AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
31.607

Elfel E34 (535i -91)

Sida 1 av 2
Jeppe W
Har sökt å sökt men hittar inget. Batteriet drar ur på typ 2 dar, har lokaliserat säkringen (7A, närmast GM+RM-modulerna). Utan denna säkring går inte elhissarna plus att torkarna går bara på högsta hastigheten och går inte tillbaka till nolläget igen. Kan även tillägga att spolarpumpen tömmer hela innehållet vid en spolning och man måste starta om bilen. Har dessa två fel nånting gemensamt? När jag lättar/sätter dit jordkabeln till batteriet hörs ett tydligt reläklick från GM-modulen, viloströmmen uppmättes till 0,5-2,95A (varierar från gång till gång)
Jeppe W
Jag bjuder på bärs plus övernattning i Sundsvall för den som hjälper mig lösa detta j____a problem...!!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Har du dragkrok? Kontrollera isåfall kopplingarna till denna. Mystiska elfel kan ibland bero på ärga i dess kontakter.

Vår släkting har en E32 735iA -92 med väldigt mystiska elfel, bl.a. öppnades takluckan av sig själv, centrallåsen gjorde "Autolock" m.m. Efter ett evigt felsökande både på verkstad och hemma i garaget, bytte vi till sist Generalmodulen och det vart som nytt igen. Om du hittar en RM + GM modul på en skrot kan du ta hem och prova byta.

/Per
Hej

Jag tror att det är torkarmotorn som justerar trycket mot rutan som är fel orsaken om du har det.
HAde det problemet på en bil en gång

Andreas
Jeppe W
Tänker ta ledigt i eftermidda och åka hem å leta elfel jag!! Fler tips grabbar å tjejer??
Jeppe W
Har bytt båda modulerna och provat, samma fel fortfarande...tänker öppna spolarspaken å kika lite där, hörde att det kunde bli kortis där efter x antal tryckningar=slitage men det låter lite långsökt tycker jag. jaja vi får se...!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Läs dessa inlägg om torkarna:

Länk
Länk
Länk (torkartryck)

Tjuvstörmmmen kan såklart ha massor av orsaker, har du RM öppen när du drar säkringen så ser du vilket relä som klickar. Sedan kan du följa vilka stift den går till och kolla på elschemat.

Det där med trycket till torkararmen låter intressant, ADV (Anpressdruckverstärker) heter det på fackspråk. Läs detta (på tyska) för mer info. Länk ADV-modulen sitter under baksätet, prova att rycka ur den.

Det skulle kunna vara värmen i dörrlåstet, speglarna eller spolarmunstyckena som drar ström, är de varma när bilen stått still ett tag? Fungerar innerbelysningen som den ska, tänds den när man lyfter förardörrens handtag med låst bil?

Torkarspaken tror jag inte är lönt att öppna.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Rättelse: ADV=Andressdruckverstellung

Erik

___
Jeppe W
Mycke tips nu...Härligt! Bra att veta vad man ska göra i helgen då....
Jeppe W
Jag lokaliserade vilka relän i RM-modulen som slår till, det är 3 stycken uppe i högra hörnet om man lägger modulen så att kontaktstyckena pekar mot magen, vad går dessa till?? Läsa elscheman är inte min bästa sida....
Su
58
Sukke
BMW 320D -16
Har du kollat lampan i handskfacket ?

Hälsn. Per

BMW när man älskar att köra bil.
Jeppe W
nej det har jag inte...ska kolla på lunchen!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Följ vart ledningsbanan på kretskortet tar vägen, alltså till vilket nr på kontaktstycket.

Erik

___
Jeppe W
aha.....återkommer med mer info...
Jeppe W
Har nu iaf. hunnit med å kollat vilka stift i RM-modulen som berörs, konstaterade att dessa ingår i samma krets som säkringen jag tar ur när bilen inte används (logiskt eller?) Kan för övrigt nämna att felet troligen avslöjat sig själv då jag en morron kom ut till bilen (isig som f_n), och döm om min förvåning när backspegeln på förarsidan var upptinad...!!?? När tid ges ska jag kolla upp denna möjliga felkälla.
Återkommer med löpande info....
Jeppe W
Kom just på att Erikw var inne på just elspeglarna, undra varför jag inte kollade dessa på en gång..? Senil??
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Många bäckar små....

Vilket stift var det som reläet sitter på?
Vilket nr har den säkringen som strömmen går igenom?

Du kan säkert ha en del nytta av dessa elscheman: Länk , även om de inte stämmer till 100%.

Erik

___
Bo
52
Borken
520i -90
Kolla även kabeln till bakluckan, den brukar vara knäckt.

H Borken
ro
67
roddan
Äger en 523 iA Touring-98
samt 530i Touring 05
Byt kontakten i tändningslåset

An
41
Andree
M5 -89
318i *lekbil*
hade liknande fel på min! det var torkarspaken som du var inne på...
Jeppe W
Många bud igen nu...!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.