|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det lustiga med dom flesta E39 annonser man ser så har dom lyckats stanna vid ca 13-15000mil av någon konstig anledning. Det är ju en bil man gärna lägger mil med för nöjets skull. min förra bil en 525-89 köpte jag sv-såld 13000mil 1 ägare,allt såg bra ut men det var ett komplett renoverings objekt,inget var bytt på den,stötd+broms+avgas. 528:an jag köpte nu hade gått 22000mil allt är tipp-topp o bytta slitdetaljer |
|
|
Anledningen till att dom allra flesta bilar har 10-15000 mil på mätaren o inge mer är att alla är så rädda för just långmilare, o då blir det naturligt att mätarna skruvas tillbaks. Då känns det ju SÅ mycket bättre att köpa en bil som på mätaren gått 13.000 mil, men sen att verkligheten troligen är 23.000 mil vill ingen veta om, eller snarare pressar köparen säljaren att backa mätaren för att dom flesta köpare stirrar blint på miltalet, det är ju löjligt o tro att alla E39:or är kortmilare, en av BMW:s bättre milslukare. Har själv en 523-98 med 28.000 mil ärliga mil som knappt känns av, den skulle man kunna backa till 15000 mil o ingen köpare skulle kunna avgöra om det stämmer eller ej om man går efter skicket på bilen! Så är det nog på dom flesta nyare BMW. Detta är den tråkiga verkligheten! O då blir många bilar backade också............. Kolla prisbilden på en 523/528 -98 ex.vis, prisspannet är mellan 60-160.000 kr, beroende på miltal o skick naturligtvis, inte undra på att dom allra flesta har lite mil på mätaren! MIL PÅ MÄTAREN, inte i verkligheten....... ///Magnus |
|
|
Min -98 e39 har snart gått 24000mil,när deb togs in i Sverige år 2000 hade den gått 15000mil alltså ca 7500mil per år. Kändes rätt tryckt att köpa den mindre risk att den skulle vara skruvad. Min brors 328-96 har snart gått 28000mil och känns betydligt frächare än andra e36:or som bara gått 15000mil som jag har provat. Ne,det bara att slå till "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
Är det någon bil som håller för många mil så är det ju bmw. En välservad långmilare är inga problem. Vår familj köpte en ny e34 1989 och den körde vi mellan 45 och 50000 mil (mätaren lägger av vid 299940 på dem) tills polaren och jag frontalkrockade med en långtradare 2001. Inte byttes mycket på den under åren förutom några knackstag och ett hjullager 100 mil innan smällen... |
|
|
Frapp: ".... tills polaren och jag frontalkrockade med en långtradare 2001." Ajdå, det sista jag skulle vilja göra. Vid vilken hastighet hände det och klarade ni er bra? BMW4EVER! --- Min E39:a: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Länk Denna har rullat ca 24.000 mil (skruvad två eller 3 ggr. visade det sig veckan efter att jag testade den. Ska inte vara några som helst problem om den är påkostad och slitdetaljer utbytta bromsar, stötdämp, även kylare är en fördel om den är bytt. Denna 523 känns väldigt fräsch trots miltalet. ///MVH Hasso Länk |
stefannorr |
Visst finns de dom som skruvar,framförallt på import eftersom de är något svårare att göra på sv sålda. Men men men..är ju inte särskilt svårt kolla upp även på importer om man is! Min har rullat 9100 mil och är sv såld i Luleå där ja bor,vet vilka tidigare ägare är+ all historik från BMW Luleå så nog finns de ärliga lågmilare,själv kör ja max 700 mil per år,tror ja kommit upp i drygt 550 mil på denna o har haft den i 13 månader nu. |
|
stefannorr: hur lyckats du köra 550 mil på ett år? Det är ungefär vad jag kör på en månad! BMW CS #5139 |
|
|
Stefannorr Varför är det något svårare att skruva på Svensksålda bilar? |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
BM: Det är enklare att kolla upp svensksåld, några telefonsamtal och du har bilens historik. Jag vet numera vem som"ägde" skruvade ovanstående bil, har också varit i kontakt med MB verkstaden i Göteborg vars stämplar används i bedrägeri syfte. Bilen skruvades tre gånger inför varje besiktning. ///MVH Hasso Länk |
|
stenfannorr, Det var inte mycket! Mätaren på vår 530dA slog om till 23.000 km idag på väg mellan köpenhamn & stockholm. Vi har haft den 6 månader :) Kör så det ryker.... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
