AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.185

Z3M vs TVR

Sida 1 av 2
Fanken nu kanske man måste ta och byta in bilen mot en annan cab....

vart grymt förudmjukad på E4án av en svart TVR av nyare modell :-( Tänkte att det var ju kul att en annan cab ville rejsa lite, trist för honom att han inte observerat det beryktade M-märket men sådant händer ju lite då & då.

Omkring 180 någonstans puffade det till i hans avgassystem och sedan försvann han i horisonten.Han dominerade totalt, fanns inget att sätta emot.

någon som vet vad det sitter för motor i en sådan best? jag tyckte ju att min M-pärla var snabb nog men nu blir man ju tveksam......

/Oskar
Lite beroende på vilken TVR det var så lär han iregel förnedra dig alla intervall. Deras vikt/hk föhållande är ruskigt bra i förhållande till z3m. Du får vara lite mer specifik angåend ehur den såg ut för
att kunna ta reda på vad de sitter för maskin i den.
Tar vi tex Tuscan som är den "vanligaste" Länk
Så gör den 0-60 mph: 4.2 och 0-100 mph: 9.6 sek.

Här finns lite text om dess prestanda

Honed in the gruelling arena of endurance racing and in production since 1997, TVR's own Speed Six engine forms the heart of the Tuscan and is what gives the car its exceptional character. Autocar Magazine wrote "This engine sounds good enough to have its own recording contract… [and] very few, if any, modern engines feel as crisp as this when you blip the throttle." In the 390 bhp form which propels the 1100 kg Tuscan S, it is sufficient to rocket the car to 60 mph in just 3.8 seconds on its way to a top speed of over 195 mph. The engine is mounted in an extremely stiff race-derived chassis of which Car Magazine wrote, "there’s no doubt careful damper tuning has found more wet traction than a car with this much power, and this little weight over the rear tyres, has a right to expect." The Tuscan's ability to stop has not been left to chance either and, when Autocar tested it, they said "on the track the brakes pulled the car down from 60 mph to rest in 2.5 seconds, as fast as any car we've ever tested."

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
TVR är som en elise fast i vuxen storlek. den har inga elhissar, ingen stereo eller sån tjafs. bara köra!!! lite av drömbil vid sidan om Weismann Coupe

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Är också lite svag för TVR, men vad jag vet har de ingen svensk representant utan det får bli att importera själv ? Nu blev de väl uppköpta av en ryss för nån månad sedan också så det ska bli intressant att se va som händer nu.
Ni finner svenska TVR klubben här Länk
De finns en del tvr i sverige, men de är inte ofta de är någon till salu. Jag har kört en Chimaera och är sedan dess klart biten av denna underbara bit av engelsk sportbils konst.

Länk
Träffade några engelsmän nere på ringen för ett par år sedan, de var väl ca 10st TVR som hade kört ner för att gasa lite. Ägarna var alla mellan 40-döden. Jag fick åka med en trevilg engelsk gentleman i hans TVR Cerbera 4,2. Den var snabb riktigt snabb! Han passerade en tyskreggad Ferrari 512 TR som ingenting. När vi kom tillbaka till "depån" kom tysken med Ferrarin fram och frågade vad det var för bil, han skulle precis köpa en ny 550 Maranello men efter ett provvarv med Cerberan så hade han ångrat sig!!! När alla TVR stod uppradade såg de så häftiga ut, verkligen en annorlunda design. Men komforten och kvaliten...
bmw320i: var det TVR som Ryssn köpte eller TWR ? Hur som helst inget brittisk märke finns kvar som brytisk ju.
Lotus gick nyligen till Malaysia ( Proton)

____

kollade just vad dem kan gå på: Länk inga speciellt omöjliga priser precis...

____

Z3c 4 ever! : Det var TVR han köpte, finns lite info här: Länk

Lotus flyger fram o tillbaks mellan ägarna, det är ju inte alltför längesen som Kia ägde Lotus och då tillverkade en egen version av 90-talsversionen av Lotus Elan: Länk

Eller va det så att GM ägde Lotus och lät Kia licenstillverka Elan ? Jaja, det är svårt att hänga med i svängarna när det gäller brittisk bilindustri :-)
GM har ägt lotus för inte allt för länge sedan, eftersom de hjälpte till att ta fram chassit till opel speedster.

Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
TVR... Mums.. Givet en av de riktiga drömmarna, liksom Marcos. Det är lite jobbigt att äga de bilarna dock. Man åker ju inte direkt ner till verkstan hur lätt som helst... TVR hade/skulle få en åf i Sverige för 10-15 år sedan, vid den tiden de drömmarna fortfarande levde

Både TVR, Ginetta & Marcos mfl engelska sportbilar är helt klart väldigt råa körmaskiner, kanske inget för långsemestern dock, för väldigt billiga pengar. Problemet blir som sagt så fort något händer med bilarna. Dyrt, special, svårt att få tag på etc...

/Caspar
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
F-n vad jobbigt... Nu blev man ju sugen på att byta Z'an. En Tuscon S -03 men <1000 mil på mätarna går loss på ca £45.000.

Vilken BIL!!!!

/Caspar
Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Caspar: Släpp den tanken bums, annars skickar jag över de två herrarna med pillerburkar och vita rockar! ;)

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Masten: Var det dem du skulle hälsa på i Spånga igår ? ;-)
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
bmw320i: Jag bor granne med dem :) Är du också Spånga-bo?

/Masten
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jovisst, engelska vagnar med SUPER-prestanda finns det ju gott om. men argumenten emot är ju precis dom som nämns ovan. Inga verkstäder, inga delar, låg kvalitete osv osv.
En Personlig favorit är Caterhams super seven kopia, med största motorn, en Rover V8 med ganska moderata prestanda egentligen. men i den bilen som inte vägde speciellt mkt så lät det: "den mest övermotoriserade bil jag någonsin har kört under alla mina år som motorjournalist....." och "det räcker med att trampa till lite på gasen för att bakhjulen totalt ska tappa greppet och börja vrålspinna"
Så ska det låta!

/B
Masten: Självklart. Ska blinka nästa gång jag ser dig, tror det blir lite svårt för dig att urskilja min bil från alla andra S60's ;-)
Beppo: hade hellre köpt en Caterham R500. För övrigt så äger de rättigheterna till super seven så det är inga kopior;)
beträffande TVR så är det häftiga bilar, var själv sugen på en Tuscan S ett tag, men som sagt, ingenstans att serva och underhålla bilen i Sverige, tvivelaktig kvalitet, men fantastiskt härliga bilar. Sen ville jag även ha en vänsterstyrd bil. Funderar nu istället på antingen en CSL eller en GT3.......
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
OT_mode=on;
{
bmw320i: Det går ju typ 50 S60 på varje Z3 man ser i Spånga :) Lär dock inte synas så mycket mer i trafiken i år med den lilla röda. Var och när såg du mig?
}
OT_mode=off;
end;

/Masten
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

R500 är ju i o f s inte fel.......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.