AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.136

Varför köpa en bil med dålig kvalitet?

Sida 3 av 4
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det där med aldrig strulande Toyota Corolla kan jag inte hålla med om, har en vän som är auktoriserad Toyota mekaniker det ni han påstår naturligtvis att Toyota är bäst, på vad undrar jag...jag är inte pensionär ännu. Toyota håller en väldigt hög kvalitet ur en synvinkel, driftsäkerhet....billiga i föräkring, bensin och slitdelar eftersom det är "poröst" byggda bilar är de små och lätta med små motorer generellt därav billiga i bensin, slitdelar då de inte sliter så mycket pga låga tjänstevikter.

Jag har sett mycket angående Toyotor, hur helt nya vagnar står sig kan jag inte säga någonting om men de äldre från 1985-1990 fram till runt 00 har jag lite information om. För det första skall man tänka på att snittåldern på dem som kör Toyota Corolla är 57år dvs typ pensionärer och hur de kör vet vi ju, inte konstigt att bilarna oftast håller mycket bra. Jag vet att kopplingen på Corolla från 1988 till mitten av 90talet inte är den bästa, många gubbar har kommit in och behövt byta den, visst slirar de extra mycket på den men knappt några pensionärskörda bilar av andra märken har behövt laga sin koppling på hans verkstad och han lagar nog lika mycket japps som andra bilar. Dessutom ofta byten av bromsskivor och belägg mm. Det där med att BMWs toppar ofta är renoverade uppmärksammas av många, jag säger hårt körda, bristande service, ofta hårt körda från starten av okunniga snorungar som inte fattar att motorn måste nå arbetstemperatur, det är få jappasar som får den behandlingen. Däremot har jag sett en hel del topprenoveringar av Toyotor från mitten av 90talet och äldre. Jag skall ta och kolla upp ännu mer om detta, men misstänker att Toyotameken vill mörklägga så mycket som möjligt då hans avundsjuka lyser igenom, går ju inte att äga BMW alldeles för dyra och så går de sönder helatiden, sopphus är vad det är. När jag hade inne 535 för att bromsbackarna skulle bytas påstod han att det var en pensionärsracer och det skall komma från en kille som själv kör en grön Toyota Camry V6 combie automat från 93, vilket skämt jag sa inget för man ska inte sparka på en som redan ligger ner:-)

Rost är ett problem för 80talsvagnar och en bit in på halva 90talet och finns lite överallt, speciellt är skärmkanter utsatta och ser ofta ut som kex, sedan ett antal år tillbaka är de dock mycket bättre på den punkten och jag har knappt sett rost på 5år gamla eller äldre Toyotor, vilket tyvärr BMW har uppvisat på lika gamla bilar. Jag vågar påstå att börjar man köra hårt med Toyotor av standardmodeller så håller de inte bättre än BMWs bilar, en kompis till mig tog död på en äldre corolla, motorn skar, han körde paralellt med den en BMW 323 från 1979 som kördes ännu hårdare och den höll, men såldes för att den blev för dyr (han var 18år och hade den på sig själv). Tex toyota Celica GT-four från tidigt 90tal har visat sig ha stora problem med att få turbon att ladda som den ska och är förövrigt helt hopplös att meka med då det är trångt som ett ormbo. En kille jag känner till höll på i många månader med en sådan utan att lösa problemet varför turbon strulade han höll till hos killen som driver Toyota mek firman och ingen av dem kunde lösa problemet. En annan kille jag känner till har en Celica från 03 hade nyligen problem med att det läckte in vatten från A-stolpen, säljaren vägrade ta på sig ansvaret, orsak ännu okänd?

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Observera mycket viktigt han sa inte pensionärsracer, utan pensionärsbil !!!
er
375
erc
218i Active Tourer -16
För att få fem stjärnor av EuroNCAP skall ett antal punkter uppfyllas. en är exempelvis aktiv bältespåminnare, dvs plingpling tills du sätter på dig bältet. Det vimlar av bilar som "bara" fått fyra stjärnor istället för fem på grund av detta. Huruvida nya 5-serien har bältespåminnare kommer jag inte ihåg (har kört två, 520i sedan och 525i kombi). Det behöver alltså inte röra sig om fundamentala konstruktionsmissar...

