AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.528

Värde på denna 325:a?

Sida 1 av 2
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Tjena!

Har en 325 coupé -92 i bra skick utan några som helst fel, mkt nytt o bytt på sistone som jag har försökt sälja i några veckor nu men det går väldigt trögt, ligger jag för högt i pris lr är det bara det att det är generellt svårt att sälja e36:or nu?

Länk till annonsen: Länk

Mvh Jens
BMW CS # 5080
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Tycker inte att priset är speciellt högt. Gissar på att det finns viss prutmån då det står ev byte i annonsen.

Mycket svårt att sälja en 325 idag. Finns massor till salu. Utbudet har nog aldrig varit större.

/Edvard
BMW CS # 4503
Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Har också en 325:a på annons, coupé av samma årgång. Allt är tipp topp på den förutom ac:n (läckage). Besiktigad för några veckor sen UA skattad och klar. Nyservad och fräsch. Mycket bytt där också. Har gått 20" mil.

Den är riktigt fin, finns på börsen för 58 tusen. Men det går lite trögt att sälja den.

Min är ju automat, men den fungerar absolut perfekt men jag tror att det är en nackdel på en sådan bil.

Men men, priserna verkar har gått ner en bit då utbudet är större än efterfrågan.. Men visst är det fina bilar, absolut bland dem bästa BMW som gjorts enligt min åsikt.

Ett pris på ca 50 lappar är inte för mycket begärt då jag har kvitton på reparationer/service de senaste 4 åren som motsvarar priset. Hur som helst, det är en toppen bil E36 Coupé. Speciellt 325:an.
Utbudet på just 325 är mycket stort, samtidigt verkar det finnas en viss efterfrågan fortfarande vad jag förstått. Jag tror att 21kmil anses mycket och skrämmer en del med milskräck.

JN: Jag tror att du tyvätt får räkna med att gå en bit under 50 för att få den såld idag.
Sen tror jag att det är taktiskt fel att skriva saker som "storprutare undanbedes" tex, hur jobbiga dessa än må vara.
Du väljer ju själv vem du vill sälja den till, eller hur?
Jag tror detta kan ge fel signaler även till seriösa spekulanter som därmed tror att det inte går att pruta en spänn på bilen och som ratar den för en annan.
Jag har skrivit det förr men vid en perfekt affär skall ju både säljare och kund bli nöjd, därför måste man tillåta att folk prutar :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
tyvätt=tyvärr :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bilar i allmänhet och E36:or i synnerhet är svårsålda i dag.

Tänk på att bilarna som ni diskuterar är mer än 12 år gamla och många förknippar denna bilmodell med "buskörning".
Att det är en populär ungdomsbil gör samtidigt att försäkringspremierna har skjutit i höjden = dyra att äga.
Detta sänker värdet ytterligare!

För att få lite perspektiv på prissättningarna, bör man tänka på att de tidigaste E46:orna börjar ramla ner kring 100´....

Att ha en icke fungerande AC på en bil av den typen sänker nog värdet med mellan 5000-10000kr!
Dessutom minskar nog antalet intressenter markant, med en trasig AC.

Jag skulle tro att de flesta presumtiva kunder resonerar så här: OM det bara är ett litet och billigt fel i AC:n, hade säljaren redan lagat den. Eftersom felet finns kvar är det säkerligen något dyrt....vilket i AC-sammanhang brukar handla om minst 10 000kr.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag tror faktiskt inte att min bil har varit buskörd, den har haft två ägare före mig i Sverige sedan -97 och bägge dessa var iaf över 30 år och då har man oftast tröttnat på att bränna gummi och sedan så känns den helt perfekt i chassi o drivlina vilket hårt körda ex inte brukar efter 21 k mil. Kanske skulle klargöra detta i annonsen?

Vad det beträffar ac:n så fungerar den helt perfekt på min bil, det var MD:s som inte fungerade.

Jag resonerar nog som så att det är en mkt fin, välskött o väldokumenterad bil som allt fungerar på samt att den har ovanligt mkt utrustning för en -92 och därför tycker jag att den borde bli såld snart eftersom den dessutom ligger bra till i pris jämfört med andra liknande bilar.

Det är nog också som ni säger och jag misstänkte att det inte är priset som är det stora felet utan snarare att efterfrågan är svag, får fortsätta vänta helt enkelt.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
-BeeMWe-
Priset i annonsen skulle ha varit aktuellt för 1½-2 år sedan.
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
-BeeMWe-:

Haha, det tar jag som ett skämt, lycka till att du skulle hittat en fin 325 coupé med den utrustningen för 55 k för 18-24 mån sedan. Och det VET jag, har köpt o sålt ett femtiotal olika bilar och motorcyklar de senaste åren så jag tycker mig ha ganska så bra koll på beg. marknaden.

Kolla annonserna på Blocket.se och här på sidan så tror jag du får mkt svårt att hitta en billigare bil med motsvarande utrustning, visst kan du hitta en för runt 40-45 k men då saknas ofta t.ex. skinn, sportstolar, nackstöd bak, fungerande ac, airbag osv. man kan ju inte bara stirra sig blind på priset utan man måste också se vad man får för pengarna, personligen betalar jag gärna 10 k extra för en välskött bil med massa utrusning och ac än en snikutrustad i tveksamt skick.

