AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.138

Varför köpa en bil med dålig kvalitet?

Sida 4 av 4
civilization
Dmi skrev någonting angående att E36 är bmw:s sämsta konstruktion...nån som vet mer om detta? Har själv en E36 och det finns detaljer jag verkligen undrar hur f*n de tänkte när de konstruerade dem...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
kvalite' är ett synnerligen relativt, frågan är om man kan anse att en känsligare maskin har sämre kvalite? Alltså åter igen, de bmw bilar som kommer in till service har gått hårdare och längre än jappsmotorerna så är det bara, ta tex m30 maskinen som sällan har gått mindre än 20000mil mot motsvarande japanska spisar tex typ lite större V6or (2.5-3l+) samt de andra, de har sällan gått över 20000mil. En bmw körs längre och hårdare (åtminstonde längre) än japanska bilar, varför jo de kan erbjuda en perfekt kombination mellan sport och komfort samt utrymmen och ger mersmak vilket innebär att man aldrig eller sällan byter bil och vill gärna köra mer än vad man behöver. Toyota tex kan definitivit bara erbjuda ett av alternativen, gäller de andra tvålkoppsbilarna också, om ens det? Det är ganska missvisande att avgöra komponenternas kvalite genom att använda erfarenhet från bilmekarbranshen, jag har försökt att förklara för min toyota-mek-kompis men han tycker han vet allt. Det enda man vet är hur långt bilarna har gått ungefär, ofta går inte tidigare service samt skötsel att avgöra och ofta är det människor som inte har så mycket kunnande som lämnar in för reparation, därav misskötta, dåligt servade bilar som kommer in till en B-verkstad för upplagning av något. Ofta är BMW folket kunniga människor som kan mycket och gärna gör det mesta av arbetet själva, dels för att de kan samt för att de vill samt inte vill lägga pengar i onödan. Nu säger jag inte att det finns "vettigt folk" som håller efter sina bilar och servar dem som ändå lämnar in dem för minsta reparation, det finns det. Jag tror att merparten av de BMW bilar som kommer in till Anderssons bilmek lider av allvarlig eller mindre allvarlig vanskötsel och därav får sig mekanikerna sina slutsatser. Jag tror jag skall ta och köpa mig några japps bara för att kolla hur de håller för 30000mil och hårdkörning, tyvärr finns det väl inte så stor statestik över detta då det nästan aldrig sker? även om det finns "sportbilar" från japan som är potenta osv så är det så få och såpass nya att det är svårt att avgöra kvaliteten, jag vet åtminstonde att Toyota GT-4 turbo inte pallar för speciellt mycket, ofta problem med trasig turbo, rostig kaross för dessa tidiga 90talsvagnar.
M30 motorn med rätt service håller och går väldigt väldigt bra, vet flertalet som kört 40-50000mil utan problem vilket jag aldrig hört talas om att en japps gått. Tex den 535 jag kör tar ingen olja, blåryker aldrig, har ingen ventilslammer, inget kamaxelslitage, efter 23000mil, då har oljeservice skett var 900-1000e mil under min ägo drygt 7000mil. Det måste vara kvalite', den tidigare E28 520in kunde blåryka ibland, fast den hade gått under 10000mil, men den tog ingen olja, därimot var avgasrör samt bussnings- kvaliteten (eler vad jag skall kalla det) inte bra, två avgasbyten samt slilentblock under mindre än 10000mil. I övrig var det inget utöver bromsar och batteri + däck.
Jag tror endast på japps som shoppingbil i stan, inget annat.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ja du tror mycket, men vet ingenting.
civilization
Personligen har jag fått uppfattningen att japanska bilar helt enkelt är de mest driftsäkra utan snack.
Sen är det väl så att BMW aldrig varit ett "förnuftigt/ekonomiskt" bra köp utan de som väljer bmw väljer märket av helt andra anledningar. BMW:s slogan "När du älskar att köra" tycker jag verkar sammanfatta ganska bra enligt vilken filosofi BMW bygger bilar.
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Överlag o nu utan att egentligen tycka det ena eller det andra så har jag förundrats över att så pass många nya bilar har problem med dålig hållbarhet i framvagnarna. Åkte mycket jänk förr och visst det är ofta grova stridvagnskonstruktioner men grejerna verkar hålla i evigheter.

Jag har ibland undrat om inte konstruktörer i största allmänhet till att börja med har glömt bort hur en normal väg faktiskt kan se ut = inte platt o fin. Sedan kan man fundera kring om dom ibland inte snöar in på teknisk raffinering, viktbesparing osv och i detta glömmer bort att sakerna kanske ska hålla ett tag också inte bara vara trevliga att köra. man blir förundrad när man tex blir ombedd att titta på en Audi som gått 4500 mil där leder knirkar o glappar och lika förvånad blir man när tex BMW byter bärarmar efter ganska få mil.

