AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.132

Varför köpa en bil med dålig kvalitet?

Sida 1 av 4
Len
med produkter som inte har någon kvalitet....?
Varför inte leta upp åkdon/fabrikat som har en kvalitet som bmw så uppenbart saknar?
Man kan på denna site läsa om en rad konstruktions- och kvalitetsbrister, som leder till att ägarna av bmw-fordon årligen får punga ut med en massa pengar på "onödiga" reparationer.
Tankmätare som lägger av , spindelleder som slits ut efter ett fåtal tusen mil , o.s.v.
Är det sådant man som konsumet skall låta sig nöja med?

När det rullar så rullar det!
Och när det rasslar så kostar det.

len
För att en BMW ger ett mervärde i körglädje, väghållning, komfort och kvalitetsupplevelse?

Vilket bilmärke skulle du välja?

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Bones:
Uppenbarligen VW Polo -82. :D
Och vad föreslår du istället?
Alla fordons tillverkare har kvalitetsproblem. Så även Mercedes, Audi, Jaguar osv osv.
Bmw har iregel maskinell kvalite som snäpper konkurenterna ordenligt på näsan. De står dessutom för sina fabrikationsfel till skillnad från vissa andra biltillverkare.
Jag säger däremot inte att Bmw är bäst på den sidan,
Mina egna personliga uppfattningar är att Porsche håller högst genomgående kvalitet på allt av de tyska bil tillverkarna.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Sedan får man komma ihåg att detta är ett entusiast-forum. Främsta anledningen för att vända sig hit är om man har problem med bilen och vill ha lite tips. Långtifrån alla BMW-ägare har alla problem som finns representerade på forumet.

Sedan som wendtan skriver har de flesta bilmärken likartade problem.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
*host* jappsar bråkar sällan... ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
MB, Audi, Saab och Volvo har minst lika stora kvalitetsproblem som BMW. MB har gigantiska rostproblem som kommer att kosta dem mer än vad A-klasskandalen gjorde (enligt uppgifters som jag fått från personer i rostskyddsbranschen)
VAG har ett uruselt rykte avseende verkstäderna...
Jänkebilarna anser jag inte ens spelar i "normalbilskvalitetsklassen", så de är inget alternativ för mig i alla fall.
Volvos goda kvalitetsrykte är överdrivet och Saabs modeller känns lite trista i mina ögon. Dessutom är det extremt mainstream att köra svenskt i Sverige....

Som redan nämnts tycker jag nog att BMW ändå är mest seriösa av alternativen genom att ta ansvar för sina eventuella problem på ett bra sätt.

Enda seriösa alternativet om man vill ha en mindre problemfri bil, bra kundservice och fortfarande "åka lite ståndsmässigt" är väl Lexus!?

Men de har å andra sidan ett ganska dåligt utbyggt serviceverkstadsnät och dessutom sämre rostskydd än BMW....
Det sistnämnda går väl iofs att åtgärda med rostskyddsbehandlingar, men de kostar en slant och känns lite B-aktigt att behöva göra på en ny bil i den prisklassen!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan: Så Porsche är inte ståndsmässigt i dina ögon? :=)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wendtan, jo men de har lite annan inriktning på sin produktion än "nyttobilar" som är användbara i vardagstrafik året runt (möjligen Cayenne då).
Porsche har generellt mycket bra kvalitet och är "seriösa" när de bygger bilar.

Det var underförstått i mitt resonemang att hela ursprunget till tråden rörde något sånär "vanliga" bilar....annars kan man börja prata om rena lyxbilar som Bentley och RR mm.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Len
som om det inte vore nog att dom inte har koll på elsystemena (vilka ibland tycks leva sina egna liv) , så verkar det som om krocksäkerheten inte heller åker i högsätet......

Länk

När det rullar så rullar det!
Och när det rasslar så kostar det mer än det smakar.

len
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Len: Fyra stjärnor för 5-serien är enligt mig inte alls ett dåligt betyg. Både Volvo S60 och S80 har fått fyra stjärnor de också, och de anses väl knappast vara några livsfarliga bilar att åka i? Visst är det tråkigt att nya femman inte lyckades få fem stjärnor, men att som DN gör kalla det hela för fiasko är lite väl att ta i. Tycker dessutom att det är anmärkningsvärt att man i artikeln inte ens nämner att 1-serien fick fem stjärnor!

