|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Har nöjet att sitta och specificera en ny 330i åt mig själv och har bestämt mig för Sport II och svart interiör (Laser/Alcantara anthracite). Till lacken lutade jag först åt Svart II, men sen la sig beslutångesten som ett lock... Valet står mellan Svart II, Safirsvart, Carbonsvart, Mystikblå, Orientblå och kanske Imolaröd. 1) Vad är skillnaden mellan de tre svarta? 2) Vilken av ovanstående färger är mest lättskött? Syns skiten minst på? Ser snyggast ut efter 5 år? 3) Vad är den exakta skillnaden på shadowline och chromeline? På en svart skulle det vara snyggt med kromlist ovanför fönstren på sidodörrarna (men ingen annanstans) - går det att få? Och sist men inte minst - vilken färg skulle ni ta? Många frågor men tacksam för alla svar! /bfg | |
| Carbonsvart är svart som skiftar till mörkblå berorende på hur du kollar på bilen. Min M5a är carbonsvart och 540n är vanlig svart, och båda är ett h??vete att hålla rena. | |
|
Tror bara du får välja mellan svart och safirsvart om du ska ha M-pkt... Av de du rablatt upp hade jag nog valt imolaröd. Grymt snyggt och inte så vanligt. Jag hade samma val som du när jag beställde min men jag tyckte inte att de färgerna man fick välja på va nåt för mig så jag valde en Individual lack istället... /Johan Min bil: Länk |
|
|
Jag förstår att du har beslutsångest. Själv skulle jag kunna tänka mig alla de färger du räknar upp. Min 330 är orientblå, som jag tycker är mycket snygg. När det gäller skötseln har jag hittills mest störts över pollenperioden, när en massa gult pulver lägger sig på bilen och syns mycket tydligt. Det gäller i och för sig nog alla de uppräknade färgerna, möjligen syns det en aning mindre tydligt på imolaröd. Till orientblå gick det i alla fall att få kromlister som du beskriver det. Det passar bra tycker jag. Till imolaröd skulle jag nog föredra svarta lister. Om du vill ha lacken lättskött rekommenderar jag ditecbehandling eller motsvarande. Jag lät göra det för ett och ett halvt år sedan och bilen har varit mycket lätt att tvätta sedan dess. Det brukar i och för sig sägas att man inte skall behandla en splitter ny lack, men det kan jag inte något om. Sök på forumet så hittar du massor om ditec och andra lackbehandlingar. |
|
|
Någon svart nyans eller Royal Blau Metallic. Två ovanliga färger som kommer bli eftertraktade som begagnade eftersom de är så ovanliga på E46. Dessutom ruggigt läckra när de är välskötta. Vad du än gör beställ ingen röd eller silvergrå. Min åsikt! =) |
|
|
Johan99 - Du verkar har rätt - Carbonsvart är nog inte tillgänglig på sport paket sedan... Svart som skiftar i mörkt blått lät ju annars jävligt snyggt... - vet du vad "bara" en individual lack kostar i så fall? /bfg |
|
|
bfg: Individual lacken ligger på ca 25000:-. /Johan Min bil: Länk |
|
|
Orientblå är väldigt snarlik min lack (se länk nedan) Den är som beskrivs ovan ordentligt jobbig att hålla ren, men när den väl är ren och välputsad så är de grymt snyggt. De går att repa lacken med fel slags putsduk, så man lär sig ganska fort vad som funkar. Av färgerna ovan hade jag valt Schwarz II, grymt snygg solidlack, som inte finns överallt. Imolaröd är även det en ordentlig höjdare på e46 coupe med m-sport paket. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Solidsvart (schwarz II): Länk Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Valde slivergrå på min nya bil. Lite ovanlig färg på E46 och ruggigt snygg. ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
heh... 25 tusen skulle nog betyda nedgradering till 325:a och såå mycket gillar jag inte den lacken... =) Nä, det blir nog Svart II - får jag lite pengar över till annat lull-lull också ;-) /bfg |
|
|
bfg: Behöver ju inte välja just den kacken jag har. Finns ju minst 10 till att välja bland... /Johan Min bil: Länk |
|
|
Johan99 - Vore det individual vore det nog Carbonsvart för min del... men jag menar bara att det inte känns som det är värt 25 papp - har inte en oändlig budget... ;-) Lägger hellre den delen av min budget på att köpa en 330 istället för att köpa en 325 med lite speciell färg... Tack för all hjälp - det blir nog Svart II. Den där amerikanska ZHP såg ju grym ut (de fälgarna jag skall ha också ;-) - tack Wendtan! /bfg |
|
|
bfg: Var god. Ps. de fälgarna har jag redan :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
De fälgarna har på imorgon då vinterhjulen ska på :) /Johan Min bil: Länk |
|
|
Fortsätter lite på fälgarna då... Eftersom det blir leverans under vintern och jag vill ha allt på en faktura så skall jag beställa vinter däck m LM fälg samtidigt... Först hade jag tänkt mig de "vanliga" M-sport fälgarna a la 17" till vinterdäcken eftersom 18" (som definitvt blir sommardäcksfälgen) verkar lite extrema på vintern... Vad tycker ni? Johan99 - du kör alltså med 18" på vintern? Blir det inte väl stötigt i slask/snö/is/spårigheter och annat skit vi måste leva med till vintern? /bfg |
|
|
bfg: Vet inte än :) Har aldrig kört 18" på vintern innan. Men det kommer nog gå bra. Vi har inte snö här nere särskilt länge. Sen tyckte jag det va dumt att låta 18" hjulen bara ligga och skräpa eftersom jag kör 19" på sommarn. Men visst, blir det för j-igt i vinter så får man väl köpa mindre nästa år. Men om du ska ha 18"arna på sommaren så beställ bara några BMW 16" eller nåt. Ingen idè att betala massa extra för M 17". /Johan Min bil: Länk |
|
|
Johan: 16" går inte på en 330 :) Bromsarna e för stora. Mitt tips är stjärneker 44 Länk Stilren fälg, och hyfsat praktisk att hålla ren på vintern. Jag förra vintern körde jag på 225/45/17 och tog mig fram helt okej även i lite djupare snö. Jag körde på ett odubbat michelin däck. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| 17" är det minsta som går på en 330. Bromsarna är stOOra. | |
| Om du inte vill ha silver eller silvergrå skulle jag valt imolaröd. | |
| ta en vit. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.