AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
18.860

Sverigest finaste 528 äntligen till salu!

Sida 4 av 8
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
...vi är ju bara människor.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jovisst! Du har rätt men problemet är att verkligheten oftast ej är lika "logisk".

Av den anledningen har du ytterligare ett skäl till varför man bör vara aktiv här på power.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Wadstedt79,

Om man läser Hassos dagbok under frilansargalleriet så framgår det med all önskvärd tydlighet att bilen verkligen är i ett unikt skick, samt fått all tänkbar vård och omsorg. Därför kan bilen värderas högre automatiskt, och bland annat därför är Hasso trovärdig när han skriver toppskick.

När jag läser en annons skriven av någon jag inte känner, och där står "toppskick" eller "pedantskött", så tar jag för givet att det är ren lögn, precis som allt annat en bilförsäljare påstår.

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Kalle Hansen

Så om Hasso hade varit den pedant han är fast aldrig loggat in på Autopower förut så hade du förutsatt att han ljög om skicket?
Låter misnt sagt märkligt. När jag värderar på forumet så värderar jag alltid utifrån ägarens beskrivning av sin bil.
Sen om nån skriver toppskick och har ett riktigt ras så lär dom ju märka att det är ganska stor skillnad på min värdering ocg vad dom slutligen får för sin bil.

I och för sig så förklarar det ju en hel del om andra också värderar bilar här som du eftersom jag ju alltif fått mer för mina bilar än vad "panelen" värderat dom till. Kanske har ord jag använt som just "toppskick" eller liknande automatsikt tagits för en lögn (För det kan väl inte finnas nån Bmw älskande pedant som inte alla på Autopower känner vid namn och ansikte...) .
Det gör ju hela värderingsforumet ganska överskattat i mina ögon i alla fall. Även om jag vet att penelen också får rätt emellanåt.

Att jämföra en privat bilsäljare med bilnasare är väl inte heller riktigt rättvist. Stor skillnad på nån som lever på att kränga bilar till högsta pris eller nån som kanske byter bil 1 gång per år eller mindre......

sw
Värderingsforumet är till för att ge en fingervisning om hur man skall lägga sitt pris om man nu "misslyckats" med det priset man satt från början.

Wadstedt: Jag förstår inte riktigt var du vill komma, de spelar ingen roll om Hasso skulle skapat en ny användare och fått sin bil värderad till 85 kkr. Den hade fortfarande blivit såld för runt 130 kkr :) Bilen såldes dessutom till någon utanför forumet som inte vet vem Hasso är.

Att värderingsforumet inte är "lag" borde även sunt förnuft kunna konstatera.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
men på rekommendationer från en forumdeltagare...

Förstår och håller med wadstedt79. Här är ju en bil i pedantskick och det kan ju faktiskt finnas fler, så värderingar kanske är bra att göra utifrån de uppgifter som säljaren ger. Om det sen inte stämmer är det ju säljarens problem för då blir den inte såld...

/Christofer
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag skulle aldrig använda uttrycket toppskick i en annons, det har lika många definitioner som BMW ägare.
möjligtvis mint condition ;) extremfina bilar kostar pengar och det finns 96/97 som är dyrare än min. Sedan finns det 100-tals brukskörda "vrak" för 100 papp också om man hellre vill ha det.

///MVH Hasso
Länk
Wadstedt79,

Du får gärna leva i tron om att alla som säljer bil privat är ärliga, och att deras syn på Toppskick överensstämmer med din. Själv har jag sett tillräckligt många bilar som utlovats vara "endast handtvättade", "pedantskött" och så vidare för att alltid ta säljarens ord med stor skepsis tills han kan backa upp sina ord med dokumentation - oavsett om det är en privatperson eller en "handlare".

I min värld så är det helt bisarrt att blint lita på vad som står i en annons skriven av någon som man inte har en aning om vem det är.

Mvh,
Kalle
_____
Subjektiva kommentarer är ju i allmänt totalt onödiga i annonser. Så mycket saklig och utförlig information som möjligt om bilen, och rikligt med högupplösta bilder som tydligt visar bilens skick. That's it. Är bilen fin så kommer det att framgå utan kommentarer som "finaste bilen i stan" und so weiter.

/// Olof

Länk
allmänt = allmänhet... *suck*

/// Olof

Länk
Har aldrig sagt att jag tror på allt som står i annonser av privatpersoner. Menar bara att nån som lever på att sälja bilar har större anledning att försöka "lura" till sig så mycket som möjligt för bilen.

Förutsätt att "Hasso" hade velat ha en bedömning av prisbilden för sin 528 -96 och inte var känd här. Gissningsvis skulle väl du (Och många andra) värdera den till nånstans mellan 85-100 k (Eftersom den ju absolut inte kan vara i bättre skick än bruksskick). Om "Hasso" då inte varit en Bmw fanatiker och trott att bedömningen av "experterna" var riktig, skulle han ju troligtvis sålt bilen för kanske 30 k mindre än vad bilen var värd.

OM du skulle vilja ha en värdering av din bil (Vilket ju inte är troligt eftersom du ju verkar veta det bäst själv) så skulle jag med ditt sätt att dra alla bilar över en kant värdera din bil till kanske 35 k sett till modell , år , miltal och utrustning.
Du skulle troligtvis värdera din bil högre än så. Men det är ju bra att veta att när man ska värdera bilar på forumet så ska man ta i beräkningen att fullutrustad antagligen betyder taklucka och rattmuff, Toppskick betyder bruksskick och ingen rost betyder att rosten inte gått igenom riktigt än utan bara är ytlig.............