I mitt tycke är en bil utan aktiv bältespåminnare inte farligare än en med - det är ju förarens som är dum om han/hon slarvar med bältet...
Offtopic kanske, men lite kul.
Åkte E4n Sthlm-Lkpg i söndags. Låg själv i ca 115 och blev flera gånger omkörd av V70:s där man genom deras bakruta kunde se hur bältespåminnaren blinkade energiskt inne i bilen. Undrar om bältesanvändningen verkligen ökar bara för man har en påminnare...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
En polare har en Toyota Corolla -90.
Visst, det är inte mycket mekaniska fel. Den håller trots att han missköter den. Men det är en riktig rostholk!

Men jag vantrivs i den. Plasten stinker äckel och känslan att stänga dörrarna är som att slänga igen en playwood skiva med plexiglas i.
Skulle under inga omständigheter kunna äga en sådan. Jag cyklar hellre i ärlighetens ljuva namn!

Stort USCH!
Stämmer det att det kan vara enbart bältespåminnaren som gjort att E60 fått 4 stjärnor istället för 5? I så fall är ju den missade stjärnan absolut inget att bry sig om. Bältespåminnare är bara onödigt enligt mig, det är ju ändå självklart att man tar på sig bältet när man ska köra eller åka bil. Varför köpa en säker bil om man inte använder bältet?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
E60 fick dåliga betyg i både frontalkollision och påkörning från sidan!

Svagt av en så ny konstruktion från en bil i "premiumklassen"!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Len
I en gammal tråd skrev jag om Bilprovningens otillförlitliga verksamhet, där man släpper i igenom en e30 cirka fyra gånger trots jättedåliga så kallade silentblock som hänger upp bakvagnen.Och naturligtvis utan att ta ansvar.
NU är det inte inte det som är kvalitetsfelet, efter 40+ tmil byttes silentblocken, nu efter ca 3000 mil så påstår samma "kära" bilprovning att silentblocken är kass (igen). OM jag antar att dom inte har lagt in bilindividen i sitt datasystem som ett fordon med evigt silentblocksfel, så får jag väl nu tro på dom....

Och då uppstår frågan, vad är det för slags kvalitet, när "original" reservdel, ditsatt av en auktoriserad bmw-verkstad, tar slut efter 3000 mil? Verkstan slår givetvis ifrån sig - inget ansvar som helst...
En Polo kör man hur långt som helst - samtidigt som man har en bmw uppallad hur ofta som helst! Är Wolfsburgarna så mycket skickligare än bajrarna?

När det rullar så rullar det!
Och när det rasslar så kostar det mer än det smakar.

len
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

I det fall ett par silentblock ger upp efter 3000 mil tror jag personligen på något fel i antingen materialet du fått monterat eller möjligtvis på hjulupphängningen för övrigt. Är bilen toksänkt eller har felaktiga hjulvinklar?
Hade du sagt spindelleder hade jag inte varit lika förvånad men silentblock efter 3000mil känns mer som ett bistert undantag...
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Efter så många mil så kanske det är fler saker som är utslitna och påverkar även den nya delen och sliter ut den i förtid.

Bilen: Länk
jiie och erc lägre upp

Det är givetvis INTE ett krav att ha bältespåminnare för att få fem stjärnor.

Antalet stjärnor är baserat på ett poängräkningssystem. Bältespåminnare ger en (1) extra poäng och kan alltså vara tungan på vågen.

För mer info och färre gissningar Länk

/Niclas
Hej jag tyckar att Bmw gör fina bilar varje sig de får fem el fyra stjänor. En bil kan få fyra stjänor föratt den är för hård på sidan och kan skada människor vid krock osv.

Gällande japsare så kan jag säga en sak toyota gör bilar som är driftsäkre men kör man gårt me de så rasar de ganska snart.

