AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
35.630

Varför så dyr?

Sida 1 av 2
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Att ta 195000:- i grundutförande för en så liten bil (i praktiken 2 sitsig)är ju snudd på kriminelt! Med komfortpkt. så är man uppe i nästan 215000:-! Biljäveln är i samma storlek som C3, Clio, Yaris, 206 m.fl. och dom får man 2 av för samma pengar.

Och vem kommer at köpa den när en man för nästan samma pengar får 316 compact eller 316i e46?

//Marin
Men 3-serien är på utgång, tänk på det. När E90 lanseras kommer ju troligen priserna på 3-serien höjas, som det i princip alltid görs vid generationsskifte.

/// Olof

Länk
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Men tanke på att en DKW A3 Sportsback 1.6 har ett pris i samma trakter som 1:an, så tycker jag BMW framstår som "billig"!
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Man får vad man betalar för, måste säg att jag är mkt imponerad över 1-serien. Känns inte som en liten koreans plastkoja som dom flesta andra i klassen. Riktigt välbyggd liten go-kart, som är riktigt rolig att köra om man till viss del bortser från motorn (vet inget om dieslarna dock, har bara kört 120i).

Sedan får man ju se till andrahandsvärdet också, förmodligen ett av dom bästa i klassen. Sedan att bilen är i samma storlek som C3, Clio osv spelar väl ingen roll.

/Erik - BMW CS #05162
Riktiga BMW kommer från Buchloe
mi
10
miper
530iA Touring M-sport 01
Marin:

Det handlar om företagsekonomi. Bilföretaget/tillverkaren finns ju inte till för att idka välgörenhet utan för att ge en tillräckligt bra avkastning åt aktieägarna. Ingen är ju tvingad att köpa bilen men företaget har i detta fall tagit fram en produkt som inte skall säljas enbart på logik utan även med känslor till bästa marknadspris.

Marknadspriset på produkten bestäms ju inte av vad den kostar att tillverka utan av vad kunden är villig att betala för den. Det sannolika är att många 1-seriebilar kommer att säljas pga designen, varumärkets image, köregenskaperna etc och att kunderna då är villiga att betala en extra slant (eller tom två!!) för detta trots att bilen är "liten". Alla som har råd att lägga lite mer pengar på sin bil vill ju inte nödvändigtvis ha en stor bil av olika skäl.

Har sett många som klagat på att 1-serien "är för dyr" och gjort likande jämförelser som du. Trots detta är de allra flesta mycket "sugna" på bilen och den har förhandssålts mycket bra enligt BMW:s nyhetsbulletin. BMW:s mål lär inte vara att överträffa dessa "billiga" bilars försäljningsvolym i antal utan att maximera den totala vinsten.

Få klagar ju på 6-seriens pris trots att den har en mycket högre vinstmaginal (försäljningspris/tillverkningskostnad) utan drömmer istället bara om att en dag få råd att köpa en begegnad.

Det senare kanske även gäller dig när det gäller 1-serien med den skillnaden att du vill köpa den direkt trots att den bara finns som ny än så länge? Vad vet jag? Alla kan inte ha råd att köpa allt man vill ha på en gång!

MVH Micke
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Golf V, nya Astran, Megane ll har alla fått sänka sitt grundpris EFTER introduktionen pga. sämre försäljningsframgångar än förväntat. Det skall bli mycket intressant och se om BMW tvingas till samma åtgärder för 1-serien.
//Marin
Marin,

Det betvivlar jag starkt. Att jämföra BMW med Renault, Opel och VW m fl är som att jämföra äpplen med päron. Vad dessa saknar i jämförelse med BMW är ett starkt varumärke och en väl inarbetad image. Och sådant betyder mer inom bilvärlden, än du tycks tro.

1-serien är inte bara en bättre bil än sina konkurrenter i mångt och mycket (komfort, väghållning, finish mm) utan har även ett av världens attraktivaste varumärken, alla kategorier. Bara det kommer att sälja många bilar. För det finns trots allt en hel del BMW-köpare som köper BMW:n bara för att det är en BMW, på samma sätt som det finns folk köper en MB, eller Porsche av samma orsak. Ofta personer med "cash" som behöver en andrabil med "rätt" varumärke. Då kvittar det om den är några tusenlappar dyrare än Renault Mégane...

Ta utgående 3-serien som ett exempel. En av klassens allra dyraste modeller. Svindyr i jämförelse med t ex Mondeo, Laguna och Vectra, men ändå europas populäraste mellanklassare. 3-serien har väl tappat försäljning senaste året, men dessförinnan var faktiskt 3-serien europas mest sålda mellanklassvagn. Knappast tack vare det förmånliga priset, utan för att det faktiskt finns en marknad för sk "premiumbilar". Bilar som har något "extra" och därför tillåts kosta lite mer.