Hasso

Du behöver inte ta åt dig. Har inte skrivet nånting riktat till dig.
Tror säkert att bilen var värd de 130 k och fattar väl att många hellre betalar mer för en fin bil än 100 k för ett ras. Men jag blir bara störd på att svaren blir så olika beroende på vem som vill ha värderingen. Och det är tröttsamma att man får ju vad man betalar för.... I många andra värderingstrådar så tycker ju många ändå att det kvittar hur fin en bil är så kan man ju inte ta ut rövarpriser ändå. Min erfarenhet är i alla fall att det är lättare att sälja en skräpbil billigt än en kanonfin bil dyrt.

Sen beöver inte en fin bil vara dyr. Kompisen köpte en
mycket fin svensksåld 523 -97 med full dokumentation ,
13500 mil, 17" och nya vinterhjul för 90 k av en handlare.
Hade personligen inte tyckt att det var motiverat att lägga
40k till för en ett år äldre 528 även om den är i utställningskick och inte ens gått 10.000 mil. Men det är ju bara min åsikt.
Det är ju kul att du fick bra betalt för den och att den blev såld så snabbt.

Wendtan

"Att värderingsforumet inte är "lag" borde även sunt förnuft kunna konstatera"

Men kan man inte vara lite konsekvent i värderingen av två likvärdiga bilar för det även om man inte känner ägaren till den ena eller sett bägge bilarna...........?

sw
Värderingen av Hassos 528 hade med hög sannolikhet varit konsekvent om någon utomstående skulle få bilen värderad.

Att den sen inte faller inom rimliga gränser för vad modellen med det miltalet är värd är något exeptionellt som händer kanske en gång på 1000. Bilen var värd det som begärdes, och bilen såldes dessutom ganska fort.
Det finns alltid undantag som bekräftar regeln :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Wadstedt79,

Du får gärna visa mig var man kan köpa en svensksåld 525i -93 med 11 000 mil på mätaren för 35 000:-, så ska jag överväga att köpa mig en andrabil.

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Här går det hett till. Varför inte testa?

Idag kl. 15.00 skall jag titta på en 528iA-96. Svensksåld och full bok, cirka 1700 mil per år. Välutrustad med det mesta som gick att beställa då, men utan navigator och tv. En bra färg som gör att den är lättsåld. Enligt uppgift är den välskött och i bra skick för sin årgång. Jag har även talat med tidigare ägare som vitsordar det goda skicket - när de sålde. Sommar- och vinterdäck naturligtvis.

I jämförelse med Hassos bil:
- Mer utrustad
- Ej "facelift"
- Mer mil
- Putsstatus ej kontrollerad

Hasso får inte gissa, han vet :))
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
ja det låter väl roligt för dig mixtus!!!!

///325///
Skrev bara att om jag skulle värdera din bil utifrån fakta om den och inte dina subjektiva åsikter så skulle jag värdera den till
35.000 kr trots det låga miltalet. Det är ju så du gör.
Skriver ner priset på alla andras bilar som du förutsätter är i taskigt skick i bästa fall. Jag har inte sett nån e-34 senaste åren som är i toppskick så dom lär ju vara ganska ovanliga........
Och eftersom jag varken känner dig eller sett bilen eller dokumentationen som du säger är klanderfri så förutsätter jag (Som du brukar göra) att det är en mätarskruvad bil i halvtaskigt skick.

Mixtus

Pris? Lycka till!

sw
Mixtus,

Runt 80-90 000:-. Orimligt att Hassos bil gick för 40 000:- mer? Tydligen inte :)

Mvh,
Kalle
_____
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
ni hänger ju upp er på små detaljer och exempel hela tiden...

Kontentan i det hela är att vid värderingar på forumet här så kanske vi ligger för lågt för de bilar som faktiskt är i mkt bra skick.
OM ngn skriver att den är i mkt bra skick när de frågar vad de skall gå ut med så måste man ju tro på det. Är den inte det så blir den ju inte såld, eller prutas hårt på. Det är ju inte upp till oss här att tro att folk ljuger.
Men visst 130 för en 96:a är det nog få som får ut. Men är köparen villig att ha en bil i riktigt bra skick så är det kanske värt det för honom/henne.

/Christofer
Wadstedt,

Var/när skriver jag att man ska utgå ifrån att en bil är mätarskruvad i dåligt skick vid värdering? Läs vad jag skriver istället för att hitta på egna versioner.

Man bör utgå ifrån att en bil är i "normalt" skick sett till ålder och miltal när man gör en värdering. Om bilen är svensksåld så hårddrar jag och utgår från att mätarställningen är korrekt. Om bilen är importerad av icke känd/trovärdig person/firma utgår jag från att den är mätarskruvad tills motsatsen kan bevisas.

Mvh,
Kalle
_____
Ja e rätt säker på att när Hassos 540i blir bytesmogen så kommer den säkerligen värderas betydligt högre än jämförbara bilar av samma modell och ålder:-).Vågar nog påstå att Hasso skulle kunna sälja bilen för mer(eller i vart fall lika mycket) än vad han köpte den för om ca 6mån,om han ville:-).Detta säger jag utan att veta vad han köpt den för....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.