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Nu fick DNs Jacques Wallner ett mail från mig:

"Hej!

Jag läste nyss din artikel "BMW-fiasko i nya krockprov" (Länk. Jag finner det anmärkningsvärt att du ingenstans nämner att BMWs 1-serie faktiskt fick fem stjärnor i samma krocktest. Visst är det tråkigt att 5-serien inte lyckades nå upp till fem stjärnor, men fyra stjärnor innebär knappast att bilen är livsfarlig att åka i. Både Volvo S60 och Volvo S80 (som förvisso är några år äldre konstruktioner) har fått fyra stjärnor, och de anses ändå vara bland de säkraste bilarna man kan åka i idag.

Hälsningar,
Mxxxx Ixxxxxx
Civilingenjörsstuderande"

/Masten
Kan inget annat än att hålla med masten här. Alla bilar har sina brister, även BMW! Du kanske skulle ta och titta in på nåt annat bilforum för andra märken? Där tas det säkerligen också upp problem om just dom märkena och modellerna!

MVH
Erik
parolof
"jappsar" går inte sönder, men är ju så tråkiga, åkte Fiat Turbo innan jag fick återfall till BMW, Fiat må krångla men det tog jag som ett pris för att vilja köra "den långa vägen hem" som det heter i reklamen, körglädje är det vikigaste för mej. Samma sak med Alfa, körglädje, kanske "lite" kvalitetsproblem, but soo what;-)
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
>Masten, då ser vi fram emot ett svar i stil med: "Vi kunde inte ta upp alla modeller". Och hur intressant hade artikeln varit med rubriken "BMW bara nästan fullt betyg som sämst"?

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
alla tillverkare har mer eller mindre problem! men jag knuffar hellre min e30 som har sprucken ruta och lite rost överallt samt för hög tomgång ett par småfel till än att köra en ny bil ! :)

det är känslan och körglädjen som räknas! sen att det är väldigt lättmeckat gör ju bara saken bättre! egentligen tycker jag att bilar byggda efter 1990 är lite för moderna :) men det är min personliga åsikt.

MVH
Johan K
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Mosse - jappsar bråkar visst men de är mycket bra på att fixa felen. Deras service är utomordentlig.
De tar även in bilarna på en kosndatsfri förbesiktning för att rätta till felen innan besiktningen. Varför tror du det?
Jag har aldrig fått ett sådant brev från BMW. Har ni?

Mvh

/NP
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
NP > Jag tror jag har fått 4 eller 5 sådana brev om kostnadsfri förbesiktning, och det tom. på mina 14-15 år gamla e30.

Nu kan jag dock inte nyttja dem eftersom min kanon verkstad Rigo Bil inte är auktoriserad längre och åka till Ängelholm känns lite onödigt bara för en förbesiktning...
Vill man inte ha förbesiktningen så får man 100, 200 eller 300kr i rabatt på oljeservice / insp. I resp. insp. II.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
300+: Här är svaret jag fick:

"Hej!

Tack för brev.
BMW 1 fanns med i tabellen.

Det är klart att det inte är livsfarligt att åka i BMW 5. Det står heller
inte i artikeln. Men det är ett fiasko för en tillverkare som vill vara
nummer ett att både Mercedes E-klass, Audi A6, Saab 9 5 m fl klarar detta -
men inte BMW 5.

vänliga hälsningar

Jacques Wallner
Redaktör DN Motor
DAGENS NYHETER
105 15 STOCKHOLM
Tel: 46-8-738 19 61
Fax: 46-8-738 24 20
E-post: jacques.wallner@dn.se"

/Masten
Humm...

Anses det inte som ett fiasko att Volvo inte klarar 5 stjarnor?! Bygger dom inte mkt av sin marknadsforing pa just sakherhet? Ar inte deras slogan "Volvo 4 Life"?
Det är klart att det måste ses som ett misslyckande att så pass dyr bil som BMW5 inte får 5stjärnor. Ganska dumt att jämföra med s80 då denna modell inte direkt är purfärsk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.