Nåväl detta "klenkonstruerande verkar vara en sjuka i stora delar bilindustrin man kan verkligen undra hur mycket pengar det kostar biltillverkarna, både i mtrl, rykte och betald arbetstid.

Några tankar bara...

Mvh Per
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
civilization:
Läs mitt inlägg igen,du missade nog ett "inte"....

/Fredrik
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Japanska bilar mest driftsäkra?! Som tysken hade sagt; von wegen! Inte en chans. Kanske bland de nyare, men inte om man räknar hederliga gamla bilar. Äldre volvos, äldre BMW's, äldre Mercor... De kan rulla hur långt som helst, utan att man gör så mycket mer än tankar och fyller på olja emellanåt.

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Len
Den 31 jan skrev jag i denna tråden om dåliga original reservdelar. Nu fick jag iaf verkstaden som bytte silentblocken för 3000 mil sedan att kolla upp dessa noga, eftersom bilprovningen inte tyckte dom var bra. Och si, efter mycket bändande kom dom/vi fram till att det inte alls är ngt fel på blocken.Bakvagnen sitter där den sitter.

Det var alltså bilprovningen som bara hade veckans/månadens fobi - kasta sig över alla bakvagnar och Underkänn! Jag bad dom tom att titta i sitt datasystem och själva se vad som hänt vid tidigare besiktningar (ombesiktning efter underkända och därefter utbytta block), men si det ville dom inte.
Hurra för den illusoriska säkerheten!

L
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Isåkare då är det väl bra att vi på forumet har förmånen att se dina inlägg, eftersom du till skillnad från vissa vet så mycket, eller?
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Alla ni som hyllar japanernas driftsäkerhet. Åk en sväng i Norrland och kolla in på gårdarna. Vad står det för bilar på gårdarna?

Jo svar: Mercedes (den före -86). Volvo 245, Saab 900.

De är slitstarka och håller för omild behandling.

Japanska bilar up my ass!!!

mvh
Len
Det är (och förblir) en stor gåta, varör folk fortsätter att köpa åkdon som har elektroniskt Lull-Lull som inte fungerar........

Länk

(Kan man specialbeställa åkdonen med utan E-L-L (elektroniskt Lull-Lull)??? )

L.

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Köp en Volvo 240 DL -81 då, så slipper du E-L-L...

Sjöberg
Varför inte en Wartburg -68 med snörstart eller dylikt?
Visst kan man undra och fokusera på problem som ev. kan uppstå. Men man kan också konstatera att utan dagens elektronik för motorstyrning, miljörelaterade system mm, så hade vi fortfarande haft bilar i nivå med de som tillverkade 19-hundra frös ihjäl. Visst kunde man bygga lyxåk som de som fanns under det glada 50-talet, men de hade givetvis inte kunnat användas pga sin förbrukning och sina miljöutsläpp. Tråkigt nog...

FP
civilization
Dmi: Jag syftade på "de" som verkade hålla E36 som BMW:s sämsta konstruktion, kul dock att ditt exemplat fungerar fint.
Kan dessvärre ej säga samma sak, hjulupphängningarna på min 328 krånglar konstant. Bytt fjädrar, bussningar, spindelleder (flera gånger) etc etc men bilen blir aldrig bra! Fick nyligen tillbaka den för några veckor sen efter en långrandigt byte av fjädrar, spindelleder, bakaxeldiff och bakfjädrar men ändå: bilen känns ostabil på vägen, styrmotståndet är 'ojämt' och det hörs ett 'dunk' från bakvagnen så fort man lägger i en växel och rullar i väg. Blir galen!

Berga: Har aldrig själv ägt ngn japanare men så gott som i alla tester från bilprovning etc man ser ligger japanarna i topp.
Dock är äldre japanare man ser ofta rostiga gamla vrak.
Håller med dig fult ut, BMW satsar mycket på utsidan och reklam men har glömt kvalitén i sina bilar tyvärr:-(

Mercedes drar tillbaka 1,3 miljoner bilar, BMW bör nästa dra tillbaka alla sina bilar tycker jag!

Hur mycke är kör glädjen värt när allt annat inte hänger med?

Min bil duger till museum objekt bara.

Efter 7 bärgningar är förtroende för märket = 0%
Kanske är det så att dom slängt ut teknikerna och anställt marknads-nissar i stället?

En del åker hellre Skoda, Trabbis eller Lupo!

F
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.