarna går MYCKET mer nuförtiden. När jag började min karriär tyckte man att tiotusen mil var gränsen för att en bil skulle börja bli för dyr i reparationer, nu ligger väl den gränsen på 25-30.
Jag har inga problem med en bil som har gått långt om den är välskött och i övrigt fin, men är fortfarande en bedömning som måste göras bil för bil. När man bedömer en bil kan man inte säga att det inte går att få ut mer för en si eller så utan att se bilen. Det känns lite som alla personer som bjuder på bilar man har på annons utan att se bilen. De personerna verkar inte så intelligenta i mina ögon.

Grattis Hasso, du har fått ut vad din bil troligtvis är värd och köparen kommer säkerligen att vara nöjd. Det bevisar bara att det fortfarande finns köpare som uppskattar en välhållen bil och inte dumprutar bara för att nisses bilar importerat ett lik som kostar hälften.
Mixtus
Man kan ju inte ställa samtliga e39 bredvid varandra, och dela ut exakta prislappar på alla, går inte att resonera så.
Köper du en fin för 80, kanske en annan som är i lite sämre skick och fler mil åxå är värd 80.
Upp till det enskilda exemplaret just då, om en vecka är det nya bilar som är till salu.
Det är ju därför man får leta efter just sitt ex såklart, med sin budget :-)

Jag säger skit i nån tusenlapp hitådit på inköpspriset, hitta rätt ex istället. Det blir så dyrt och trist att laga dom billigaste.
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
En klyscha som gör sig bra här: Man får vad man betalar för. I Hassos fall har man fått en bil som säkerligen motsvarar de förväntningar man kan ha med den prislappen.

Att köpa utifrån kriteriet att det ska vara så billigt som möjligt får man oxå ta konskevenserna av detta....helt enkelt "våndan av att betala för lite"...

Vi har ganska nyligen köpt hus i STHLM.....ska man ha något hyffsat är det bara att öppna lädret och försöka se glad ut. Att leta billigt, billigt blir oftast en dyr affär i slutändan då det OFTAST finns en anledning till det låga priset.

Kanske inte helt rättvis att jämföra bilr med hus..men ändå.

Trevlig helg / Wallace
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Så, nu har jag varit och tittat på 528iA-96. Inget Hasso-skick där inte! Nä, inte ens ett skambud blir det. Visserligen nio år på nacken, det får man inte glömma bort. Men jag retade mig på en hel del obehagliga lacksläpp. "Mycket fint skick". Jojo. Kalle, du hade rätt ;)

Skönt att sätta sig i en rostfri trea med ren klädsel och nybilslukt i kupén. Jag vred ur 328:an rätt ordentligt på vägen hem :D ... Den som är nyfiken på vilken 528:a det var kan höra av sig via e-post.

Pistolas: Håller med. Och det är därför jag ställer mig frågande till alla prislappar som delas ut till höger och vänster. Det var egentligen min tes.
Får gratulera Hasso till nya bilen! Trodde han skulle våga sig på en Jagga denna gången men icke. 540 är en harmonisk vagn. Vägde länge mellan Jaggan jag sedermera köpte och en 540, alternativt 740. Försäkringskostnaderna, prestandan och utseendet avgjorde mitt val.

Apropå priser kontra skick så krängde jag iväg min 523 it -97 till ett pris som var ca 30-40 tusen över snittet. Bilen var i ett skick som motsvarar hassostandard med allt vad det innebär. Till slut dyker det upp en köpare som är beredd att betala för en pedantskött lågmilare (min hade gått drygt 9000 mil vid försäljning).
stefannorr
Har bara idas skumläsa dom sista inläggen,men om ja får välja mellan en normalskött 528 och hassos bil så är ja givetvis beredd o betala 130 000 för den än 90 000 för en tyskimport me skum dokumentation av samma årsmodell.
Kör själv omkring med en Luleåsåld lågmilare 523 96 o skulle aldrig släppa den till sthlms priser...ped skött me extraservice utöver de vanliga lackbehandlad varje år m.m...vet en likadan som såldes i Luleå för en månad sen för 130 000 kr...nu skulle ja ju inte ta de vid försäljning ,men under 110 000 skulle ja inte släppa den...har fått 123-o 125 av snåla bilhandlare i inbytespris,men även skämtpris på 90 000 o då behåller ja den : )
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tjena <bjoercken det var länge sedan,
tack den går som en dröm :))

///MVH Hasso
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kontentan är ju att köparen får vad han betalar för, d v s mycket bil för pengarna och om sedan någon vill betala mindre pengar för mindre välskötta bilar då må det väl vara hänt. Köparen och säljare är nöjda och har gjort en bra affär jag önskar dem båda lycka till.
Hasso: inte titta för långt ned i vitvinsglaset nu upp och tapetsera med dig!
Asken
Jaså, det är dags för doping för att få tapeterna att sitta kvar?! :-)
Nåja, Hasso har tokkoll på det ändå! Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Jag tycker det ligger en del i vad Wadstedt skriver. Det är lätt att vara raljalt kritisk mot bilar och säljare man aldrig sett och träffat, medan med en person man har en koppling eller relation till blir det plötsligt en helt annan sak! En person ovan tillstår ju tom att det är vår skydlighet att hjälpa till att snacka upp priset (!). Hur seriöst är det? De flesta av oss är glada amatörer och man får nog tolka värderingarna därefter.

Det är naturligtvis upp till envar att betala det man tycker bilen är värd. Och att som säljare att begära så mycket man tror man kan får ut. Vill nån betala 40tkr extra för ett bra skick så gör man det. Att han sen kanske inte får igen pengarna när han skall byta in/sälja bilen blir ett senare problem.

Förutom bilen skick tycker jag att säljaren serositetsintryck är viktigt för en ev affär. Och förstås även köparens, om man själv säljer (typ när det första man hör i telefon är "Do, vad är sista priset, va", blir man lite matt :)).

Slutsats: försök bilda dig en egen uppfattning från fler källor än detta - i och för sig eminenta forum - om vad din bil är värd.
Alla , både vi här och köpare där ute, har olika uppfattningar om vad som är "rätt" pris.

Ha en bra kväll!
/O.

stefannorr
Precis...en bil är ju olika värd för olika köpare...visst man kan köpa en pärla,men inget säger ju att pärlan inte börjar krångla omedelbums..så är ju bilar..o den i bruksskick..kan ju va åtgärdad o rulla på bra utan problem...mycke är ju som allt annat tur eller otur..flyt eller missflyt...
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Tänkt få tråden att återvända till det ursprungliga ämnet.

Det gäller för köparen av hassos extermvårdade 528 att behålla den i många år nu. Skulle han kränga den inom kort så är det ju svårt att få mycket mer än 60-70 tusen för en E39 från 96. De är klart att hassos bilar är mycket mer värda, men nu är det ju inte hassos bil längre....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.