Har haft en toyota celica 89 14,000 mil full servise bok. Körde hårt en kväll hoppsan vevlagrena pajade ojojoj= Kvalitet för toyta älskare. En vän till mig hade en corolla som han skulle åkta från Sthlm til Gbg med. Han låg där i 140 km/h. plötsligt tvärniter bilen. Får ett ivirgt samtal från honom vad han de va ???

Får höra då han försöker dra igång den att det är vevlager el att den skurit :). fick åka och hämta honom.

En annan vän som hade en celica gt4 88 tror jag med lite mil och han skröt hur bra den var mm. han hade bytt trubo mm. Fick höra sen av hans kompiar att motorn rasade efter ett rejs mot en BMW.... men han sa aldrig det till mig ni förstår säkert varför :).

Jag tycker att japsare är ekonomiska bilar som inte tål att belastas hårt med undantag för sportbilar men Allmänt så tycker jag att Honda har fin körkänsla med och bra väghållning dessutom.

Ändå Så gör Bmw Mycket Mycket finare vagnar..... bara lite dyra att äga om man säger så själv har jag inte råd tyvärr men hoppas på en brimmer snart....

- Livet är som en berg o dalbana
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Som bil mek behöver jag inte tro eller ha hört saker, utan jag vet att Ex vis Toyota har betydligt högre mekanisk kvalite/ mindre fel än BMW.

BMW är dock inte dåliga, jag skulle ranka dom till den övre halvan av mitten på en skala.

Nyare Volvo, Ford, Opel, o till och med vissa MB är ju betydligt sämre, för att inte tala om VW gruppen och all Fransk dynga.

När det gäller krocksäkerheten för man nog ta det med en nypa salt.

2 exempel är min egen Mitsubishi Space Wagon- 95 och Crysler Voyer, båda dömdes ut totalt när dom kom, Mitsun för att den var japansk, Cryslern för att den vek ihop sig som ett korthus i test, båda ligger i topp i Folksams verklighets undersökning !!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Isåkare hur vet du att Toyota har betydligt högre mekanisk kvalite' än BMW? kan du ge exempel på vad som skulle vara bättre rent konkret? Den Toyota mek jag känner säger att BMW är värdelöst pga att det sitter så många bussningar som helatiden slits ut, det har BMW för att kunna ge den där mjuka känslan som bara de kan ge en förare och passagerare, dessutom slits de inte ut helatiden, 535an har gått över 7000mil utan att något har behövt bytas i fram eller bakvagnen och ja den har körts försiktigt under merparten av milen. Eftersom BMW genrellt är tyngre bilar än porösa Toyotabilar så är det klart att både bromsar, bussningar, stötdämpare slits mer, speciellt då de går både hårdare och längre än japps. Det är hög kvalite' på Toyota, men kolla hur långt de körs och av vem..som sagt körs BMW på likande sätt som Toyotas bilar och lika kort skulle situationen både hos SBP och andra ställen se helt annorlunda ut.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
FRIFART: Jag baserar mina 22 år som bilmek på det.

Just som du skriver är det olika ägare, Toyota ägaren är en ekonomisk och föga bilintreserad person, bilarna går klockrent och ägaren ser ingen anledning till att lämna in sin bil på en dyr verkstad "Den går ju så bra" Detta gör att väldigt många Japanska bilar inte får nån service under sina första levnads år.

BMW ägaren är en person med gott om pengar, och oftast mycket motorintresserad, han vet att bilen ska servas, eller så är bilen en tjänstebil och i princip alla tjänstebilar servas regelbundet.
BMW ägaren vill helst att bilen servas på aktoriserad verkstad.
BMW har ju desutom fri service sen många år tillbaka så det finns väl knapt nån BMW som inte servats i början.

Andra bilar med mycket fel/barnsjukdomar Ford, Opel, VW, Frallor mm blir oxå servade, man passar på att få den servad när den ändå är inne på verksatad för nått fel.

Dålig olja, många kallstarter, små körsträckor sliter betydlig mer på en motor än högt varv.

Motsvarande Japanska bilar väger oftatast mer än BMW bilar.

En 325 ix väger 14-1500 kg, en Celica GT4 väger 1650
En 525a ligger på runt 1600, en Mitsu Sigma väger nästan 1800

Detta var bara exempel på bilar jag själv ägt.

