|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Nämn en modell från ett annat bilmärke från 1988 som kan jämföra sig med 3-serien och 5-serien i modernitet och kvalitet? Bilarna känns än idag fruktansvärt väl ihopskruvade och jag tvivlar starkt på att de går sönder oftare än andra bilar från det året. Med tanke på att genomsnitts BMW:n körs hårdare än vanliga genomsnittsbilen också. mvh |
|
|
Det är pinsamt att släppa iväg bilar för flera hundratusen och sen inte ha krockskydd som pallar för trycket. Den är inte dålig men tänk på att man skall ju iaf få vad man betalar för. slänga ut en halv mille på en bil som inte klarar sig i euro-ncap måste väll ändå ses som ett misslyckande nu när vi närmar oss år 2005. |
|
| Eller förlåt klarade sig gjorde den ju men med mindre än förväntat. | |
|
Man får aldrig vad man betalar för när det gäller dyrare bilar. Vad skulle man då inte få för en Ferrari, RR eller Bentley för att nämna några? NCAP i all ära, det vore trevligt om man kunde betygssätta aktiv säkerhet också, dvs jag köper ju inte en bil för att sen krocka med den, även om det är bra om den klarar en krock hyfsat. vilket en E60 gör, däremot tror jag den klarar att undvika en krock bättre än många andra, dvs bra väghållning, reaktionssnabhet, motorstyrka osv. Len: På vilket sätt skulle BMW ha dålig koll på sina elsystem menar du? Dålig koll på el och datasystem i nya bilar har iofs många hemmapulare, och det kan snabbt kosta när man skruvar i nyare bilar Sen händer det ibland att biltillverkaren får klä skott för knepiga elsystem när det igentligen beror på helt andra orsaker. FP |
|
|
Jag tycker då inte BMW håller en dålig kvalitet, min lilla E-36:a som av de flesta här på forumet verkar se som det absolut lägst stående BMW någonsin tillverkat, håller bra mycket högre kvalitét både maskinellt och upplevd än vad de flesta nya bilar gör. BMW:s gummidetaljer (bussningar, slangar mm.) tycker jag håller en sämre kvalité än genomsnittet. När ska alla sluta stirra sig blinda på Euro-NCAP, sämre får man ju leta efter. Att tro att man lätt kan mäta säkerheten hos något system och rättvist kunna betygsätta det med en skala 1-5 är bara att lura sig själv och konsumenterna. Effekten av Euro-NCAP blir att all säkerhet kommer att skapas för att klara testerna, inte för att bilarna ska bli så säkra som möjligt, då nya system som skyddar mot hot som inte tas upp av NCAP-testerna kommer inta att påverka resultatet. /Fredrik |
|
|
Efter min första BMW köpte jag en andra. Och efter den andra köpte jag en tredje. Jag hade aldrig köpt den andra om jag inte varit nöjd med min första och definitivt inte köpt den tredje, om jag inte varit nöjd med både den första och den andra. Och nu, när jag är inne på min tredje, kan jag inte säga annat än att kvalitén är fantastisk. Både kvalité som i materialuthållighet och kvalité som i känsla. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Tror en viss len haft saftig utgifter senaste tiden. Tycker själv X5:an håller hög kvalité samt 5:an i krocktest får ses som riktigt bra. |
|
|
len: Fortfarande spänd på hur du resonerar angående BMW:s elsystem? FP |
|
Len |
(folke) SPänd - det är just namnet på elsystemet i vissa BMW. Överspänt, dvs för hög spänning, p.g.a. rena konstruktionsmissar. Och värst av allt är att varken dom i Sthlm eller dom i Tyrolen (Bayern) verkar vara det ringaste intresserade av att göra ngt åt saken. Bara dumma eller nonchalanta svar,får man. Och ägarna till dylika apparater får undan för undan rådet att byta svindyra delar, medan grundfelet garanterat finns kvar. Sedan det jag tog upp tidigare - sladdar i tanken (e36) som går av därför att de är fel-designade: Varför gör man inget åt det, varför skall man som (ovetande) ägare behöva riskera att bli stående ute på en öde landsväg i svinkylan, när det (bränslepumpen som slutar fungera) var en brist som egentligen var känd sedan länge? Jag kan lämna vagnen på hur många INSPECTIONS som helst, detta fel blir ju kvar i alla fall......eftersom ingen dator "berättar" för teknikern att några sladdar är på väg att vibrera av. När det rullar så rullar det! Och när det rasslar så kostar det mer än det smakar. len |
Len |
(johankall) Saftiga utgifter....?????? Jodå, för en massa bensin då, många mil blir det. Men egentl. inte för ngt annat, som service eller så. När det rullar så rullar det! Och när det rasslar så kostar det mer än det smakar. len |
|
För hög spänning? Du menar att generatorn laddar med för hög spänning eller vad? Jag har inte hört talas om detta som nån konstruktionsmiss, däremot kan ju fel uppstå i spänningsregulatorer men det måste vara ganska sällsynt. Om du vill förtydliga detta med konstruktionsmiss så kan vi gå vidare med nästa problem sen. FP |
|
|