stefannorr kör bara 4 km varje dag :)) Han leder fnv med ca 340 mil :)) ///MVH Hasso Länk |
stefannorr |
Som hasso skriver,betydligt lättare kolla upp historiken på sv sålda...ska du skruva en sv såld bil..så finns de en hel del att tänka på...vi säger att din bill rullat x antal mil,råkar ut för fel som kräver verkstadsbesök hos BMW,då dokumenteras dina mil i deras databas vid repet,lite svårt backa sen då?..men visst går de,säg att du tar ut en nybil..kör x antal mil..skruvar tebax den innan besiktningen..men då gäller ju samma där..ska inte vara några besök på bmw verkstad innan...där milen lagrats..annars går de ju följa service..besiktning m.m på sv sålda..och går som sagt var utmärkt kolla upp importer med om man orkar göra sig de besväret( upp till köparen)..går ju numer att läsa av milen med även om de går att fuska med det med..men som sagt..allt går väl med lite flyt. Hasso..ändå tycker ja att ja rullat på bra i sommar...undrar hur batteriet mår...men brukar byta olja en gång extra när ja kör så lite..och vintertid är den ju tjudrad i m-värmare. |
stefannorr |
Angående importer,så höll jag för nåra år sen på o köpa en bmw 328 coupe-95 från Tyskland..bilen hade bara rullat 4900 mil...lät ju lite..beställde farzuegbrief från bilprovningen..där hittar man ju tidigare ägare..om bilen varit krockad..var den är såld m.m..sen kan man ju gå vidare,blev inget av köpet p g a att ja ej fick såld min bil ja då ägde i tid. |
stefannorr |
JL< Angående hur lite ja kör..har 2,5 km högst till jobbet o sen lika hem...brukar bli ett stopp vid affären som ligger 200 m från mig*L*...är en dröm för motor o batteri min körning tror ja...men som sagt..har bilen alltid varm(tjudrad) och byter olja m.m...men har ju även automat med inlärningsprogrammet (adaptiv låda)+ kallstart så de e ju ingen höjdare vid så korta körningar : ) hinner ju knappt komma ur kallstartsprogrammet...o inlärningsprogrammet till lådan(adaptiva) har lärt sig...50 m stopp....100 stopp...raksträcka 300 m stopp...rondell..stopp...50 m rödljus..stopp....1 km gaaaaasssss..stoppp....1 km rondell..stoppp....sista 200 m med farthinderr o gupp*L*...thats life : ) |
| stefannorr; 2,5 km är cykelavstånd :) | |
| Oki då förstår jag vad ni menar,nu har jag det lite lättare då dom bilar jag köpt i Tyskland har jag köpt av vänner o bekanta och det har aldrig varit problem med skruvning,jag har förövrigt aldrig hört av min ungängeskrets där nere att det skruvas i mätare,däremot så tror jag att många oseriösa imortörer latjarfriskt med mätare bla så är min pärla tillbaka dragen 5tusen mil som jag köpt av "mätarmagnus" i ö-vik. | |
stefannorr |
Bayern munchen> Alltdi lättare om man har bekanta eller vänner som kan rekomendera en bil ju...men som vi skrivit ovan..i tyska brieftet står de om bilen är krockad eller ej ( står ej i sv upplysningar)..tidigare ägare...var bilen är såld service garantirep m m alltså ..orkar man anstränga sig kan man kolla tidigare ägare...var den är servad = mil service m.m..krockad eller ej...i Sverige..kan man kolla tidigare ägare...dock ej krockad om ej ägaren påtalar de själv...besiktning..verkstadsbesök...m.m....så att kolla en bil behöver då inte va svårt..dessutom så går de att läsa av mätaren som dock kan fixas?!?..men med en stor kostnad?...ljusmodul m.m ?...så 90% går kolla..sen finns ju en viss % med mystik men dom bilarna kan man ju hoppa över. |
| Sedan får man inte reparera(krockade)själv bilarna i Tyskland på samma sätt som i Sverige därav upplysningen i breifet därför tas det in krockade bilar som fixas upp i Sverige och säljs billigt till ej ont anande personer.Jag tror Sverige är ett av dom få länder man får reparera så avancerat själv hemma jag har för mig att inte ens i custom landet overdere är det tillåtet att fixa till krockade bilar.Hur som helst så tycker jag att han(HENRIK M) gott kan köpa bilen i fråga för dom pengarna den är ju trots allt Sv-såld. | |
stefannorr |
Christer> Jo ja vet...men ja tar mig ju en långtur då o då o då gäller de ju o ha komfort o ljudet från 6 an som spinner.. : ) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.