Det jag skrev om servicen finns det undersökningar gjorda på.

Ett av BMWs problem är just gummi !! bussningar, slangar packboxar mm ställer ofta till problem, och så har det varit i alla tider. Botten delarna i BMWs motorer tillhör värdens bästa men topplocken har alltid varit ett problem, spruckna toppar, slitna kammar och vipparmsaxlar, vippor som brister, skramlande VANOS system, för att inte prata om M10/M30 där slitna ventilstyrningar runt 10000mil oftare var regel än undantag.

Några liknade åkommor existerar inte hos Toyota, där är det missködsel och rost som dödar dom.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Isåkare>>>Det du skriver angående kvalitetsbrister på bl.a M30 motorn ang ventilstyrningar???,"vippras" osv på denna motor beror huvudsakligen på bristande underhåll från bilägarens sida inte på kvalitetsbrister i prylarna...Enl. min erf. från M30 motorer från 80-talet till dags dato.
Ventilstyrningarna håller längre än vad karossen gör...Normalt sett.
Aldrig tidigare hört talas om slitna ventilstyrningar som ett frekvent problem på M30.
Dem byts sällan även när toppen renoveras efter +25000mil av stenhård körning..

Jag har inte stött på dessa saker som du tar upp på någon av mina M30,förutom kamaxelproblematiken som egentligen oxå tillhör bristande underhållsbiten,dvs bristande olja+filterbyten + lossnade banjobultar på oljeröret som smörjer kamaxeln vilket man kontrollerar varje gång man gör ventiljusteringen och då slipper man också detta problem läääänge.

Mvh Janne.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Kan ju förtydliga mig och säga att styrningarna verkar ha förbättrats med tiden eller att olja blivit bättre. på 70 och 80 talet var blårök synonymt med BMW och Ford, låg man och åkte på en väg och det började lukta bränd olja, viste man att det låg en BMW eller Ford längre fram.

Citerat ur en beg test av BMW från mitten av 80 talet

"man får räkna med den topplocks renovering runt 10000 mil eller aceptera att folk håller för näsan när man kommer"

Egentligen borde vi inte diskutera andra bilar här på sidan, utan hjälpa varandra så vi får ett bara BMW ägande, man jag ska dra upp ett exempel till.

Jag bytte topplockspackning (ett vanligt fel) på en Nissan Micra för 2 månader sen, bilen ägdes av en tjej som kört 4år 5000 mil utan att besöka en verkstad, totalt hade bilen gått 18000 mil. Hur det såg ut under ventilkåpan på den kanske ni kan föreställa er själva, man fick gräva med spade för att hitta vippor och kam. Efter demontering tvättades toppen i maskin och alla detaljer plockades bort då den skulle lämnas in på planing.
Inga som helst förslitnings skador fanns på kammaxel, axlar eller vippor.

Motsatsen var en SEAT ibitsa som körts 5800 mil från den var ny utan oljebyte, 50 mil efter oljebytet skar kammaxel i lagren, genomgång visade att hela motorn bara var att kasta, allt var tvärslut.

Min egen 325a som har dokumenterad sevice och är ren o snygg under oljelocket, har förslitningsskador på kammen, ryker blått vid kallstart, motorbroms, och högre varav.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Isåkare>>>Nog har både mtrl+som vi alla vet oljorna blivit bättre allt eftersom,men som sagt så bör man vara extremt noga med bl.a. oljebytena på M30...

Nåväl,även jag vet att många bilägare struntar i en så enkel sak som olje+filterbyten och simplare service,det är en katastrof för M30 om detta sker,vilket då ev kan tolkas som dålig kvalitet av en del..Misshandel av en pärla till motor kallar jag det hur som helst :)

Mvh Janne.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jo, all utebliven service är misshandel, fast å andra sidan ger den mig jobb ;)
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Hallå "isåkare" tror snarare att problemet med blåröken är ventiltätningarna, de går klart tidigare än ventilstyrningarna. Men som sagt det händer på flera märken.

Undrar om det satt kamrem i tjejens Micra. Skönt med kedjor....

Håkan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.