Och jag tror inte att A-klassen hade blivit en sån makaber försäljningsframgång om den hade hetat t ex Opel eller Renault. Jag är 100% övertygad att det var stjärnan i grillen som förlät att den för det första välte, och att den för det andra var en mycket sämre bil än sina konkurrenter i det mesta.

MVH
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Motsvarande Golf är "bara" runt 20.000 dyrare än 116i. Så egentligen är det konstigt hur folk kan välja att köpa en Golf när man får en BMW med 3 års fri service och en bättre och roligare bil på alla sätt.
Efter det att jag varit och kollat på 1-serien så begav jag mig direkt till VW-handlaren och inspekterade Golfen. Kändes bara burkig och trist i jämförelsen. Ingen "snits" på designen, billiga och solkiga material i interiören.

Tror definitivt inte att Golf och 1-serien konkurrerar om samma kunder, för den som står i det valet och kvalet kan väl aldrig välja Golfen...? I så fall är ju Octavian det enda vettiga alternativet och det är ju absolut ingen 1-seriekonkurrent!

MVH
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Nya A-klass är väl den enda riktiga konkurenten i den klassen, och den säljs fr. 165000:-. Ett klipp i jämförelse!
Men jag skall nog ta mig tid och provköra båda bilarna.
//Marin
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Låt oss nu säga ifall man skulle åka ned till Tyskland istället och köpa sig en ny 1serie. Priserna skiljer ju helt klart.
Om man kollar prislistan här så står priset med och utan moms (16% tysk moms?) Länk

Vad gäller ifall man vill köpa en sådan i Tyskland? Betalar man tysk skatt?, vad till kommer utöver det då man importerar en ny bil till Sverige?

///Foppa
Foppa>>> Du betalar bilen utan tysk moms och får sedan betala svensk moms i Sverige. Summa suarum=ingen vidare affär. Köper du däremot en bil i ett annat Eu land som gått 600 mil eler är 6 månader gammal, behöver du inte betala svensk moms på bilen utan det räcker med ursprungslandets moms. Nya bilar lönar det sig att köpa i länder med mycket höga punktskatter eftersom de egentliga bilpriserna är pressade till max av tillverkarna för att det överhuvudtaget skulle finnas en bilmarknad där. I det fallet köper man bilen utan moms i tex Danmark och sedan i samband med registreringen i Sverige betalar den svenska momsen.

/D
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
är 600 mil och 6 mån. eller 600 mil eller 6månader som ska vara uppfyllt för att kunna klassas som §25-bil?

4 Cylindrar är 2 för lite!
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
dominik: Tack för ett utförligt svar. Klockrent :)

///Foppa
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Mugge: 6 månader OCH 600 mil. Står på Skatteverkets hemsida: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jag kan inte förstå allas jämnförelse. Kört väldigt mkt Golf 4:a, okej inte samma bil som Glof 5! Fast efter att jag körde 1:an så konstaterade jag snabbt att den enda konkurenns denna bil har är en gammal E30 M3... För roligare NY bil får man leta absurt länge efter, körde bara 116i, och denna var då milifrån gamla golf 4:an 1,4 och 1,6. Tvivlar på att 5:an är någon revolution! Nog för en framhjulsdriven bil är inte för mig att tänka på, men det har heller inte funnits nån tills 1:an heller!

Nu skulle inte jag köpa en ny BMW då jag helst servar min bil själv och således inte vill betala den extra förmånen! Så jag förstår folks ögonbryn över priset.. men jämnför med en som vill konkurera i samma liga! Audin har lika dyr milkostnad, se AMS test bl.a. så är det inte svårt att förstå varför 1:an kommer sälja som smör. Kommer säkerligen bli en het bil på begagnat marknaden med.. jag vet iaf själv att jag kommer köpa en om ca 3 år.

__
Länk
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
jag svarar bara en sak på den saken : KVALITET!!!!

///325///
viobebe
Vet ni vad märkesfixering är för något??

Det är varje tråd i detta forum.

Jag säger inget mer........

Det är bara konstigt att en fabriksarbetare i Munchen skule vara bättre än en arbetare i Wolfsburg, eller i Russelheim, Köln, Ingolstadt???????????

Jag bara undrar................
Trodde denna ypperliga sida handlade om märkesfixering.. // Månsson
viobebe
Okej, då

116i mot Civic Type R, samma pengar men definitivt olika bilar,

Civic ägaren har mkt bil för pengarna, men den märkesfixerade

kan sitta i sin 116i och drömma om M3 ;-)

det var det de.
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Jag tror visst att BMW konkurrerar om en del av VW's, Audis, Opels, Renaults, Peugeots, Fords, Fiats, Citroens, Seats och alla de andra jag glömts kunder. C-segmentet har utvecklats enormt de sista tio åren, se bara på Audi A3, VW Golf VR6, Focus ST etc etc. Att vara en premiumbil behöver inte längre nödvändigtvis betyda att man är fem meter lång. Här är de mer etablerade tillverkarna av C-segmentsbilar BMW's konkurrenter. Solklart. Främsta konkurrenten är Audi A3.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.