Och om jag inte minns fel så hade väl du ett relativt högt pris på din 535:a som enligt mig var för högt, men du lyckades tydligen avyttra den ändå.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Det ser ut som bilen inte är nerlackerad på bilderna. Stämmer? Minus för det, miltalet (iofs inte osedvanligt högt, men inte lågt heller) och privatimport.
Priset är kanske en aning i överkant med tanke på ovanstående och årsmodell.
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Den är numera nedlackad, men det stämmer att den inte är det på vissa utav bilderna som är äldre, kanske ska ta bort dessa bilder.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Sådär, nu har jag tagit bort dessa bilder.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
JN, det är typsikt herr -BeeMWe- att alltid värdera andras bilar väldigt lågt, men om han själv har en bil till salu så är de alltid dyrare än alla andras! Då heter det "man får vad man betalar för" och liknande. Skulle inte förvåna mig om vi ser hans 318 som han har gett 2000:- för kommer att vara till salu för 20 000:-

Det enda slut satsen jag får av denna herres värderingar är att han försöker köpa bilar till låg pris så han kan sälja vidare dyrare!

Mvh Abbe

Länk
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Abbe:

Det ligger nåt i det du säger om -BeeMWe-:s värderingar...:)

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Ja, han verkar driven... Högt förädlingsvärde på hans bilägande.

Mr C
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
JN, jag skrev inte att din bil varit buskörd, men jag tror att många i allmänhet relaterar bilmodellen med "ungdomskörd". Givetvis finns det många bilar som har körts mycket lugnare och vårdats bättre än medelbilen.....men "stämpeln" på hela modellserien finns där ändå!

Angående trasig AC, var det inte din bil jag tänkte på.

Tyvärr tror jag inte att efterfrågan och priserna kommer att öka nämnvärt inom snar framtid....snarare tvärtom!
När nya treserien lanseras nästa år, lär priserna ta ett rejält kliv neråt på både E36 och E46.

Givetvis bör en välvårdad och välutrustad bil vara värd mer än en normalvårdad och snikutrustad dito, men tyvärr är nog den verkliga prisskillnaden mellan dem mindre än ägaren av den välvårdade/välutrustade bilen vill inse.... :o(
Själv vårdar jag min bil ömt och byter olja mellan varje service, men tyvärr lär jag inte få många kronor extra för det den dag jag säljer bilen....om man inte har toktur och hittar rätt köpare (som inte växer på träd)!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Min personliga teori är att begpriserna på E36 kommer att sjunka något i.o.m. E90:s lansering, men att E46 kommer att drabbas betydligt hårdare (som ju nu är den "hetaste" 3-serien).

Samtidigt tror jag det alltid kommer finnas folk som är villiga att betala för de där riktigt välhållna och lågmilade bilarna, i synnerhet då 323i/323i/328i (och givetvis M3, men det är en lite annan dimension).
Se på E30 325:orna som det idag mer än gärna betalas överpriser på.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
JN

Har ingen direkt åsikt om priset du satt ut bilen för.
Kan väl tänkas att du får bra betalt för den om "rätt" köpare
kommer och du inte har bråttom med att sälja den.
Är lite skeptiskt till att du jämför pris på din med andra bilar till salu. Ganska orelevant vad andra annonserar ut sina bilar för om man ska förutsätta att 9 av 10 Bmw som annonseras ut inte är sålda inom en månad som en undersökning nyligen visade.
Det är ju det slutliga priset bilen blir såld för som betyder nåt.

Johan B

Det där med att nya modellserier alltid gör att gamla modellen dyker i pris tycker jag är en överdrift. E-46 'an är ju redan nu ganska svårsåld och att nya 3 serien skulle påverka priserna på E-36'an tror jag inte alls på. Om nån nästa år vill ha en fin relativt ny Bmw och kanske har en budget på 150-200k
så är ju knappast nya 3 serien ett alt om man inte vill ha en snikutrustad 3'a med minsta motorn. Jag tycker ju tex att 5 serien årsmodell -01 och fram inte är så jäkla billiga trots att "nya" femman börjar bli ganska vanlig på vägarna.
Men det är ju bara vad jag tror och framtiden får väl visa vem som hade rätt......

Mvh
Om man tittar på E36ans prisbild har den under de senaste 2-3 åren genomgått ett rejält stålbad, ungefär som E34 gjort. Idag går det att få tag på tidiga 325:or för mellan 30-35kkr. Tveksamt om dessa bilar kommer att sjunka så mycket mer i pris, trots att nya 3:an presenteras inom kort. Modellerna som lär sjunka lite till är nog 323/328, men det lär med största sannolikhet alltid vara en liten marginal upp till dessa, jämfört med de äldre 320/325.
Jag tror snarare att priserna på nyare E46 kommer att drabbas betydligt hårdare av E90:s lansering än E36.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Håller med Kristoffer_L här.

När tidigare 325or börjar gå under 30 kkr så börjar värdefallet bli väldigt lite i pengar. Ägarna till nyaE46or som ska säljas om 2-3år kommer nog att få känna på ett högt värdefall.
-BeeMWe-
JN: Inga prob att hitta en likanande 325a för d pengarna då. Du får se över marknaden så kanske du också gör bättre affärer.

Tackar för de fina tilläggen på mitt nick
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.