Len, Jag tror inte många köper en bil med låg kvalitet, men vid olika tillfällen tror jag att vi letar efter olika kvaliteter. Kvalitetet tror jag är ett ord vi använder väldigt ofta men egentligen menar något annat mer specifikt - vi säger kvalitet men menar tillförlitlighet, vi säger kvalitet men menar (kvalitets)känsla osv. Om du letar efter en bil med högsta möjliga tillförlitlighet kanske du ska titta närmare på tex Lexus/Toyota, du vinner tillförlitlighet men förlorar i körkänsla. I mina ögon är e39:an den bästa bil som tillverkats de senaste 10 åren, därför att den har så många olika kvaliteter. |
|
|
Kollar man runt på andra bil-forum tas den här frågan upp i alla forum vilket indikerar på att alla bilar har sin svagheter. T.ex. Lexus IS200 har problem med framvagnen - vet folk som bytt hela framvagnen på sina IS200. Det går att hitta svagheter hos alla märken/modeller ingen är perfekt. #Bara att sluta att lyssna så är det perfekt# Hade en amerikansk bil (Jeep) tidigare och den låter det ju lite överallt om. Så jag lyssnade o lyssnade på alla ljud som kom ifrån alla möjliga håll, trodde hela bilen skulle rasa men den gick o gick aldrig några fel. Bara det att den kändes inte ihop skruvad. |
|
|
2 viktiga kvaliteter för mig, gedigen välbyggdhet och aggressivt körglad och de 2 får jag in. Sen att detaljfinish och kvalitetskänsla är kanon för att vara början på 90-talet är ju ett plus. (eller 2) /// B-O M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Min:Länk |
|
| Det är möjligt att jappsar inte krånglar så ofta. Men tänk då på vilka som oftast kör dessa bilar och hur dem körs. Unga kvinnor med små barn eller gammlingar som knappast vänder kepsen bak o fram och flinar vid rödljusen! | |
|
330ci - orient: Det är där Porsches kvalitet verkligen bevisas. De körs ofta och hårt (hårdare än BMW generellt sett vågar jag nog tro) men ändå är tillförlitligheten som en Toyota Corolla. Hade Porsche körts som en Toyota Corolla hade den förmodligen varit oförstörbar. :) Alla märken har sina brister. Vissa fler än andra, men att hänga ut BMW som problembilar tycker jag är helt befängt. Jag vet inte många bilar som har fungerat lika bra som mina BMWs generellt sett. Jämför med Volvo och Audi till att börja med... Då framstår BMW som fullkomligt oförstörbar och med helt oklanderlig kvalitet. |
|
|
Jag har nyss bytt från en Toyota Corolla -93, som då hade gått 15300 mil, till en E34 -96 som nu har gått 15500 mil. Detta är min jämförelse mellan dessa två bilar. Fördelar Toyota: det enda som behövde bytas på mina 4,5 år var två bussningar och några glödlampor. Inga slitdelar behövde bytas mellan 7800 - 15300 mil. Helt fantastiskt. Toyota gör otroligt driftsäkra bilar. Inte ett enda problem på 4,5 år, vilken gammal BMW matchar det? Nackdelar Toyota: skumpig, bullrig, kass komfort och väghållning. Känns billigt byggd. Fördelar BMW: fantastiskt mycket bättre komfort! Den är tystare, stabilare, bättre väghållning, finare motor. Helt enkelt en mycket bättre bil att köra! Så bra att man kan leva med vissa nackdelar. Nackdelar BMW: den äter betydligt mer slitdelar (tyngre bil), mer småfel, t ex med dörrlåsen. Dyrare ägande. Slutsats: vill du ha en begagnad bil som aldrig krånglar, samtidigt som köregenskaperna inte värderas högt: köp en Toyota. Vill du ha en begagnad bil med fantastiska köregenskaper, men kan leva med vissa småfel och att du får byta mer slitdelar, köp en BMW! Själv kommer jag knappast att åka japs mer. Hoppas jag. |
|
|
En sak som är en smula tragiskt är att BMW 3-serie alltjämt ligger högts upp på Bilprovningens svarta lista enkom pga ett fel som borde varit avhjälp redan efter några år på E36 serien. Skall bli spännande att se hur E90 klarar sig... Sen är det så klart ett stort misslyckande att man inte klarar 5 stjärnor i NCAP, bågot som varits BMWs uttalade målsättning. Att sen skylla på att man måste vara krocksäker på olika marknader håller inte. |
|
|
Kvalitet är ett subjektivt begrepp som varje enskild människa själv skapar innebörden av! Det är helt enkelt summan av de subjektiva förväntningar man har i förhållande till UPPLEVDA intryck (inte samma sak som faktiska) man får av en produkt eller tjänst! Dvs. har man lågt ställda förväntningar kan en viss upplevd kvalitetsnivå upplevas som hög. Har man å andra sidan högre ställda förväntningar kan exakt samma upplevda kvalitetsnivå upplevas vara låg... Utöver själva produkten finns sedan hela kundservicekedjan i form av verkstäder mm. som också påverkar kvalitetskänslan, upplever man att man får ett dåligt bemötande på verkstaden kommer man troligen att uppleva att produkten har lägre kvalitet... Sedan kan man givetvis väga in rent mätbara aspekter i kvalitetsbegreppet, såsom teknisk hållbarhet vid viss belastning mm. men det är nog inte alltid det som kunder främst tänker på. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
vi i vår familj har kört bmw i totalt 55år och vid endast ett!! till fälle har en bil stannat,, så man kan säga att vi inte kunda vara mer nöjda med kvaliten... eller beror de flästa felen på ägarna??? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.